Gå til innhold

Utreding hos barnelege?

Anbefalte innlegg

Min datter på 15 mnd har allerede hatt urinveisinfeksjon 4 ganger, og nå lurer jeg på om hun ikke bør utredes av en barnelege? I forrige uke gikk vi til fastlege da hun hadde hatt høy feber i fem dager. Fikk beskjed om å komme tilbake dagen etter med urinprøve som skulle stikses, sees i mikroskop og sendes til dyrking. Stiksen var fin, og jeg fikk beskjed om at legen skulle se i mikroskop senere på dagen. Feberen ga seg, men i 6 dager nå har hun vært slapp og sutrete, vil ikke spise, men drikker godt. Jeg trodde kanskje det var influensa. I dag fikk jeg telefon fra legen om at dyrkingen viste bakterier, dvs. antibiotika fra i morgen. De hadde surra på kontoret, så han hadde aldri sett på prøven i mikroskop.

Nå er jeg både litt sinna og litt nervøs, og redd for at infeksjonen kan ha gått "for langt". Leser at det er viktig med behandling raskt, og hun hadde jo høy feber i mange dager.

Legen virket litt avvisende i forhold til henvisning til noen utredning, og mente vi skulle vente til neste gang (!). Da skulle han se i mikroskop osv...

Men hvorfor vente og se, når hun har hatt det så mange ganger allerede?? Hva er vanlig praksis her, med tanke på nærmere utredning? Er det snakk om blærekatarr, tror du - eller nyrebekkenbetennelse? Bør jeg spørre om mer undersøkelse? Hvorfor ga ikke stiksen utslag, når det er bakterier der - og hvorfor gikk feberen over av seg selv?

Legen var så stressa i telefonen, at alle spørmsålene kom til meg i etterkant.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19979-utreding-hos-barnelege/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har ei jente på 4 år som i løpet av fjoråret hadde to urinveisinfeksjoner. Legen vi går til sender barn til ultralyd etter UVI nr.2. Litla mi var på ultralyd, og her så alt fint ut.

For to uker siden fikk hun feber og vondt i magen igjen, og urinprøve hos legen viste 2+ på blod. Så hun ble satt på ny penicilinkur.

Fikk beskjed av legen at dersom hun fikk flere omganger med UVI i løpet av våren ville hun bli sendt til videre utredning. Denne undersøkelsen gikk ut på å sjekke om klaffene fra urinlederene fra nyrene ned til urinblæren virket som de skulle...

Når barn har feber i forbindelse med UVI, var det visst mest sannsynlig at det var infeksjon i de øvre urinveiene?

Nå ligger tulla syk her på benken igjen, feber og vont i magen. Så får håpe urinprøven vi leverer i dag er fin...

Dette er altså slik min lege gjør det i forbindelse med barn og UVI. Denne praksisen er kanskje forskjellig fra lege til lege...

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19979-utreding-hos-barnelege/#findComment-87908
Del på andre sider

Trygve Talseth, Urolog

Med så mange urinveisinfeksjoner synes jeg hun bør gjennom en utredning hos barnelege.

Med høy feber i 5 dager er det trolig at det dreier seg om nyrebekkenbetennelse. Men kroppen selv kan ofte ta hånd om infeksjoner, så det kan være grunnen til hun ble feberfri. Men om urinen er normal, kan det være andre årsaker til feberen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19979-utreding-hos-barnelege/#findComment-89257
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...