Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en aktiv gutt på 23.

Har vært frisk som en fisk, heilt til en dag jeg spilte paintball.

Under en kamp så fikk jeg en paintball kule midt i pannen. Dette skjedde for ca 1 1/2 mnd siden. Jeg har hatt svak hodepine, slapphet, og ikke følt meg 100% siden den ettermiddagen.

Jeg oppsøkte lege, og han fant ingenting. Det er ikke smerte på selveplassen der kula traff, så det er nok ingen bein brekt i pannen.

Men det har vært ei konstant hodepine i 1 1/2 mnd nå. Begynner å bli frustret. Sværlig visst jeg anstrenger meg, løfte ting etc.

Tror du denne lette men svært plagende hodepinen vil gå vekk av seg sjølv, eller har du et par gode tips... En ting som var merkelig, jeg fikk ingen kul der kulen traff, midt i pannen.

Håper ikke mailen var for lang.

MVH:

Gutt 23

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200051-hodepine/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Såvidt jeg vet kan en paintball komme i høy hastighet, og den er vel væskefyllt 1-2 cm i diameter? Så sprekker den når den treffer. pannebenet er det mest robuste i skallen, så det er ikke så unaturlig at skaden her ikke er særlig stor. Imidlertid kan hjernen ha fått en liten ristning. per definisjon har det IKKE vært "hjernerystelse", siden du ikke var bevisstløs. Men man vet at det alikevel kan ha tilkommet bittesmå blødninger; gjerne på motsatt side av der ballen traff. Det er typisk med langvarig hodepine og økt trettbarhet ( post commotio syndrom etter eventuell lett skade av hjernevevet. Dette forsterkes av konsentrasjonskrevende aktivitet som skjerm-jobbing, støy og lesing og høy puls. Du bør hvile mye, ta gjerne pauser på noen minutter fra slike aktiviteter med minst 30min intervall. Det er viktig at hodet ikke utsettes for nye skader de neste måneder. Synes du skal be om en legesjekk; blodtrykk og andre årsaker til hodepine ( særlig nakke-plager - kan også komme ved en slik skademekanisme) må utelukkes. Jeg synes legen din bør gjøre en nevrologisk sjekk, samt vurdere å ta bilde av hjernen; MR eller CT. Også for å utelukke utposninger på pulsårene i hjernen; aneurismer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200051-hodepine/#findComment-1424226
Del på andre sider

Gjest Ole Johansen

Vil anbefale deg å få behandling av musklaturen i øverst bak i nakken. Samt styrke øvelser for musklatur både foran og bak. Anbefaler deg å forsøke en behandlingsmetode som kalles Active Release Techniques (ART) - en metode som utøves av enkelte fysioterapeuter og kiropraktorer. Eller oppsøk en manuellterapeut.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200051-hodepine/#findComment-1427196
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...