Gå til innhold

Smerter i leverregionen

Anbefalte innlegg

Jeg har en sunn livstil med sunn mat og regelmessig trening, og drikker sjeldent alkohol. I forbindelse med mitt utdrikningslag i desember drakk jeg store mengder alkohol, og har etter dette hatt smerter i ovre del av magen, helt lateralt hoyre side. Etter denne kvelden ble jeg svaert darlig med oppkast og uvelhet. Smertene i mageregionen har kommet og gatt, og forsterkes under anstrengende trening.

I januar var jeg til generell legekontroll hvor det ble tatt blodprove. Ville en event leverskade kunne ses her? eller er det nodvendig med ytterligere undersokelser? Jeg er for tiden student i Usa. Er det noen former for selvtest jeg kan ta? Eller noe annet jeg kan ta/gjore? Er det mulighet for at jeg kan ha fatt non-infectionous hepatitt eller en annen form for kronisk leverskad? Eller kan det vaere noe helt annet?

Pa forhand takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200522-smerter-i-leverregionen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Alle former for hepatitt og leverskader kan sees ganske lett med blodprøver. kanskje kan det være gallesten du har. Slike smerter sitter under ribbebuen på høyre side; kan bli værre litt etter fettrike måltider. noen kan kjenne litt etter anstrengelse. Gallesten eller betennelse i galleblære sees best ved ultralyd. Syre-relaterte smerter kan også være forklaringen. Du kan eventuelt kjøpe en syreblokkerende kur på 7-10dager. Brokk kan også gi smerter i denne regionen som forværres av enkelte bevegelser/trening; kan ha fremkommet etter oppkast. Du bør da undersøkes mens du har vondt. Synes du skal kontakte en allmennlege og forklare plagene slik du har gjort her. legg merke til eventuell måltidsrelasjon, samt om det er endring i avførings- eller vannlatingsmønster. Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...