Gå til innhold

Sekresjon fra brystvorter

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 24 år som opplevde for noen mnd siden når jeg undersøkte brystene mine, at det kom litt blank/hvit/gulaktig væske ut fra brystvortene. Snakket med legesekeretæren på legesenteret mitt og hun sa at dette ikke var noe farlig. Nå har dette imidlertid vedvart en stund, og det kommer fortsatt litt væske spesielt fra det høyre brystet når jeg kjenner på de. Jeg er ikke gravid og har heller ikke barn. Har brukt Diane sammenhengende de siste 4-5 årene. Brystvevet mitt kjennes veldig tett ut, så jeg har ikke klart og kjenne om det er noen kul der. Har ikke hatt noe vondt, men har veldig ømme bryst under menstrasjon. Er selvfølgelig redd for om dette kan være noe alvorlig. Har hørt mye i det siste om p-pillebruk og brystkreft hos unge kvinner. Hva kan dette være og finnes det noen behandling? Bør jeg få legen min til å undersøke det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200394-sekresjon-fra-brystvorter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

picachu1365380511

Hei!

Jeg har det akkurat på samme måte som deg,og jeg er også 24 år. Går på Cipralex mot panikkangst, og der står det at en mulig bivirkning kan være melkeproduksjon hos kvinner som ikke ammer. Tar du antidepressiva? Det kan også hende at du har forhøyede prolaktin-nivåer...jeg har ikke undersøkt dette, men tror ikke det feiler oss noe ..skal visst være ganske normalt, etter hva jeg har lest..

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Vanligvis er litt sekresjon av gulhvit væske, og særlig dersom det er fra begge sider, helt ufarlig. Jo mer du klemmer og sjekker, jo mer kan prosuseres. Det er rikelig kjertelvev inni brystene, og litt sekresjon kan komme i perioder av livet. Dersom det er ensidig eksem, eller blodtilblandet væske skal det undersøkes. Likeledes om det er kuler. En sjelden gang kan melkeproduksjon settes igang av hormonforstyrrelser. Da vil oftest menstruasjonen være uregelmessig, man kan få vektøkning, endret behåring og kviser. Dette kan undersøkes med blodprøver. Diane er en forholdsvis sterk p-pille. Regner med at den er valgt pga kvise-problemer. Forhør deg med legen din om det ikke finnes gunstigere aøternativer. Siden du har brukt denne i flere år, og brystvevet ditt er tett og sannsynligvis vanskelig å kjenne på etter kuler, kan det absolutt være greitt å få gjennomført en mammografi og/eller ultralyd. Særlig dersom det er brystkreft hos mor eller søsken. Men selve sekresjonen skal du nok ikke bekyre deg for.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...