Gå til innhold

innføre melk og ny mat til baby

Anbefalte innlegg

beritchristin

min datter på 10 mnd har tørr hud og særlig ille på hender, atopisk hud antakelig. Vi har endel allergi i familien, men ikke så mye hos oss foreldre. Hun fikk egg når hun var ca 8 mnd, reagerte med rødflammet hud i ansiktet som forsvant fort. Har reagert likedan en gang på barnematglass, ellers aldri. Jeg lager barnematen selv. Mitt spørsmål er; Bør jeg vente med å prøve melk til henne? Jeg ammer fortsatt. Melk og endel allergiutsatte matvarer bør vel introduseres mens man fortsatt ammer, samtidig skal man vente lenger med å introdusere disse. Vet ikke hvor lenge jeg vil fortsette å amme. Hvordan bør jeg gå frem for å unngå allergiske utbrudd? Er det grunn til å anta at hun er allergisk/følsom for egg og dermed annen mat?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20056-innf%C3%B8re-melk-og-ny-mat-til-baby/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære beritchristin

Vi pleier å anbefale å vente med vanlig kumelk til etter 1 år, men i løpet av en måneds tid kan du godt begynne forsiktig å prøve med litt melk i grøten. Ikke gi henne ren melk å drikke før hun er 1 år. Det er ikke sikkert at det var en allergisk reaksjon på egg hun hadde, barn med eksemtendens kan godt få litt rødflammet utslett ved introduksjon av ny mat uten at det er en allergi på gang. Men vent med mer egg til hun er godt over året.

Det er veldig trygt å introdusere nye matvarer mens du ammer, men det gjelder ikke absolutt for mat du venter med til hun er over året. Ellers høres det lurt og bra ut at du lager barnematen selv - da vet du hva hun spiser.

Lykke til videre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...