Gå til innhold

Vi stemte rødt - men ...ups ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har jeg aldri sagt at du ikke har gjort. Bare at "godene" kommer fra andre folks harde arbeid. Det er ikke nødvendigvis sånn at de som har mer er "heldigere", det har kostet, og koster hver dag.

Det er selvsagt heller ingen nødvendig årsakssammenheng mellom høy lønn og hard innsats.

Det er vel heller riktigere å si at for både høyt-, middels- og lavtløntes vedkommende, kan dette være alt fra slasker til arbeidsnarkomane (uten at noen av ytterpunktene er noe å trakte etter).

• Svar 150
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• gripp

25

• Dorthe

19

• mil1365380270

13

• Prozak

13

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er selvsagt heller ingen nødvendig årsakssammenheng mellom høy lønn og hard innsats.

Det er vel heller riktigere å si at for både høyt-, middels- og lavtløntes vedkommende, kan dette være alt fra slasker til arbeidsnarkomane (uten at noen av ytterpunktene er noe å trakte etter).

Nå vil jeg på ingen måte kalle 400 000,- per år for et ytterpunkt, men det tror jeg hverken du eller Dorthe mente.

Poenget mitt var bare å få frem at man faktisk tar fra noen privatpersoner, for å gi til andre. Ikke at man på noen måte skal stå i takknemmelighetsgjeld, men det går an å se at det står enkeltpersoner bak der også. Enkeltmennesker som får mindre igjen for innsatsen sin enn andre.

Var bare det jeg ville få frem, de folk de man tar fra også :-)

Gjest Flott forslag
Skrevet

Hva er det ved dine skriverier i denne tråden som tyder på at du er smartere enn de øvrige deltakerne?

Jeg håper du ikke blir lei deg, men det er mye som taler for det motsatte :-)

"Hva er det ved dine skriverier i denne tråden som tyder på at du er smartere enn de øvrige deltakerne?

Jeg håper du ikke blir lei deg, men det er mye som taler for det motsatte :-)"

Ja, jeg ble veldig lei meg når du sa jeg var dum, kjempelei meg ble jeg!*snufs*

Å aller mest lei meg ble jeg for at disse ordene kom fra akkurat deg, du intelligente, medfølende, solidariske og gode menneske.

Alle sku lle vært som deg og Goliath,ja, dere skulle sågar ha styrt hele landet.Da ville Norge bli et godt land å leve i.

*Bamseklem*(om du vil ta imot fra en stakkars,dum undersått som meg? ellers får jeg be om unskyldning for at jeg var så frekk at jeg tilbad deg en) ;)))

*kysser førerens´s føtter*

Gjest Flott forslag
Skrevet

Hva er det ved dine skriverier i denne tråden som tyder på at du er smartere enn de øvrige deltakerne?

Jeg håper du ikke blir lei deg, men det er mye som taler for det motsatte :-)

"Hva er det ved dine skriverier i denne tråden som tyder på at du er smartere enn de øvrige deltakerne?

Jeg håper du ikke blir lei deg, men det er mye som taler for det motsatte :-)"

Ja, jeg ble veldig lei meg når du sa jeg var dum, kjempelei meg ble jeg!*snufs*

Å aller mest lei meg ble jeg for at disse ordene kom fra akkurat deg, du intelligente, medfølende, solidariske og gode menneske.

Alle sku lle vært som deg og Goliath,ja, dere skulle sågar ha styrt hele landet.Da ville Norge bli et godt land å leve i.

*Bamseklem*(om du vil ta imot fra en stakkars,dum undersått som meg? ellers får jeg be om unskyldning for at jeg var så frekk at jeg tilbad deg en) ;)))

*kysser førerens´s føtter*

Gjest Flott forslag!
Skrevet

Næmmen...ble du lei deg for at noen motsier deg? Stakkar..

Ja som sagt, jeg ble veldig lei meg! Jeg ble så lei meg at jeg fikk lyst til å kalle deg noe stygt som begynner på nazi....

