Gå til innhold

Hvordan hadde dere reagert på dette her?

Anbefalte innlegg

Gjest Masterstudentinnen
Skrevet

jeg går på et studie hvor vi har obligatoriske oppgaver. oppgavene og sensuren blir lagt ut på studentnettet så alle kan se om de andre har bestått eller ikke.

nå ser jeg at læreren har lagt ut resultatene fra en obligatorisk prøve i data ut på nettet og skrevet hvilket feil vi har gjort, jeg har heldigvis gjort bare en mindre feil, ellers var det ok

andre hadde visst flere feil

Skaper dette et godt klassemiljø når vi kan se hvordan de andre i klassen har gjort det? Vil ikke dette føre til større angst for å dumme seg ut? Hvorfor kan man ikke heller få et kandidatnummer så ikke alle andre kan se hvilke feil man gjør hvis alt skal legges ut på nettet?

Hva tenker dere om en slik læringsform?

Hadde dere reagert på det?

Skrevet

Jeg trodde ikke skoler gjorde slikt. Der jeg går er det ingen som får tilgang til andres sensur. Det nærmeste var vel i 1 kl., da det lå et åpent skjema hvor det sto krysset av for om hver student på kurset hadde fått godkjent obligatoriske oppgaver, og om vedkommende kunne gå opp til eksamen.

"........................................."

Gjest Masterstudentinnen
Skrevet

Jeg trodde ikke skoler gjorde slikt. Der jeg går er det ingen som får tilgang til andres sensur. Det nærmeste var vel i 1 kl., da det lå et åpent skjema hvor det sto krysset av for om hver student på kurset hadde fått godkjent obligatoriske oppgaver, og om vedkommende kunne gå opp til eksamen.

ja datalæreren er iallefall ingen pedagog skjønner jeg....

Skrevet

ja datalæreren er iallefall ingen pedagog skjønner jeg....

Men spør ham/henne, da. Jeg kan ikke tenke meg at det der er veldig vanlig praksis, uten at jeg har personlig erfaring med så veldig mange høyskoler/universiteter.

"..........................................."

Skrevet

Var kommentarene knyttet til den enkelte elev, da? Slik at alle så hvem som hadde fått kommentarene?

Jeg er en annen
Skrevet

Jeg har vært borti lignende problemstillinger. For meg er det greit at resultater legges ut på denne måten, men jeg skjønner det hvis folk har motforestillinger. Det bør være en relativt enekel sak å anonymisere slike tilbakemeldinger.

Jeg er en annen
Skrevet

Det vanlige er vel at faglærer i alle fall spør om noen har motforestillinger mot praksisen. På NTNU er det helt vanlig at godkjenninger av øvinger ligger åpent på nett med navn.

Skrevet

Det vanlige er vel at faglærer i alle fall spør om noen har motforestillinger mot praksisen. På NTNU er det helt vanlig at godkjenninger av øvinger ligger åpent på nett med navn.

Godkjenninger, ja. Men sensur også?

"........................................"

Gjest papirtiger
Skrevet

Det er vel relativt uvanlig, tror de aller fleste veiledere/sensorer forstår intuitivt at de fleste studenter ikke ønsker det.

Skrevet

Jeg er kanskje litt "strengere" på slikt enn mange - sikkert fordi jeg holder på å spesialisere meg innen datasikkerhet og personvern :-)

".........................................."

Gjest Masterstudenten
Skrevet

Var kommentarene knyttet til den enkelte elev, da? Slik at alle så hvem som hadde fått kommentarene?

jepp knyttet til den ekelte elevs arbeid

Jeg er en annen
Skrevet

Godkjenninger, ja. Men sensur også?

"........................................"

Nei, sensur legges nok ikke ut. Men noen ganger resultater fra karaktergivende prosjekter.

Jeg er en annen
Skrevet

Jeg er kanskje litt "strengere" på slikt enn mange - sikkert fordi jeg holder på å spesialisere meg innen datasikkerhet og personvern :-)

".........................................."

Det tror jeg bare er bra i så fall. Valgrihet i slike tilfeller kan jo ofte være ganske illusorisk, f.eks. ikke sikkert alle tør eller gidder protestere når det ikke er formalisert.

Skrevet

Det har jeg aldri vært borte i eller hørt om. Studenters oppgaver og eksamensbesvarelser kan publiseres feks på gjeldende institutt, men da med studentnr - som er personlig. Ikke med navn, altså.

Gjest Masterstudentinnen
Skrevet

Jeg har vært borti lignende problemstillinger. For meg er det greit at resultater legges ut på denne måten, men jeg skjønner det hvis folk har motforestillinger. Det bør være en relativt enekel sak å anonymisere slike tilbakemeldinger.

jeg hadde synes det hadde vært greiere hvis de hadde lagt ut tilbakemeldinger på andre oppgaver som ikke hadde rett eller feil svar, slik som en dataoppgave er.

hadde det vært knyttet til et individuelt teoretisk arbeid som kunne vært løst på mange måter så hadde det ikke vært så spennende for andre å lese.

så jo, jeg må innrømme at jeg må se hva de andre har fått for noe av karakterer. og jeg misliker at det har blitt slik.

Skrevet

Jeg har ikke lest alt her, men dette må det kunne gå an å klage på. Og er opplysninger gitt som kan identifisere en student, da må det i tillegg være et brudd på taushetsplikten.

I følge kvalitetsreformen, som er studentens reform, burde faglærer visst bedre. Men noen har faktisk ikke tatt den innover seg enda.

Hadde blitt rasende om noen hadde lagt ut min tekst (opphavsrett) uten å spørre om lov først. Nemlig!

Skrevet

Jeg har ikke lest alt her, men dette må det kunne gå an å klage på. Og er opplysninger gitt som kan identifisere en student, da må det i tillegg være et brudd på taushetsplikten.

I følge kvalitetsreformen, som er studentens reform, burde faglærer visst bedre. Men noen har faktisk ikke tatt den innover seg enda.

Hadde blitt rasende om noen hadde lagt ut min tekst (opphavsrett) uten å spørre om lov først. Nemlig!

problemet her er ikke at studentenes arbeid er lagt ut, men at kommentarene på arbeidet er lagt ut og kan knyttes til hver enkelt elev

feks Anne Hansen

feil bruk av beskjæring i bilde 1, tvilsom bildestørrelse, manglende snarvei og feil bruk av invertering.

ikke så morsomt å lese alle feilene man har gjort slik at alle kan se det? Dessuten aner vi ikke om vi som har gjort en eller flere feil og ikke fått godkjent må gjøre den om igjen eller ikke

Gjest Timari (masterstudentinnen)
Skrevet

problemet her er ikke at studentenes arbeid er lagt ut, men at kommentarene på arbeidet er lagt ut og kan knyttes til hver enkelt elev

feks Anne Hansen

feil bruk av beskjæring i bilde 1, tvilsom bildestørrelse, manglende snarvei og feil bruk av invertering.

ikke så morsomt å lese alle feilene man har gjort slik at alle kan se det? Dessuten aner vi ikke om vi som har gjort en eller flere feil og ikke fått godkjent må gjøre den om igjen eller ikke

ok, prøvde å være anonym i tilfelle noen skulle gjenkjenne meg men trykket for fort på knappen:)

Skrevet

Syns du skal ta en telefon til Datatilsynet og spørre dem om dette er lovlig.

Skrevet

ok, prøvde å være anonym i tilfelle noen skulle gjenkjenne meg men trykket for fort på knappen:)

Oiii shit happens.

Er enig med hjertebarnet. Ville tatt en telefon til datatilsynet, de kan svare på om dette er lovlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...