Gå til innhold

Katten gulper(?) (blank væske med litt skum i)


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Muskatt (5 mnd) har gulpet litt blank skumaktig væske både igår og idag. Hun virker ellers frisk og rask. Katten er ute på natta og også endel ute om dagen. Hva kan denne gulpinga komme av? Selve gulpet er helt luktfritt.

På marka har vi fått noen sopper, sånn vanlig brun sopp som gjerne kommer på gressplener og i skogbunn. Jeg oppdaga her forleden at kattene beit (spiste?) på soppen og har derfor lurt på om gulpinga kan stamme derfra?

Kattene går forøvrig på P-piller og har fått ormekur.

Noen som har peiling på dette her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest katteoppdretter

Det kan hende katten har vært ute og spist gress. Gress er som brekkmiddel for katt. De spiser gress for så å spy opp hårballer. Hvis de ikke har hårballer eller hvis de ikke får opp hårballen spyr katten bare opp en blank væske av og til med gress rester i.

Så det er neppe noe farlig, men hvis du er urolig så ta kontakt med vetrinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mest sannsynlig har katten spist for mye (museår i år) eller så har den spist en spissmus!! (det gjør den bare en gang)

Katter kaster opp ganske ofte, og er de i en røyteperiode spiser de mange ganger gress for å brekke seg... synes ikke det du forteller om høres alvorlig ut, se det ann litt og om det fortsetter ring veterinær, noen ganger kan ben sette seg fast som hos oss mennesker, men da vil katten hoste mye... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mest sannsynlig har katten spist for mye (museår i år) eller så har den spist en spissmus!! (det gjør den bare en gang)

Katter kaster opp ganske ofte, og er de i en røyteperiode spiser de mange ganger gress for å brekke seg... synes ikke det du forteller om høres alvorlig ut, se det ann litt og om det fortsetter ring veterinær, noen ganger kan ben sette seg fast som hos oss mennesker, men da vil katten hoste mye... :-)

Den andre katten hadde et par dager hvor hun spydde, antagelig pga for mye hår i magen. Da var det mer skikkelig spy for å si det sånn *urgh*

Nå er det bare blankt med skum, men dette varierer nok sikkert fra katt til katt og etter hva de har spist. Jeg ser det nok an siden hun ellers virker frisk. Takk for svar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende katten har vært ute og spist gress. Gress er som brekkmiddel for katt. De spiser gress for så å spy opp hårballer. Hvis de ikke har hårballer eller hvis de ikke får opp hårballen spyr katten bare opp en blank væske av og til med gress rester i.

Så det er neppe noe farlig, men hvis du er urolig så ta kontakt med vetrinær.

Den andre katten hadde et par dager hvor hun spydde, antagelig pga for mye hår i magen. Da var det mer skikkelig spy for å si det sånn *urgh*

Nå er det bare blankt med skum, men dette varierer nok sikkert fra katt til katt og etter hva de har spist. Jeg ser det nok an siden hun ellers virker frisk. Takk for svar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katten min gulper også med jevne mellomrom opp det du beskriver, det gjør katter bare. Det trenger ikke være noe galt av det grunn, men er du bekymret så ring til dyrlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Dimitri1365381040

Den andre katten hadde et par dager hvor hun spydde, antagelig pga for mye hår i magen. Da var det mer skikkelig spy for å si det sånn *urgh*

Nå er det bare blankt med skum, men dette varierer nok sikkert fra katt til katt og etter hva de har spist. Jeg ser det nok an siden hun ellers virker frisk. Takk for svar:-)

