Gå til innhold

lekser er overgrep

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gymtimer med kanonball, hopp og sprett var jo kjempegøy, selv for meg som aldri har vært noe idrettstalent:) Og å lære å spille blokkfløyte og instrumenter og høre på forskjellige typer musikk er da ikke akkurat hardt arbeid.

Det er jo akkurat de som sliter mye med skolen, som kan øve seg litt på egen hånd. Kjedelig når det blir sånn at de flinke elevene ikke får utviklet seg fordi nivået i klasserommet er for lavt. Sånn er det jo allerede, men null lekser vil bidra til det. Dessuten VET jeg det er barn som synes det kan være spennende med lekser, men hvis det ikke er noe som blir pålagt lenger, tror jeg mange vil kvie seg for å gjøre ekstra skolearbeid og bli kalt "nerd". Ærlig talt, det kan da stilles litt forventninger til barna, det har de overhodet ikke vondt av!!

Jeg kunne ikke like gymtimene.

Nei, takke meg til norsk og matematikk, tysk og geografi... Ikke at jeg er så fabelaktig flink i de fagene, altså, men heller de enn gym.

Jeg har nok aldri i mitt liv tatt imot en ball. Koordinering? Nei, det mangler jeg.

• Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

15

• fyrlykt

8

• tiliti

5

• Ugga Bugga

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Gymtimer med kanonball, hopp og sprett var jo kjempegøy, selv for meg som aldri har vært noe idrettstalent:) Og å lære å spille blokkfløyte og instrumenter og høre på forskjellige typer musikk er da ikke akkurat hardt arbeid.

Det er jo akkurat de som sliter mye med skolen, som kan øve seg litt på egen hånd. Kjedelig når det blir sånn at de flinke elevene ikke får utviklet seg fordi nivået i klasserommet er for lavt. Sånn er det jo allerede, men null lekser vil bidra til det. Dessuten VET jeg det er barn som synes det kan være spennende med lekser, men hvis det ikke er noe som blir pålagt lenger, tror jeg mange vil kvie seg for å gjøre ekstra skolearbeid og bli kalt "nerd". Ærlig talt, det kan da stilles litt forventninger til barna, det har de overhodet ikke vondt av!!

Hva med en mellomting? Som f.eks lekser over helgen i stedet for i ukedagene, eller andre variasjoner?

Skrevet

Jeg kunne ikke like gymtimene.

Nei, takke meg til norsk og matematikk, tysk og geografi... Ikke at jeg er så fabelaktig flink i de fagene, altså, men heller de enn gym.

Jeg har nok aldri i mitt liv tatt imot en ball. Koordinering? Nei, det mangler jeg.

Hihi, samme her.

Skrevet

Hva med en mellomting? Som f.eks lekser over helgen i stedet for i ukedagene, eller andre variasjoner?

Lekser i helgen, hadde det som barn.

Nei, takk!

Noe må da være leksefri sone.

mvh

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Hvorfor får de ikke gjort disse leksene hjemme?

Det er sikkert mange grunner til dette, men fakta er i alle fall at det er mange elever som aldri har gjort lekser, eller som i løpet av et halvår gjør lekser så sjelden at du kan telle det på en hånd.

Manglende ork hjemme, gjenglemte bøker, unnagjemte bøker, manglende evne hos de voksne til å hjelpe barna, direkte latskap hos barn og/eller foreldre, foreldre og barn som alle har lærevansker, mangel på tid, psykiske problemer, mishandling av barn, ignorering av barn. Gudene vet hva, men det finnes antakelivis like mange grunner som det finnes elever som kommer uten å gjøre lekser. Og dette er av samme årsaker foreldre det er vanskelig å møte forståelse for at lekser må gjøres hos, de *kan* rett og slett ikke få det til i følge dem selv. Og hjelp vil de *ikke* ha.