Men det gjør jeg selvfølgelig ikke, jeg eier da manerer ;)

Du får kose deg videre med å rakke ned på fanten(som du sikkert kaller lavtlønte), du føler deg sikkert så mye bedre etterpå når du har trøkket dem litt lenger ned i søla, ikke sant?en god følelse innvendig liksom!

Å ikke kødd med nicket mitt takk!

Skrevet

Gjennomsnittlig årslønn for en industriarbeider er ca 350.000 kroner. I tillegg kommer diverse overtid og tillegg. Med årslønn menes samlet lønn for et årsverk med normalt antall arbeidsdager, eksklusive uregelmessige tillegg.

En senking av innslagspunktet for toppskatt fra dagens nivå på 381.000 vil altså ramme vanlige arbeidsfolk....som alltid når skattene skjerpes.

Årsaken er så enkel at selv sosialister kanskje kan skjønne den: Skal skatteøkning ha noen reell effekt på statsbudsjettet, må vanlige arbeidsfolk betale...fordi vi er mange.

Da er ikke industriarbeideren "vanlig" arbeid, lenger. Det finnes få industriarbeidere igjen i landet forøvrig. Butikkarbeidere, assistenter, hjemmehjelpere, hjelpepleiere, "kontor"-medarbeidere har årslønner mellom 170-270.000 i året.

I tillegg er det arbeidsledige og uføre som har svært lav "inntekt".

Personer som tjener inntil 400.000,- kan beskattes uansett hva slags tittel de har; industriarbeider eller gullgraver...

Skrevet

Nå vil jeg på ingen måte kalle 400 000,- per år for et ytterpunkt, men det tror jeg hverken du eller Dorthe mente.

Poenget mitt var bare å få frem at man faktisk tar fra noen privatpersoner, for å gi til andre. Ikke at man på noen måte skal stå i takknemmelighetsgjeld, men det går an å se at det står enkeltpersoner bak der også. Enkeltmennesker som får mindre igjen for innsatsen sin enn andre.

Jeg har jobbet så mye gratis at det er jeg klar over. Og jeg forventer ikke at noen skal stå i takknemlighetsgjeld til meg.

Dessuten så har jeg betalt skatt i noen år jeg også selv om jeg ikke gjør det lenger. Jeg fikk ikke engang utbetalt uføreforsikringa mi som jeg har betalt for fordi jeg allerede ble regnet for ufør selv om jeg jobbet, da jeg jobbet. Men betale den måtte jeg likevel.

Skrevet

Det verken du eller AP/SV har skjønt at inntekt bare forteller halve sannheten. Jeg tjener litt over 400 000, men det du må huske på er at jeg brukte 7 år på høyere utdanning og hadde 350 000 i lån da jeg begynte å jobbe.

Sammenligner du dette med en som f.eks. sitter i kassa på rimi og startet rett etter ungdomsskolen, har vedkommende 10 års forsprang i arbeidslivet og null studielån.

Derfor burde utdanning og studielån også bli tatt i betraktning ved toppskatt.

Så får du huske på at den som står uten utdannelse har liten, tilnærmet ingen, mulighet til å følge med på inntektsøkningen som du, jeg(!) og alle andre med utdannelse har. De blir stående på 220.000 i året, mens vi nedbetaler studielån og får stadig lønnspålegg...

Gjest del heller i familien
Skrevet

Jo, men de vil få økt skatt de fra 400.000 og oppover også, men selv du må forstå at de kan ikke øke noe betydelig på skatten før de kommer opp i 600.000.

Jeg synes forslaget er veldig solidarisk, de som har mest skal dele med de som har minst. Den holdningen har de godt av å lære seg.

En idiotisk holdning. Jeg mener det skal lønne seg å jobbe hardt. Personer med høye lønninger har også svært ansvarsfulle og ofte usikre jobber. Det er faktisk en grunn til at noen bør få høyere lønninger enn andre og da er det ikke riktig at de skal straffes med høy skatt.

Skrevet

Jeg har jobbet så mye gratis at det er jeg klar over. Og jeg forventer ikke at noen skal stå i takknemlighetsgjeld til meg.

