Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Henriettemor
Skrevet

EPLEDESSERT:

Jeg har en oppskrift som er sånn ca. - håper du våger deg på å ta ting litt på feelingen! Men den burde være enkel nok å eksperimentere med. Tror det var det første jeg lærte i sin tid.

Det er kanskje ikke en pai i tradisjonell forstand, for deigen ligger oppå og ikke under.

Smør en ildfast form, fyll den med eplebiter (skall osv. selvsagt fjernet først). Strø over sukker og kanel. Over dette kan du legge en smuldredeig - den har du smuldret av mel, mykt smør og sukker.

Tror det skulle være sånn ca. to deler mel, en del smør og en del sukker. Du kan jo prøve deg fram med mel til du synes den kjennes passe smuldret ut.

Stekes på 200 grader til den er passe gyllen (litt brun) og det surrer og lukter deilig, stekt eple. Husker ikke nøyaktig hvor lenge - du kan jo prøve med en halvtime i første omgang?

Skrevet

EPLEDESSERT:

Jeg har en oppskrift som er sånn ca. - håper du våger deg på å ta ting litt på feelingen! Men den burde være enkel nok å eksperimentere med. Tror det var det første jeg lærte i sin tid.

Det er kanskje ikke en pai i tradisjonell forstand, for deigen ligger oppå og ikke under.

Smør en ildfast form, fyll den med eplebiter (skall osv. selvsagt fjernet først). Strø over sukker og kanel. Over dette kan du legge en smuldredeig - den har du smuldret av mel, mykt smør og sukker.

Tror det skulle være sånn ca. to deler mel, en del smør og en del sukker. Du kan jo prøve deg fram med mel til du synes den kjennes passe smuldret ut.

Stekes på 200 grader til den er passe gyllen (litt brun) og det surrer og lukter deilig, stekt eple. Husker ikke nøyaktig hvor lenge - du kan jo prøve med en halvtime i første omgang?

Tusen takk! Jeg er en tøff jente, så den prøver jeg:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...