rrt Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Hei! Jeg er ei jente på 26 år. De siste årene har magen min slått seg mer og mer vrang. Har mye diare og luft og av og til slim i avføringen. Magen romler også veldig ofte og mye, og kan være oppblåst. Av og til bobler den, men jeg har sjelden smerter. Kan gå på do mange ganger daglig, og har sjeldnere og sjeldnere normal avføring. Etter tildels harde treningsøkter får jeg hodeverk som varer en dag eller to. Dette tiltross for at jeg drikker mye (gjerne et par liter) og tenker på at jeg har nok næring i kroppen. Dette er også noe som har utviklet seg de siste årene. I familien min har det vært tilfeller av store tarmtotter som må kuttes bort. Fikk også nettopp vite at niesen min har den arvelige vevstypen for cøliaki, men det er usikkert om hun har sykdommen. Har etterhvert blitt så plaget med dette at jeg vegrer meg for å dra på hytteturer ol. med venner. Ser vel at jeg bør gå til legen med dette, selv om jeg har utrolig lite lyst. Men før jeg evt gjør det, har dere noen mistanke om hva det kan være? Hvilke prøver bør jeg ta? Takk for svar!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200358-magetr%C3%B8bbel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 I ditt tilfelle høres det ur som om plagene har kommet gradvis, uten forutgående sykdom som f.eks turist-diare, antibiotika-kur eller mat-forgiftning. Mange mennesker opplever at man kan komme i en ond sirkel med økt følsomhet for irriterende mat-sorter når tarmen av en eller annen grun er i ulage. Du kan en periode prøve å kutte ut endel matvarer. Du kan redusere gluten-inntak. Du kan prøve å kutte ut fint mel, særlig fra hvete. Dersom du etter 2-3 uker merker bedring, kan det hende du er en av mange som har en lettgradig gluten-intoleranse, uten at det er så alvorlig at man kan kalle det cøliaki. I neste omgang ( eventuelt samtidig) kan du kutte ut søte melkeprodukter. Mange opplever at løs mage opprettholdes ved inntak av slik melk. Erstatt den f.eks med Biola-melk; som bidrar til å gjenopprette normal tarmflora. Dersom du har vanlige allergier, f.eks mot raklepollen ( bjørk, or, hassel) så må du lære deg å redusere matvarer som såkalt kan kryssreagere; f.eks stenfrukter, gulrøtter, nøtter og poteter. Burot-allergi kan kryssreagere med mange urtetyper vi nå har begynt å bruke i kostholdet vårt. Dette må du eventuelt lære deg. Dessverre et blodprøvene på mat-allergier og -intoleranser ikke veldig gode, så man må selv være litt detektiv. Kanskje bør det taes et røntgenbilde av tykktarmen din. Polypper kan være arvelig, og noen av polyppene kan etter flere år utvikle seg til kreft. Tarm-divertikler kan også sees på røntgen, er ikke farlig,, er forårsaket av mye ujevn fordøyelse, og kan gi opphav til mageknip, luft-dannelse og vekselvis løs/hard avføring. Biola-melk iblandet fiberpulveret Vi-Siblin kan hjelpe for å normalisere tarmfunksjonen. Fastlegen din kan guide deg i dette, og bør vel også sjekke ernærings-statusen din. En annen ond sirkel mange kommer i, er at stress og engstelse øker magesmerter og luftsmerter. Snakk med legen din om dette også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200358-magetr%C3%B8bbel/#findComment-1425362 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.