Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I løpet av den siste måneden har jeg "gått ned for telling" flere lørdager. Det har startet med at jeg våkner og er ekstermt tørr i munnen. Utover dagen har jeg vært svært slapp og har måtte lagt meg nedpå flere ganger. I tillegg har jeg sovnet mens jeg sitter å ser på TV. Utover ettermiddagen har jeg følt meg bedre, men enkelte dager har slappheten først vært helt ute av kroppen på søndag formiddag.

Da jeg er plaget med allergi, har testet positivt på hund, katt og pollen, samt at jeg har konstantert at jeg reagerer på kraftige værmessige trykkforandinger (stort trykkfall), var min første tanke at det var en ny allergisk reaksjon.

Har derfor prøvd å kartlegge hva som er spesielt med fredag, og kom til følgende konklusjon:

Har gjennom flere år gått med mine sønner på svømmekurs på Emma Friskhus. Det betyr at jeg har gjennomført 2 timer i bassenget hver fredag ettermiddag, den ene av timene har jeg også deltatt aktivt selv - med blant annet undervannsvømming og øvelser som har medført at jeg har svelget vann. Bassenget på Emma Friskhus holder 33-35 grader og det virker som det er mye klor i det.

Med bakgrunn i at dette var det eneste jeg gjorde som fulgte et mønster, så antok jeg at dette var årsaken. Prøvde derfor sist fredag med en "light"-versjon der jeg kun var i bassenget en time og var svært lite aktiv. På lørdag merket jeg lite til de tidligere problemene.

Mad bakgrunn i dette har jeg gjettet på at det må være klor jeg reagerer på. Kan det være riktig og hva kan jeg eventuelt gjøre med det? Kan jeg fortsatt bade "forsiktig" eller kan fortsatt eksponering medføre risiko for økte allergiplager.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20039-klorallergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære asse

Det kan godt tenkes at du reagerer på klor, men det er ikke en allergisk reaksjon. Det kan også være noe annet ved bassengtreningen din som slår deg ut. Du kan trygt prøve å dosere lengden på oppholdet i bassenget - ev prøve å unngå all vannslukingen, slik at plagene dine blir mindre. Du finner snart ut hvor mye basseng du tåler.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20039-klorallergi/#findComment-87699
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...