Gå til innhold

Allergimedisin under graviditet

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid for første gang i 11.uke og har fått allergiutslett på armer og bein. Det er bitesmå blemmer med væske og det klør veldig mye. Huden er i tillegg rød og hoven. Har problemer med å sovne og har derfor brukt Xylocain på beina og armene. Sist gang jeg hadde tilsvarende utslett var i januar, da jeg hadde spist jordbær. Den gangen var det mye verre og jeg klødde som en besatt i 2-3 uker. Heldigvis er ikke utslettet like ille denne gang. Ringte legevakten for og høre hvilken allergimedisin jeg kunne bruke (har brukt Zyrtec (citrizin) tidligere), men fikk ikke noe godt svar. Har dessuten ringt fastlegen, men de hadde ikke tid til og svare. Jeg har hatt utslettet i snart en uke og merker ingen bedring, synes kanskje det har spredt seg noe oppover lår og rygg. Jeg er ellers i god form og er ikke kvalm, har kun merket vanlige svangerskapssymptomer så langt. Takknemlig for svar, da jeg ikke vil ta noen medikamenter som kan skade fosteret!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200314-allergimedisin-under-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi

Det er en god regel å ikke bruke noe medisiner i graviditeten hvis men kan unngå det. Det er imidlertid aldri vist noen fare for fosteret ved å bruke allergimedisin, og de "gamle" allergimedisinene som Phenamin og Polaramin, har vært brukt veldig lenge, også av gravide, uten at det er påvist at de kan skade fosteret. Skal man først bruke allergimedisiner i svangerskapet kan det være fornuftig å velge de typene som har vært lengst på markedet og er best kjent, men være obs på at de kan virke søvndyssende og derfor kan påvirke f.eks. bilkjøring hvis de brukeas om dagen.

Det er i de 12 første ukene man bør vise ekstra stor forsiktighet mht medisinbruk fordi fosteret da er ekstra sårbart. Etter 12 uker skal man være forsiktig og ikke bruke medisin hvis det ikke er nødvendig. Er det nødvendig anbefales det å bruke medisin i så liten dose som mulig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...