Gå til innhold

hemorrider?

Anbefalte innlegg

Har i lang tid vært plaget med kløe v endetarmsåpning, var hos lege for 3 år siden som mente det var eksem, har brukt sinksalve, sheriproct og alkos anal men ingenting hjelper - sheriproct stikkpiller som jeg fikk hos legen for 3 år siden hjalp, men kløen kom tilbake straks jeg sluttet bruke de. Nå har jeg fått flere hovne hudposer i området, er dette hemorrider? Det merkelige er at alt var fint mens jeg var gravid for 1,5 år siden, da hadde jeg ingen plager fra ca 3 mnd grav og til ca 3 mnd etter. Pleier ikke de fleste få flere hemorrider under graviditet???

synes ikke jeg har probl med magen, men har kanskje relativt ofte avføring (?? 2-3 ggr pr dag).

Hva kan jeg evt gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/199742-hemorrider/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes dukunne kontakte fastlegen din per telefon og be om en henvisning til hudlege. En hudlege har også god kunnskap om ulike eksemformer og hudforandringer rundt kjønnsorganer og endetarm. De fleste hudleger kan også gjøre allergi-testing mtp. om det er enkelte matvarer som gir irritasjon i tarmen med løs avføring og kløe som resultat. Du kan jo kutte ut melk og hveteprodukter i 2-3 uker og se om det hjelper. Mange må til med en sterkere kortison-holdig krem en periode, avhengig av diagnose. Sopp-infeksjon må også utelukkes, likeledes uvanlige bakterier/parasitter i avføringen. Hemorider er åreknuter rundt endetarmen; mange blir værre i svangerskap, ved tunge løft, eller ved hyppig eller veldig hard avføring. Hemorider kan "trekke seg sammen" og gi gjenværende hud-tapper, såkalte marisker. Søk litt på hemorider, anal-fissurer og endetarmskløe her i DOL; mye har vært skrevet. Utvendige hemorider/marisker er ufarlig, men kan bli et hygienisk problem, og kan bane vei for sprekkdannelser, lettere infeksjoner, kløe og eksem-forandringer. Denne onde sirkelen må brytes.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/199742-hemorrider/#findComment-1419141
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...