Mann/Gutt 29 Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Hei, Jeg er en gutt på 29 som for tiden er svært plaget av smerter ved anus. Jeg har vært hos lege som har bekreftet at dette mest sannsynlig er hemorider. Jeg har tidligere hatt hemoridesmerter som har kommet en sjelden gang ved kraftige orgasmer og ved særdeles hard mage. Dette har vært trykkende smerter, men ingen svie. Jeg har også en klump på fremsiden av anus åpningen som tidligere har klødd. For to uker siden kjente jeg en ny annerledes smerte som kommer fra baksiden av anus. Smerten er der hele tiden og i lange perioder veldig intens samtidig som den svir. På baksiden av anus kjenner jeg først en sår, spiss liten tapp og så kommer et område som er veldig sårt. Jeg prøvde først en salve som heter Scheriproct, denne hjalp relativt bra, men jeg ble sløv og døsig av den og dro derfor til legen for å rådføre meg. Han anbefalte meg Alcos-Anal, denne ble jeg ikke sløv av, men den hjalp ingen ting. Legen tok også en blodprøve for å sjekke om det var noe betennelse, men denne var negativ. Legen anbefalte da Xyloproct salve og stikkpille som virker litt smertelindrende, men ikke mye. Jeg våkner av smerte 3-5 ganger pr. natt, men sovner etter å ha smørt på mer salve. Smertene har økt i det siste selv med 1 1/2 ukes bruk av salve. Forøvrig så kan jeg opplyse om at jeg normalt spiser veldig mye mat (er relativt stor og kraftig 192/93) og må således på toalettet ca 4 ganger pr dag. Jeg er i god fysisk form og spiser sunt, men har gluten allergi og diverse frukt allergier. Lurer på om du kan gi noen indikasjoner på hvor lenge det normalt tar før smertene går bort og om jeg evt. kanskje må operere det bort. Lurer også på om en evt. operasjon er fort gjort uten medførende sykemelding fra jobb. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200027-hemorider/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 De vanligste tilstandene som gir smerter ved endetarmen er ytre tromoserte hemorider, analfissurer og kramper i muskulaturen. Førstnevnte er lett å se. Analfissurer er sprekkdannelser i huden. Fordi såret hele tiden tøyes opp og utsettes for bakterier gror de sent. Vanligst er smerter i forbindelse med avføring og etterpå. Les om analfissurer og hemorider her i DOL; mye er skrevet både av pasienter og leger. Noen får kramper i endetarmsmuskulaturen. Kan høres litt ut som dette du har. Årsak kan være at du har hatt plager med endetarmen en periode, og så strammer musklene seg etterhvert automatisk i visse situasjoner. Stress forværrer, og det er ikke uvanlig at plagene kommer nattlig. Varme hjelper; prøv enten varmt bad eller håndklær dyppet i varmt vann mot bekkenbunnen. Vær bevisst på å slappe av. Synes det er viktig at diagnosen din stilles sikkert. Det er vanlig at legen titter opp i endetarmen med et anoskop når smertene er såpass langvarige, atypiske og behandling ikke har ført bedre frem enn hos deg. Noen fastleger gjør ikke denne undersøkelsen selv, og vil henvise til en spesialist. Dette kan være en fordel; for de vil samtidig kunne informere deg om behandling videre. Du bør tilstrebe kun 1-2 avføringer per dag (ved å drikke mye, samt fiber), slik at avføringen holder seg myk. Operasjonstype vil avhenge av diagnose. Hemoride-operasjon er oftest enkelt og krever knapt sykmelding. Operasjon ved analfissur krever ofte sykmelding 3-4 dager. Dette vil en spesialist kunne informere deg om etter å ha undersøkt deg. De fleste kommer til målet uten kirurgi. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200027-hemorider/#findComment-1424180 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.