Den mest tragiske kombinasjonen jeg vet er kombinasjonen av lærevansker og latskap hos barn, hva skal det bli av dem til slutt? På skola gjør de i alle fall en *liten* innsats fordi de der har voksne som gjerne vil de skal yte og som stiller krav. Ikke alle foreldre stiller et minimum av krav til barna sine en gang.

Jeg har ikke tall på de elevene jeg har hatt som har kommet på skola dårlige i magen *hver*dag* fordi de ikke har gjort lekser.

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Nei, vet du hva? Lekser er en god ting,og ungene har sannelig bare godt av å lære seg ting..Jeg har inntrykk av at skoledagen går mere og mere vekk til kos og andre ting (ikke minst oppbevaring!) og at læring kommer mere og mere i bakleksa.

Jeg tror vi gjør ungene en skikkelig bjørnetjeneste ved å i større og større grad la være å almenndanne dem.

Jeg tror barn har godt av å lære seg at i voksensamfunnet er det en fin balanse på å yte og nyte, jeg tror barna fokuseres langt mere på sistnevnte..Ting skal være gøy! Ting skal være spennende! - Og selvfølgelig skal det det! - Men ikke hele tiden. Enkelte ting bare MÅ vi kunne.

Skole og skolegang skal være noe HELT annet en et sted du kan putte vekk ungene noen timer og gratis mat.

Mener jeg da.

Si meg, leste du avisartikkelen? Eller var det bare sånn at du ikke skjønner meningen med barnas rett til fritid?

Skrevet

Lekser i helgen, hadde det som barn.

Nei, takk!

Noe må da være leksefri sone.

mvh

njaja, bare et forslag. Eller f.eks to dager i uka. eller .. elller :)

laguna1365380434
Skrevet

Si meg, leste du avisartikkelen? Eller var det bare sånn at du ikke skjønner meningen med barnas rett til fritid?

Jeg leste artikkelen,og er vilt uenig i innhold.

Jeg synes det fokuseres alt for mye på hva en har rett til å alt for lite på hva en bør ha plikt til slik ting er nå. Det er VIKTIG å lære at alt ikke bare er lek, moro, fritid og rettigheter. En MÅ også kunne klare å gjøre ting som ikke nødvendigvis er regelrett lystbetont. For å kunne fungere som et allsidig menneske med kunnskaper og spiselig personlighet.

Jeg synes det er av aller største viktighet at neste generasjon faktisk lærer seg noe! Det er selvsagt viktig at en koser seg også, men der ligger allerede fokusen sterkt!

Skrevet

Jeg leste artikkelen,og er vilt uenig i innhold.

Jeg synes det fokuseres alt for mye på hva en har rett til å alt for lite på hva en bør ha plikt til slik ting er nå. Det er VIKTIG å lære at alt ikke bare er lek, moro, fritid og rettigheter. En MÅ også kunne klare å gjøre ting som ikke nødvendigvis er regelrett lystbetont. For å kunne fungere som et allsidig menneske med kunnskaper og spiselig personlighet.

Jeg synes det er av aller største viktighet at neste generasjon faktisk lærer seg noe! Det er selvsagt viktig at en koser seg også, men der ligger allerede fokusen sterkt!

Så du ikke på internatet i går hvor han ene sa at i gamle dager gikk man på skolen for å lære, nå går man for å få gode karakterer.

Jeg liker å lære jeg da og håper da virkelig at ungene også liker det.

Gjest Foreldre uten ansvar
Skrevet

Ja, for all del. Hvis barna skal gjøre lekser så må jo foreldrene ha ansvar for det. Og i dagens samfunn skal jo ikke foreldre ha ansvar for noe mer. Barnehage,, skole og sfo skal snart ta over hele oppdragelsen. Barna spiser kvledsmat hjemme og sover hjemme, enn så lenge,

Gjest Foreldre uten ansvar
Skrevet

Enig med deg i at lekser er fin måte å lære å ta ansvar. Men jeg forstår samtidig at barna har det mer stressende nå når de er på skolen fra 8-17, og så er det hjemmom for å spise middag før de skal på fritidsaktiviteter, så kommer de sent hjem og skal begynne på leksene. Jeg var hjemme kl tre, og så hadde jeg bare fritidsaktivitet en gang i uka.

