Gå til innhold

Hva betyr begrepet generisk substitusjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

To piller inneholder samme middel. F.eks pinex og paracet inneholder begge virkestoffet paracetamol. Hvis du har resept på paracet kan apoteket gi deg pinex istedet, fordi det er billigere og da sparer trygdekontoret penger. Og du.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Virkestoffet i en medisin har et generisk navn som er felles for alle produsenter i alle land.

Det generiske stoffet diazepam ble utviklat av Roche. De valgte å kalle medisinen Valium. Valium er er beskyttet handelsnavn merket med en liten R inne i en sirkel.

Da patentet på diazepam gikk ut, ble den samme medisinen laget av danske Dumex som kalte den Stesolid og av norske AL som kalte den Vival.

Samme firma kan ha ulike handelsnavn på samme medisin i ulike land. Eksempel er fluoxetin som i USA heter Prozac og i Norge heter Fontex.

Selv om det generiske stoffet er det samme, kan medisinene skille seg i produksjonsmåte og i tilsetningsstoffer. Mange pasienter mener at de ikke får samme virkning av medisiner med samme generiske innhold.

Myndighetene i Norge har gitt apotekene lov til å gi pasienten et annet medikament enn det legen har skrevet ut forutsatt at det er billigere og har semme generiske virkestoff. Dette kalles generisk substitusjon.

Hensikten var at pasienten og smfunnet, RTV, skulle spare penger.

Resultatet er at apotekene har tatt storparten av gevinsten. Pasientene slutter ofte med viktige medisiner fordi de ikke stoler på at de har fått samme medisin som de brukte før.

Skrevet

To piller inneholder samme middel. F.eks pinex og paracet inneholder begge virkestoffet paracetamol. Hvis du har resept på paracet kan apoteket gi deg pinex istedet, fordi det er billigere og da sparer trygdekontoret penger. Og du.

Er det virkelig slik at trygdekontoret betaler en del av medisinen?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ikke av paracetamol som er nevnt her. Kun når en får medisiner på blå resept.

Derimot tjener apotekene mye på dette. De kan ha forhandlet seg til lave innkjøpspriser på et medikament og vil selvsagt gjerne selge det til deg.

Skrevet

Det gjelder bare blå resept... Om du vil ha pinex eller paracet velger du selv da du plukker fra hyllen, det var bare for å illustrere...

Når jeg kommer med blå resept på Zyrtec får jeg medisin som heter Cetirizin istedet.

Skrevet

Du kan uansett ta det middelet som er foreskrevet, hvis du foretrekker det. Du må da betale mellomlegget, hvis legen din ikke har skrevet på blåresepten "ikke generisk bytte". I så tilfelle skal du ha det som står på resepten uten å betale et mellomlegg. Noen mennesker er for eksempel allergiske mot hjelpestoffer, og må derfor ha den ene medisinen fremfor den andre.

Størrelse, konsistens,(filmdrasjert eller ikke), smak, farge, følelse av virkning kan være grunner til at du vil betale mellomlegget.

Undersøk hvor stort mellomlegget er. Min venninne kranglet lenge med apoteket om dette, og når de endelig kom med medisinen, var det snakk om 50 øre I HENNES favør. Slå den. Som NHD skriver; Apotekene har avtaler og prøver å selge enkelte preparat foran andre.

Dette siste gjelder også hvit resept.

Jeg fikk alopam istedenfor sobril(samme virkestoff) uten at noen spurte meg om det var greit. Jeg spurte om hvorfor. De sa det var så vanskelig å få tak i sobril. Men har dere det inne da? Ja, det hadde de.

Hvorfor får jeg ikke det som står på resepten min da??? Sur som ei potte måtte de skrive ut på nytt.

Som du skjønner er jeg ganske lei av mye slikt tull fra apotekenes side.

VH

Skrevet

Det gjelder bare blå resept... Om du vil ha pinex eller paracet velger du selv da du plukker fra hyllen, det var bare for å illustrere...

Når jeg kommer med blå resept på Zyrtec får jeg medisin som heter Cetirizin istedet.

Jeg fikk også det sist. De hadde ikke zyrtec inne, sa de.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...