Gå til innhold

Vondt i ryggen + ribben

Anbefalte innlegg

Gjest Humlepungen

Hei.

De siste 14 dagene har det dukket opp noen smerter jeg ikke har hatt før. Helt "ut av det blå" merket jeg et punkt på høyre siden av ryggsøylen som føltes litt sårt. (Samme sårhet som huden har om en har feber). Det samme kjente jeg under høyre ribben. Gradvis etter noen dager gikk spredte smerten seg litt oppover ryggsøylen. Samme sårhetsfølelse. Ikke spesielt trykkømt. Nå siste tre dagene har jeg også hatt litt vondt i nederste høyre ribben. Dette plager meg en del. Spesielt om spilene på bh`en trykker på.

Jeg er bekymret over dette for det har som sagt kommet helt ut av det blå. Har bestilt time hos lege, men får ikke dra dit før om en ukes tid.

Håper du kan gi meg et svar. Kan det være et symptom på noe farlig? Allmenntilstanden min er forresten normal. Bare litt smerter i magen innimellom.

vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/199816-vondt-i-ryggen-ribben/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Skulle likt å vite alderen din. Smerter i området du nevner kan være mye, men slik du beskriver det med sår hud, kan det være en begynnende virusinfeksjon med herpes-virus. Slike virus er de fleste smittet med, og viruset "ligger" i ro langs nerveknuter; i ditt tilfelle kanskje langs ryggraden. Ved nedsatt immunforsvar, kanskje slitenhet eller forkjølelse, kan viruset spre seg langs nervene ut mot huden. man merker ofte først smerte, litt senere tilkommer rødhet og blemmer. helvetesild er en form for slik herpes-infeksjon. Avhengig av alder og alvorlighetsgrad skal det behandles med tabletter som bremser virus-spredningen.

men det kan være mye annet. Høres ut som nerver ved ryggraden har blitt irritert, og gir utstrående smerter til hud/ribber. kan f.eks være lite prolaps, eller annet som trykker på nerven. Kan også være en belastningsskade, vridning eller skade av muskler i området. Plagene er da oftest værst 1-2 dager etter skaden, og blir gradvis bedre fra dag 4-5. Ta kontakt med legen din for øyeblikkelig hjelp dersom du blir mye værre i ventetiden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...