Hei. Jeg har en langhåret norsk inne skogskatt. Han er nå 4år. I løpet av det siste året har han gulpet opp det som blir beskrevet som luktfri, blank og skumaktig veske. Det ser så vondt ut og jeg føler med han hver gang. Har aldri fått en forklaring på hva det kan være. Det er ikke hår eller mark han gulper opp og det er som regel noen min. etter maten. Har prøvd å høre med flere men har aldri fått en konkret svar. Har byttet mat og vært veldig oppmerksom på å gjemme unna ting han kan slikke eller spise på som kan være giftig. Har bla. hørt at det kan være en eller annen form for infeksjon. Å kontakte dyrelege er nok det beste. Jeg skal selv dit imorgen for å høre og evn ta med gutten til undersøkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har en langhåret norsk inne skogskatt. Han er nå 4år. I løpet av det siste året har han gulpet opp det som blir beskrevet som luktfri, blank og skumaktig veske. Det ser så vondt ut og jeg føler med han hver gang. Har aldri fått en forklaring på hva det kan være. Det er ikke hår eller mark han gulper opp og det er som regel noen min. etter maten. Har prøvd å høre med flere men har aldri fått en konkret svar. Har byttet mat og vært veldig oppmerksom på å gjemme unna ting han kan slikke eller spise på som kan være giftig. Har bla. hørt at det kan være en eller annen form for infeksjon. Å kontakte dyrelege er nok det beste. Jeg skal selv dit imorgen for å høre og evn ta med gutten til undersøkelse.

Nå er det lenge siden vi opplevde dette med katten min, men her er forklaringen:

http://www.doktoronline.no/section/nosection?action=gotomsg&left=%2Fforum%2F6%2F1831.ipg%3Fview%3Dthread%26thread%3D2772770&right=%2Fforum%2Fbin%2Fshow.wa%3Fmsgid%3D2772770

Siden katten din har hatt dette problemet lenge, kan det jo virke som det er andre årsaker som ligger bak?

Jeg har ikke peiling, men kan det f.eks. være at katten din har et fremmedlegeme i magen, men at dette ikke stenger hel igjen slik det gjorde på katten vår? Kanskje du burde ta med katten til veterinæren og kreve å få tatt en røntgenundersøkelse av den? Siden katten spyr rett etter at den har spist, så kan man jo tro at det er _noe_ i tarmen som ikke skal være der?

Veldig fint om du kan gi en tilbakemelding dersom du finner ut av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har en langhåret norsk inne skogskatt. Han er nå 4år. I løpet av det siste året har han gulpet opp det som blir beskrevet som luktfri, blank og skumaktig veske. Det ser så vondt ut og jeg føler med han hver gang. Har aldri fått en forklaring på hva det kan være. Det er ikke hår eller mark han gulper opp og det er som regel noen min. etter maten. Har prøvd å høre med flere men har aldri fått en konkret svar. Har byttet mat og vært veldig oppmerksom på å gjemme unna ting han kan slikke eller spise på som kan være giftig. Har bla. hørt at det kan være en eller annen form for infeksjon. Å kontakte dyrelege er nok det beste. Jeg skal selv dit imorgen for å høre og evn ta med gutten til undersøkelse.

Her kommer en kopi av selve teksten:

"Jeg skrev et innlegg her forleden og lurte på om noen hadde en formening om hvorfor Muskatt (fem mnd) spydde blank væske med skum i. Vel, dette fortsatte og ble bare verre. Muskatt ville verken ha vått eller tørt og ble bare slappere og slappere. Jeg tvang i henne litt kokt saltvann, men alt kom opp igjen.

Igår ringte jeg veterinærvakta og de ville sjekke henne opp. Siden hun ikke hadde diare, mistenkte de at hun hadde et fremmedlegeme i magen. Dyrelegen kjente nøye utenpå magen hennes og merket at det var "noe" som ikke skulle være der.... Vi fikk valget mellom operasjon eller avliving og valgte selvsagt operasjon! Hadde vi venta en dag til med å ringe, hadde hun trolig dødd...

Katten ble operert med det samme igår og vi fikk henne hjem i ettermiddag. I magen fant de et forholdsvis stort bein som satt helt fast i tynntarmen. Nå sover Muskatt i fanget på åtteåringen. Litt slapp da hun må faste idag (har lyst på mat!), men ellers virker hun i fin form.

Dakal lille Muskatten min :-/"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...