Gå til innhold

Vi stemte rødt - men ...ups ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så får du huske på at den som står uten utdannelse har liten, tilnærmet ingen, mulighet til å følge med på inntektsøkningen som du, jeg(!) og alle andre med utdannelse har. De blir stående på 220.000 i året, mens vi nedbetaler studielån og får stadig lønnspålegg...

Jo da, men det tar mange år før vi tar dem igjen. Og det er mange vi aldri tar igjen, bl.a. en del håndverkere.

Poenget er bare at man burde trukket fra utgiftene en har på studielånet samt en viss sum pr studerte år fram til graden man har når en beregnet toppskatt.

• Svar 150
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• gripp

25

• Dorthe

19

• mil1365380270

13

• Prozak

13

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Men synes du ikke at folk som tjener 400 000 kr har så de klarer seg da og klarer å betale litt mer til fellesskapet?

Jeg må virkelig si at jeg ikke har medlidenhet med folk i den lønnsklassen.

Vi har en husstandsinntekt på ca. 1000 000 og begge stemte rødt. Vi er jo klar over at det for min familie isolert sett ville vært mest økonomisk lønnsomt å stemme frp eller høyre, men det gjorde vi altså ikke. Det har noe med verdier å gjøre :-)

Gjest he, he, he, he
Skrevet

Du kan ikke ha vært særlig lenge på dol siden du lar deg irritere over sosialisters selvnytelse og fremhevelse av egen fortreffelighet..gjerne fulgt av noen fraser om hvor "dum" alle andre er.

Nå er det like før de gir hverandre "high five" i pur glede over å få dele andres goder :-)

Nei, har nok vært her for lite.

Ble bare litt irritert over enkelte kommentarer, men ser at det bare var dumt. Lærer så lenge man lever.

Ha en fin kveld, gripp.

:)

Gjest hjelper det på deg da?
Skrevet

Jeg trodde kinderegg hjalp på alle umulige (små og store)barn jeg ;)

'

Skrevet

Du har gitt deg i kast med en kompleks oppgave hvis du forsøker å lære sosialister prosentregning.

Det eneste de skjønner er en politikk som går ut på å ta mer fra naboen :-)

Merkelig det der?

For det er jo så enkelt og logisk, men ser likevel ut til å være så vanskelig for noen.

Skrevet

Ja, bare pass deg, jeg har masse tran igjen i kjøleskapet! ;)

Apropo nazist, så har jeg aldri kalt noen for det.

Men at du har mange nazisympatiserende trekk er ikke til å komme bort i fra.

Jeg har forstått at du har det veldig morsomt her på dol ja, din egen lille lekeplass der du anonymt kan si hva du vil uten å bli arrestert på det.

Og jeg kan forsikre deg om at jeg ikke er sint, men bare skuffet over slike medmenneskeligfiendtlige holdninger som du har.

Men jeg legger ikke min sjel i saken,fordi du har ingen makt.

Allikevel det er synd at flotte mennesker som Dorthe skal måtte ta imot sånn dritt fra deg og dine, men hun ser ut til å kunne svare for seg(ikke alle kan det).

Jeg burde selvfølgelig ikke gidde å svare deg, hehe, for det er jo akkurat det du vil! ;)

Ditt liv må være interessant!(til opplysning, jeg er veldig syk i dag, derfor kan jeg svare deg!)

Nåja...ta nå ikke helt av :-)

Du har forøvrig rett i at det er noen ekstremister her - det er de samme som skriker høyest om andres ekstremisme.

"..........................................."

Skrevet

Men synes du ikke at folk som tjener 400 000 kr har så de klarer seg da og klarer å betale litt mer til fellesskapet?

Jeg må virkelig si at jeg ikke har medlidenhet med folk i den lønnsklassen.

Nå er faktisk ikke 400' så utrolig mye som enkelte skal ha det til. Når jeg er ferdig med utdannelsen vil jeg ha nesten samme beløp i studielån. Så skal jeg kanskje ta opp boliglån, billån etc. Det blir på ingen måte noen luksustilværelse om jeg tjener 420' i året.

Skrevet

Nå ligger faktisk gjennomsnittslønna til en industriarbeider på 350000. Da er vel ikke 400000 så veldig høy lønn da?

Og forresten, har ikke du en unge på privatskole, det er vel fy,fy ifølge sv. Ikke noe fritt skolevalg der i gården.

Da må du takke og bukke for de dårlige kommunale tilbudene.

"Nå ligger faktisk gjennomsnittslønna til en industriarbeider på 350000."

Det er vel egentlig et helt urealistisk gjennomsnitt. Vanlig lønn for en industriarbeider som arbeider 37.5 timer pr. uke er ikke 350.000,-. Men når det er gode tider i de bransjenene, som nå, så har man ofte mulighet til å jobbe overtid til krampa tar en. Og DA får du slike lønninger. Men så kommer det dårlige tider, hvor man er heldig hvis man får arbeide 100%. Da blir gjennomsnittslønnen en helt annen.

