eplesmil Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Hei.Jeg er en dame på 36 år, som har lavt stoffskifte.Jeg har flere ting jeg lurer på ang dette.Kan mine barn ha det ? de er nå 8 og 11 år ? bør jeg sjekke det?Nå har verdiene på min prøver endre seg hva skyldes dette ? Jeg sliter Psykisk og har mye dårlige dager med humørsvingninger tar medisiner for dette, men er det ting jeg kan gjøre anerledes for å ha det bere ? Jeg tenker på kostholdet mitt, jeg sliter med vekta kan tenke meg å gå ned, bør jeg ta en slankekur ??Jeg lurer veldig på dette med kosthold, her kan jeg tenke meg å få veldig klare tips om hva jeg skal ete for å få bedre livskvalitet ???Hilsen Eplesmil 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200441-stoffskifte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Prøv å søk litt her i DOL på "hypotyreose" dvs lavt stoffskifte. Mye er skrevet og svart på når det gjelder dette. Du vil ikke klare å gå ned i vekt sålenge stoffskiftet ikke er normalt. Dersom du har startet med levaxin, så skal det doseres slik at verdiene blir i øvre normalområde. Fra dosen er riktig kan det ta flere måneder før slitenhet og konsentrasjonsvansker slipper taket. Noen må i tillegg ha medisinen liothyronin. De fleste som får lavt stoffskifte er kvinner mellom 30 og 50 år. barn får det sjelden, men det kan lett påvises med blodprøver. Stress vil forværre tebdens til lavt stoffskifte, man kan altså komme i en ond sirkel. Kosthold er viktig. Du bør ta rikelig anti-oksydanter ( f.eks Avantgarden som fåes på helsekost), Ginseng og B12 hjelper mange. legen ta prøver på om du mangler vitaminer/mineraler. Dietter bør tilpasses ettersom du eventuelt har mest problemer med høyt blodsukker, eller om det er kolesterol som er hovedproblem. Du kan med fordel lese litt om diettene til fedon. Mindre sukker, hvitt mel, mer grønt, kjøtt bør du også lære barna dine. Kanskje er det lurt å be fastlegen om en henvisning til ernæringsveileder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200441-stoffskifte/#findComment-1427594 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.