Gjest (Anonymous) Skrevet 20. februar 2001 Del Skrevet 20. februar 2001 Min far hadde en stor operasjon over to dager for 14 dager siden. En hjernesvulst med stor utbredning, også nedover i halsen. Han lå i respirator begge dagene, men ble tatt ut av den natta i mellom. Etterpå lå han i respirator i to døgn for at kroppen skulle få hvilt seg. Perioden ble litt forlenget fordi luftrøret var hovent. Deretter hadde han et par dager med sakte forbedring av tilstanden. Men så fant de ut at han hadde fått lungebetennelse, og senere på dagen fant de en liten blodpropp på lungene. Han ble lagt i respirator igjen, i et døgn såvidt jeg husker. Ettersom jeg har forstått, prøvde de seg litt fram med antibiotika og blodfortynnende. Flere sorter ble prøvd, mens prøver ble tatt som det skulle ta flere dager å analysere. Jeg har forstått det sånn at han etter noen dager fikk en bredspektret penicillin. Feberen har svingt opp og ned hele tiden, men nå sier de at infeksjonsverdiene er fine. Han har også fått vann på lungene som han for vanndrivende for. Han er veldig tungpustet, og får oksygen hele tiden. Han puster jevnlig i en maske med noe slimløsende, og får opp endel slim selv i tillegg til at han får hjelp til det. Han har de siste dagene begynt å hoste mer og mer, og dette gjør selvsagt vondt i operasjonssårene. De tar ham opp i dostol omtrent hver dag, det blir han selvsagt veldig sliten av, men jeg har forstått at det er viktig for lungene også. Stort sett vet han hvor han er og sånn når han blir spurt, men ikke alltid. Dette er forferdelig å oppleve på avstand, han befinner seg et annet sted enn meg. Heldigvis er mamma der på dagtid sammen med ham. Hun er dessverre altfor snill og stiller ikke så mange spørsmål, og jeg blir mer og mer bekymret for hva som egentlig skjer. En sykepleier sa i går at de ikke skjønte hva som skjedde med lungene hans. Da lurer selvsagt jeg på om de gjør noe for å finne ut av det!? Er det sånn at man bare venter og ser når man er i gang med penicillin? For å oppsummere dette lange, rotete innlegget: Det er ni dager siden lungebetennelsen ble fastslått, han har fått litt mer feber igjen samtidig som infeksjonsverdiene er fine, han er sløvere, hoster mye og vil hjem (det er en lang reise, fortrinnsvis med fly). Han ligger fortsatt på overvåkning. Hva skjer, kan jeg gjøre noe for å hjelpe? Er det noen vits i å mase på legene? På forhånd tusen takk for svar, fra en bekymret datter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19977-lungekomplikasjoner-etter-operasjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 21. februar 2001 Del Skrevet 21. februar 2001 For å ta det siste først : Jeg tror du skal be om å få en samtale i et fredelig rom sammen med hans behandlende lege og gjerne også med en sykepleier. Det er alltid godt å være to i tilfelle man ikke skjønner alt. Din mor bør også være med. I en slik samtale ( som absolutt ikke er å be om for mye) kan mange spørsmål bli besvart. Det at han hoster er viktig for å få opp det som ligger i lungene. For å døyve smerten, kan du be om å få en sammenrullet "pakke" med håndklær som han kan holde mot operasjonssåret når han hoster, det bruker å lindre en del. Men det er vondt å hoste som nyoperert. Får han smertestillende? Det hender av uforklarlige grunner at det samler seg vann som må ut med vanndrivende midler, og dette bruker å gå bra. At han virker noe omtåket fra tid til annen er noe vi ofte ser med eldre ( også med yngre) nyopererte mennesker. Det kan ha med smertestillende etter operasjonen å gjøre, og absolutt ikke så sjeldent forekommende. Det går over. Ut fra det du forteller, så høres alt sammen kjent ut for meg med relativt lang erfaring med lungepasienter. Lungebetennelse kan ta lang tid, og man må ofte prøve seg frem mht antibiotika. Det er helt forståelig at dere lider over å se ham slik. Jeg tror derfor at dere snarest skal be om å få denne samtalen, som helt sikkert vil gjøre situasjonen mye lettere for dere når dere får vite hva som skjer og hvorfor legene og sykepleierne gjør som de gjør. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19977-lungekomplikasjoner-etter-operasjon/#findComment-87760 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.