Hvis barnet er på skolen fra åtte til 17, så er det neimen ikke barnets feil at det blir stresset. Hvorfor få barn hvis man ikke har tid til dem? Og på sfo kan man få hjelp til lekser, så slipper foreldre ansvar for det også.

Skrevet

Nå ble det jo innført lengere skoledag, men de har da jammen lekser hver dag likevel.

Vi strever mange dager med å få tiden til å strekke til, og mange gang må vi sette oss med leksene etter at lillesøster er lagt seg, og da er hun egentlig for trøtt til å lese side opp og ned i leseboka.

Men må man, så må man.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg skulle ønske at jeg selv kunne bestemt litt mer hvilke fag jeg vil bruke tid på hjemme.

Datteren min vil ikke ha hjelp og trenger ikke hjelp.

Men jeg ser at jeg burde ha brukt mer tid på å lære sønnen min engelsk. Isteden må han bruke mye at tiden på matte, norsk og andre fag som han allerede er flink i.

Altså blir det alt for liten tid til overs til det han trenger mest. Det irriterer meg.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Dette er en trend i tiden: Kutt ut lekser, gi ungene lunsj på skolen, oppdra dem, gi dem omsorg (ha dem lenger på skolen).....Egentlig så vil foreldre flest sikkert at noen skal putte dem i seng også...for det er jo også arbeid. Hvorfor får egentlig folk unger i det hele tatt? Andre kan vel ta ansvaret for dem, for de er jo bedre utdannet for det? Kanskje vi skulle innføre Platon sin stat...? Eller er vi allerede på god vei?

Nå må du ikke glemme at det er andre tider nå.

Samfunnet er lagt opp til at begge skal være ute jobb (slik var det ikke i gamle dager), og bra er det. Men da må man se litt videre.

Døgnet har bare 24 timer og man rekker ikke over alt.

Man må legge forholdene mest mulig til rette, slik at begge kan jobbe, og at man kan ha et liv etter arbeidstid.

Jeg er for skolemat, og jeg synes godt barna kan ha litt lengre skoledag, eller leksetid på skolen. Ihvertfall mens de går på barneskolen.

Lekser går greit her i familien nå.

Men jeg husker tiden før sønnen min begynte på medisiner. Jeg brukte flere timer hver kveld på å sitte ved siden av han. Han var så sliten, og bare hang over bøkene.

Jeg fikk ingen fritid jeg heller. Hele kveldene gikk med.

Skrevet

Ja, jeg er også enig. Har faktisk ikke tenkt på det med lekser før. Kanksje fordi jeg ikke har skolebarn. Men, den gang SFO ble til, var det stor debatt rundt hva som skulle være innholdet i en slik ordning.

SFO - står jo for SKOLE FRITIDS ORDNING.

Derfor er det et paradoks at barn gjør leksene sine, nettopp i denne tiden, når det heter SKOLEFRI.

Nei, innhold i skole, barnehage, SFO ol. har i stor grad definert innholdet sitt selv, og det hører ikke med til normalen eller god skikk å stille spørsmål ved det.

Legen som uttaler seg i dag, har så absolutt et poeng. Selv sa han at begrepet "overgrep" ble brukt for å få oppmerksomhet, og det greide han jo.

Skrevet

Svært mange 1.klassinger syndes det er stas med

lekser da (iallfall første uken), men ikke alltid srørre barn, ungdommer og voksne.

Det som var det beste ved å begynne å jobbe, var at jeg var fri når jeg kom hjem. Hadde jo holdt på med lekser nesten hver kveld i godt over 10 år. Måtte også ta helgene til hjelp i ungdomsårene.

Skrevet

Nei, vet du hva? Lekser er en god ting,og ungene har sannelig bare godt av å lære seg ting..Jeg har inntrykk av at skoledagen går mere og mere vekk til kos og andre ting (ikke minst oppbevaring!) og at læring kommer mere og mere i bakleksa.