Dessuten så har jeg betalt skatt i noen år jeg også selv om jeg ikke gjør det lenger. Jeg fikk ikke engang utbetalt uføreforsikringa mi som jeg har betalt for fordi jeg allerede ble regnet for ufør selv om jeg jobbet, da jeg jobbet. Men betale den måtte jeg likevel.

Du, det er mye urettferdighet her i verden. Du ser bare din egen situasjon, det er det som provoserer meg litt.

Etter din mening, skal jeg betale mer skatt enn jeg gjør i dag, på bakgrunn av lønningen min. Nå betaler jeg 46%. Så jeg sitter ikke igjen med så mye, skjønner du. Jeg forsørger en som venter på behandlingen av anken av uføresøknaden sin, noe jeg så klart ikke får fradrag for. Dette betyr blant annet at jeg ikke har råd til bil. Så klart heller ikke til å kjøpe meg et sted å bo.

Alternativet hadde vært at han gikk på sosialen, men det vil vi ikke. Bedre å bo i en rønne (faktisk det det er) og ikke ha så mange ting. Det eneste vi tar oss råd til er å reise. De pengen kunne vært brukt på bil, men prioriterer å komme bort litt.

Også kan du si at da har vi jo god råd. Men med tanke på at jeg for første gang på 10(!) år hadde mer enn en uke ferie i fjor, er det kanskje ikke så misunnelsesverdig at vi får dratt bort en uke i året.

Jeg er en av de bortskjemte som skal betale mer skatt. Man ser ikke livene bak, kun lønnsslipp!

Og jeg kommer aldri til å stemme f.eks. SV for å karre til meg mer!

Skrevet

He-he....

Den beskrivelsen er helt konge og passer særdeles godt inn i debatten rundt den skattelette som den sittende regjering har innført:-)

Og det vil gå akkurat som for denne gjengen om de rød/grønne får det som de vil.

Desverre blir det litt mer komplisert å vise at det faktisk stemmer på en måte som gjør at de fleste vil kunne forstå det......

ikke så lett å forklare hvordan skatteøkninger eller -reduksjoner virker inn på nasjonalt nivå nei

Skrevet

Ja som sagt, jeg ble veldig lei meg! Jeg ble så lei meg at jeg fikk lyst til å kalle deg noe stygt som begynner på nazi....

Men det gjør jeg selvfølgelig ikke, jeg eier da manerer ;)

Du får kose deg videre med å rakke ned på fanten(som du sikkert kaller lavtlønte), du føler deg sikkert så mye bedre etterpå når du har trøkket dem litt lenger ned i søla, ikke sant?en god følelse innvendig liksom!

Å ikke kødd med nicket mitt takk!

Ups..her ble det vel litt for mye "møllers tran"?

Det er ikke slik, skjønner du, at alle som er uenig med deg er nazister.

Dessuten; når man kjenner at man blir sint, er det en god regel å trekke seg litt tilbake og slappe av.

Husk at dol skal være morro :-)

Gjest Flott forslag!
Skrevet

Det er mulig jeg har gått litt langt i forhold til deg, og beklager at jeg ble revet med av temperaturen i denne tråden.

Jeg skal forsøke å unngå slikt i fremtiden.

Oioioioi, så det er håp om bedring altså?

Du har fått "gripp" mør Dorthe, flott gjort!;-)

Skrevet

'Enkeltmennesker som får mindre igjen for innsatsen sin enn andre.'

Poenget mitt en gang til:

Inntekten sier lite om hvilken innsats vedkommende gjør. I svært mange yrkesgrupper er innsatsen knallhard og inntekten lav.

Når det gjelder det å 'ta fra noen privatpersoner, for å gi til noen andre', kalles det samfunn ;-)

Skrevet

Du, det er mye urettferdighet her i verden. Du ser bare din egen situasjon, det er det som provoserer meg litt.