"........................................."

Skrevet

Det har jeg aldri sagt at du ikke har gjort. Bare at "godene" kommer fra andre folks harde arbeid. Det er ikke nødvendigvis sånn at de som har mer er "heldigere", det har kostet, og koster hver dag.

Det er klart det koster, og mange må virkelig slite for å komme seg opp på et slikt nivå. Men ikke alle. Jeg kjente f.eks en "gjøk", som jeg gikk på ungdomsskolen sammen med, som tok økonomiutdannelse (en eller annen 3-åring sak) i USA. Etter endt utdannelse gikk han rett ut i jobb i rederibransjen, med en lønn på rundt 1 mill. i året. Det er selvfølgelig ikke noe som er en logisk konsekvens av 3 års høyere utdanning. Sykepleiere er f.eks også akademikere.

Skrevet

Det er ikke slik at folk som tjener en smule mer enn gjennomsnittet er samfunnsfiender, skjønner du. Og det er heller ikke slik at disse kan flås uten at det har effekter på andre områder. Faktisk er det slik at samfunnet må ta andre hensyn enn å øke trygdene mest mulig.

Jeg ser godt poenget i at de med aller minst bør få bedret sin situasjon noe. Men hvis du tror at fattige er tjent med at skattetrykket på vanlige lønninger øker utover 65%, tar du feil. Trygdemottakere vil på sikte ikke tjene på at de som betaler, skattes i hjel.

Det virker som du har et politisk syn som utelukkende har egen lommebok som perspektiv. Og det er greit nok, men litt snevert etter min smak.

Et skattetrykk på 65% er selvfølgelig helt horribelt, og hører ikke hjemme i et vestlig demokrati. Det er bare 5% mindre enn tibetanerne betaler til Kina, hvis jeg ikke husker feil, og da snakker vi om et fascistisk og undertrykkende regime.

Den økningen i skatteprosenten som kommer ved såkalt "toppskatt" er vel neppe noe man kan fjerne helt, men det burde ikke være snakk om mer enn noen få prosenter.

"........................................"

Skrevet

Jeg antar at jeg bidrar med langt mer til fellesskapet enn det du gjør.

"Jeg antar at jeg bidrar med langt mer til fellesskapet enn det du gjør."

Den var for lav, selv for deg.

At du bidrar med mer kroner og øre til fellesskapet enn en som er uføretrygdet, tror jeg veies opp av at Dorthe her bidrar med et betraktelig mer sympatisk menneskesyn enn du gjør.

"......................................"

Skrevet

Jeg er en helt vanlig kvinne på nesten 40.

Har gått tre år på gymnas, 1 år på grunnkurs teknisk tegning og 1 år på "sekretær-linje" på handelsgym.

Har en helt vanlig kontorjobb. Min lønn er 315000, er jo ikke spesielt fornøyd med den lønna. Jeg har venninner med omtrent tilsvarende jobb, men de har litt mindre ansvar enn meg, de tjener fra 30000 - 100000 mer i året enn meg.

Jeg har også en annen bekjent av meg, jobber i et lo-forbund, som kontoransatt. Hun har både kortere arbeidsdag enn meg, flere feriedager, og fri på inneklemte dager. Lite å gjøre har hun også, og knapt noe ansvar. Hun tjener det samme som meg.

Jeg vet ikke helt om jeg er enig i at en jobb som ikke krever noen utdannelse (fagbrev eller høyere utdannelse) er spesiellt dårlig betalt med 315' i året.

"............................................."

Skrevet

"Hva er det ved dine skriverier i denne tråden som tyder på at du er smartere enn de øvrige deltakerne?

Jeg håper du ikke blir lei deg, men det er mye som taler for det motsatte :-)"

Ja, jeg ble veldig lei meg når du sa jeg var dum, kjempelei meg ble jeg!*snufs*

Å aller mest lei meg ble jeg for at disse ordene kom fra akkurat deg, du intelligente, medfølende, solidariske og gode menneske.

Alle sku lle vært som deg og Goliath,ja, dere skulle sågar ha styrt hele landet.Da ville Norge bli et godt land å leve i.

*Bamseklem*(om du vil ta imot fra en stakkars,dum undersått som meg? ellers får jeg be om unskyldning for at jeg var så frekk at jeg tilbad deg en) ;)))

*kysser førerens´s føtter*

Kutt ut hitlingen, er du snill.

Skrevet

Du kan ikke ha vært særlig lenge på dol siden du lar deg irritere over sosialisters selvnytelse og fremhevelse av egen fortreffelighet..gjerne fulgt av noen fraser om hvor "dum" alle andre er.