Jeg tror vi gjør ungene en skikkelig bjørnetjeneste ved å i større og større grad la være å almenndanne dem.

Jeg tror barn har godt av å lære seg at i voksensamfunnet er det en fin balanse på å yte og nyte, jeg tror barna fokuseres langt mere på sistnevnte..Ting skal være gøy! Ting skal være spennende! - Og selvfølgelig skal det det! - Men ikke hele tiden. Enkelte ting bare MÅ vi kunne.

Skole og skolegang skal være noe HELT annet en et sted du kan putte vekk ungene noen timer og gratis mat.

Mener jeg da.

Når skal barna få tid til å klatre i trær og være fysisk aktiv når de først skal sitte på skolebenken hele dagen, og jamen finne fram jobben når de kommer hjem også?

Skrevet

Jeg leste artikkelen med en viss skepsis. Men ser at han absolutt har et poeng. Sønnen min bruker lang tid på leksene, og det blir såpass lite tid igjen til lek og avkobling at jeg ofte føler meg urimelig når jeg trumfer igjennom at leksene skal gjøres.

laguna1365380434
Skrevet

Når skal barna få tid til å klatre i trær og være fysisk aktiv når de først skal sitte på skolebenken hele dagen, og jamen finne fram jobben når de kommer hjem også?

Tidligere generasjoner har da ikke hatt problemer med å både holde seg i fysisk og mental form? I klassen vår var det hvertfall ingen som var så utkjasede etter lekselesingen at vi ikke fikk tynt inn litt lek.

Jeg synes man burde se at de er i disse barnas interesse at de ikke blir helt puddinger. Men det driver vi faktisk og applauderer, både ved å ikke la de utvikle seg som de skal motorisk (hysteri og innehjelmer og sånn) og ved å godta at absolutt alt barn gjør skal være rent lystbetont.'

En må faktisk lære seg ting for å kunne fungere i samfunnet, det er ikke til å komme utenom..At en burde lære seg å komme ut av sofaen og opp i trærene skulle vært en selvfølge det også.

Man trenger vel ikke å ta akkurat den tida ungen er i fysisk aktivitet til lekselesingen? ( DA tror jeg forøvrig ikke det hadde blitt gjort mye lekser..;-))

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Tidligere generasjoner har da ikke hatt problemer med å både holde seg i fysisk og mental form? I klassen vår var det hvertfall ingen som var så utkjasede etter lekselesingen at vi ikke fikk tynt inn litt lek.

Jeg synes man burde se at de er i disse barnas interesse at de ikke blir helt puddinger. Men det driver vi faktisk og applauderer, både ved å ikke la de utvikle seg som de skal motorisk (hysteri og innehjelmer og sånn) og ved å godta at absolutt alt barn gjør skal være rent lystbetont.'

En må faktisk lære seg ting for å kunne fungere i samfunnet, det er ikke til å komme utenom..At en burde lære seg å komme ut av sofaen og opp i trærene skulle vært en selvfølge det også.

Man trenger vel ikke å ta akkurat den tida ungen er i fysisk aktivitet til lekselesingen? ( DA tror jeg forøvrig ikke det hadde blitt gjort mye lekser..;-))

"Tidligere generasjoner har da ikke hatt problemer med å både holde seg i fysisk og mental form? I klassen vår var det hvertfall ingen som var så utkjasede etter lekselesingen at vi ikke fikk tynt inn litt lek."

Nå er sikkert du uhorvelig mye yngre enn meg, men i min tid som småskoleelev gikk vi tre dager på skola i uka, da ble det rikelig tid til andre aktiviteter også. Antallet skoletimer har sakte men sikkert blitt utvidet til det som er i dag hvor f.eks en førsteklassing har timer tilsvarende 1 skoledag + 1 time fri pr uke.

Det sier seg selv at man ikke kan sammenligne DA og NÅ på en så enkel måte som du gjør.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...