Etter din mening, skal jeg betale mer skatt enn jeg gjør i dag, på bakgrunn av lønningen min. Nå betaler jeg 46%. Så jeg sitter ikke igjen med så mye, skjønner du. Jeg forsørger en som venter på behandlingen av anken av uføresøknaden sin, noe jeg så klart ikke får fradrag for. Dette betyr blant annet at jeg ikke har råd til bil. Så klart heller ikke til å kjøpe meg et sted å bo.

Alternativet hadde vært at han gikk på sosialen, men det vil vi ikke. Bedre å bo i en rønne (faktisk det det er) og ikke ha så mange ting. Det eneste vi tar oss råd til er å reise. De pengen kunne vært brukt på bil, men prioriterer å komme bort litt.

Også kan du si at da har vi jo god råd. Men med tanke på at jeg for første gang på 10(!) år hadde mer enn en uke ferie i fjor, er det kanskje ikke så misunnelsesverdig at vi får dratt bort en uke i året.

Jeg er en av de bortskjemte som skal betale mer skatt. Man ser ikke livene bak, kun lønnsslipp!

Og jeg kommer aldri til å stemme f.eks. SV for å karre til meg mer!

Jeg ser ikke bare min egen situasjon, jeg ser andres også. Men jeg kan ikke legge ut andres historier her på dol, det får de gjøre sjøl om de ønsker.

At dere ikke ønsker å gå på sosialkontoret skjønner jeg, antagelig ville det ikke vært noe å hente heller.

Men du får se det slik at når etterbetalingen kommer så har dere antagelig råd til å kjøpe bil fordi sosialkontoret ikke tar tilbake forskuddet dere ev kunne fått.

Men jeg kjenner mange som sliter altså, dårlig betalt jobb, flere unger å forsørge og husleie på 10-12000 og inntekt godt under 400 000 i året. Det er ikke uten grunn at folk får tildelt matposer ved Jakobskirken, det er lange køer der av helt vanlige folk som antagelig har både utdannelse og jobb.

Gjest Flott forslag!
Skrevet

Dessuten; når man kjenner at man blir sint, er det en god regel å trekke seg litt tilbake og slappe av.

Ja, bare pass deg, jeg har masse tran igjen i kjøleskapet! ;)

Apropo nazist, så har jeg aldri kalt noen for det.

Men at du har mange nazisympatiserende trekk er ikke til å komme bort i fra.

Jeg har forstått at du har det veldig morsomt her på dol ja, din egen lille lekeplass der du anonymt kan si hva du vil uten å bli arrestert på det.

Og jeg kan forsikre deg om at jeg ikke er sint, men bare skuffet over slike medmenneskeligfiendtlige holdninger som du har.

Men jeg legger ikke min sjel i saken,fordi du har ingen makt.

Allikevel det er synd at flotte mennesker som Dorthe skal måtte ta imot sånn dritt fra deg og dine, men hun ser ut til å kunne svare for seg(ikke alle kan det).

Jeg burde selvfølgelig ikke gidde å svare deg, hehe, for det er jo akkurat det du vil! ;)

Ditt liv må være interessant!(til opplysning, jeg er veldig syk i dag, derfor kan jeg svare deg!)

Gjest Flott forslag!
Skrevet

Jeg har forstått at du har det veldig morsomt her på dol ja, din egen lille lekeplass der du anonymt kan si hva du vil uten å bli arrestert på det.

Og jeg kan forsikre deg om at jeg ikke er sint, men bare skuffet over slike medmenneskeligfiendtlige holdninger som du har.

Allikevel det er synd at flotte mennesker som Dorthe skal måtte ta imot sånn dritt fra deg og dine, men hun ser ut til å kunne svare for seg(ikke alle kan det).

Jeg burde selvfølgelig ikke gidde å svare deg, hehe, for det er jo akkurat det du vil! ;)

Ditt liv må være interessant!(til opplysning, jeg er veldig syk i dag, derfor kan jeg svare deg!)

Gjest Flott forslag!
Skrevet

Hakk i plata!

Skrevet

Slapp av nå. Du snakker over deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...