Nå er det like før de gir hverandre "high five" i pur glede over å få dele andres goder :-)

Heh-heh...det er nok kun tilfeldig i denne tråden. Den samme fremhevelsen av egen fortreffelighet og selvnytelse utfører du og de andre høyre-brølapene her inne nøyaktig like mye av.

"............................................"

Gjest he, he, he, he
Skrevet

"Nå ligger faktisk gjennomsnittslønna til en industriarbeider på 350000."

Det er vel egentlig et helt urealistisk gjennomsnitt. Vanlig lønn for en industriarbeider som arbeider 37.5 timer pr. uke er ikke 350.000,-. Men når det er gode tider i de bransjenene, som nå, så har man ofte mulighet til å jobbe overtid til krampa tar en. Og DA får du slike lønninger. Men så kommer det dårlige tider, hvor man er heldig hvis man får arbeide 100%. Da blir gjennomsnittslønnen en helt annen.

Nei, dette er gjennomsnitt uten overtid

Skrevet

Heh-heh...det er nok kun tilfeldig i denne tråden. Den samme fremhevelsen av egen fortreffelighet og selvnytelse utfører du og de andre høyre-brølapene her inne nøyaktig like mye av.

"............................................"

Du er i overkant ambisiøs på vegne av dols åpne forum, synes jeg.

Det bør være temperatur i tråder som er egnet til det, og tema skatt er absolutt en slik tråd.

Det å hevde sine synspunkter er på ingen måte å fremheve egen fortreffelighet.

Jeg synes imidlertid at det ble litt for mye av det her, ved at personer som er uenig i økning av en allerede pervertert toppskatt, uoppstoppelig kategoriseres som usolidariske og egoistiske. Men det gir jo anledning til å være litt frisk i kjeften, og det er jo flott.

At noen faller i sterk affekt og åpenbart havner i ubalanse, får så være. Det er jo mange folk her inne, og noen har kort lunte.

Men det er morro lell :-)

...

PS. Kan ikke du la være å innta denne meglerrollen? Den kler ikke ekte kranglefanter.

Skrevet

Du er i overkant ambisiøs på vegne av dols åpne forum, synes jeg.

Det bør være temperatur i tråder som er egnet til det, og tema skatt er absolutt en slik tråd.

Det å hevde sine synspunkter er på ingen måte å fremheve egen fortreffelighet.

Jeg synes imidlertid at det ble litt for mye av det her, ved at personer som er uenig i økning av en allerede pervertert toppskatt, uoppstoppelig kategoriseres som usolidariske og egoistiske. Men det gir jo anledning til å være litt frisk i kjeften, og det er jo flott.

At noen faller i sterk affekt og åpenbart havner i ubalanse, får så være. Det er jo mange folk her inne, og noen har kort lunte.

Men det er morro lell :-)

...

PS. Kan ikke du la være å innta denne meglerrollen? Den kler ikke ekte kranglefanter.

Poenget skjønte du vel, gjorde du ikke? Du er nøyaktig like "ille" som du anklager motparten for å være. Selv om, i denne tråden, så er minst én av de som krangler med deg enda mer usaklig enn du er.

Skrevet

"Jeg antar at jeg bidrar med langt mer til fellesskapet enn det du gjør."

Den var for lav, selv for deg.

At du bidrar med mer kroner og øre til fellesskapet enn en som er uføretrygdet, tror jeg veies opp av at Dorthe her bidrar med et betraktelig mer sympatisk menneskesyn enn du gjør.

"For lav"? Er du helvetes gal?

Her kategoriseres man som usolidarisk fordi man protesterer mot en økning av toppskatten. Det er da helt adekvat å minne om at denne skriver bidrar med mye til vår felles kasse.

Hvis du synes det er "for lavt", stiller du ganske høye krav.

Skrevet

"For lav"? Er du helvetes gal?

Her kategoriseres man som usolidarisk fordi man protesterer mot en økning av toppskatten. Det er da helt adekvat å minne om at denne skriver bidrar med mye til vår felles kasse.

Hvis du synes det er "for lavt", stiller du ganske høye krav.

Javisst - jeg synes det er lav å si til en uføretrygdet at "jeg bidrar med mye mer enn deg til fellesskapet".

Skrevet

Poenget skjønte du vel, gjorde du ikke? Du er nøyaktig like "ille" som du anklager motparten for å være. Selv om, i denne tråden, så er minst én av de som krangler med deg enda mer usaklig enn du er.

Selvsagt er jeg like "ille" (det er du også, for øvrig)

Dette går jo i stor grad ut på å kaste verbale piler på hverandre (i alle fall i slike tråder), og da kan man jo for helvete ikke gå rundt å syte over at man blir truffet.

Folk som får plager av å delta, holder seg borte. Dessuten er det et par, tre deltakere man bør opptre varsomt overfor. Og det er greit nok. Det er bare å si fra.

Sånn er'e, serru.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...