Gå til innhold

Urinveisinfeksjon

Anbefalte innlegg

Jeg har vært mye plaget med gjentatte urinveisinfeksjoner pga selvkateterisering. Før gikk jeg på penicillinkurer gjentatte ganger hvert år. Det bedret seg og etterhvert gikk jeg kanskje på 1 kur i året. Men for en stund siden fikk jeg beskjed om at jeg måtte legges inn på sykehuset i 10 dager for å få penicillin. Bakterien het noe sånt som Proteus mirabilis (husker ikke helt nøyaktig). Vanlig penicillin ville i hvert fall ikke fungere. Til nå har jeg derfor bare prøvd å holde infeksjonen i sjakk ved å drikke veldig mye for å slippe innleggelse. Men jeg er mye plaget med grums og til tider også blod i urinen. Feber og tretthet er heller ikke uvanlig. Ved to anledninger har også den ene testikkelen hovnet opp (dette har skjedd når urinen har vært på sitt verste).

Hva kan være årsaken til at jeg må legges inn og ikke kan ta tabletter som normalt?

Bør jeg legges inn for å få bukt med disse bakteriene? Kommer jeg da tilbake til utgangspunktet, altså at dersom jeg skulle få en ny infeksjon ved en senere anledning så vil de gamle vanlige pencillintablettene fungere? Eller er toget gått slik at de vanlige penicillinkurene aldri vil fungere på meg igjen?

Jeg har nå fått Apocillin mot lungebetennelse. Vil disse fungere eller har jeg samme problemene i lungene også? Jeg er forøvrig redd for en skikkelig smell hva angår urinveiene når jeg er ferdig med denne kuren. Apocillin fungerer jo i hvert fall ikke mot bakteriene i urinen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/199998-urinveisinfeksjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal ikke ha antibiotikaen intravenøst da? Det kan du jo ikke gjøre hjemme.

Ved selvkaterisering vil aldri urinen være helt rein da og man skal ikke ha antibiotika før man får feber eller allmenntilstanden er svært nedsatt. Men dette vet du sikkert like mye om som meg så jeg kan egentlig bare ønske deg lykke til og håpe at urinveisinfeksjonen din forsvinner,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/199998-urinveisinfeksjon/#findComment-1416523
Del på andre sider

Jeg glemte å nevne at grunnen til at jeg etterhvert ble vesentlig mindre plaget av urinveisinfeksjoner, og dermed kun trengte ca 1 behandling i året, var at jeg for noen år siden startet å ta tranebærtabletter daglig. Og det gjør jeg fortsatt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/199998-urinveisinfeksjon/#findComment-1419134
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Jeg vet ikke årsaken til at legen din vil legge deg inn. Kanskje er det for en grundigere sjekk av urinveiene; og en totalvurdering av nettopp hvordan fremtidige infeksjoner kan unngåes, og for å gi vurdering av hvordan man skal hindre resistens-utvikling. Det er viktig at det alltid taes bakteriedyrkning av urinen din før antibiotika-kurer, slik at svakest mulig, men mest mulige effektive kur brukes. behandlingen må være langvarig nok, slik at ikke de "sinteste" bakteriene blir igjen. Du bør få veiledning i forebyggende tiltak. Hiprex er en anti-bakteriell kur ( ikke antibiotika) som du kanskje skal stå på fast. Likeledes kan fast inntak av ( fåes i ulike former på apotek) og C-vitamin ( opptil 1g/dag) Antioksydanter som stimulerer immun-apparatet er også aktuelt for deg ( f.eks Avantgarden som fåes i helsekost-butikker, vil uansett anbefale dette). Trolig vil en infeksjonsmedisiner innvolveres på sykehuset. Denne vil trolig vurdere hva som totalt sett er bet for deg i fremtiden, ut fra hvilke bakterier du har hatt i det siste.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/199998-urinveisinfeksjon/#findComment-1420725
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...