beritchristin Skrevet 21. februar 2001 Del Skrevet 21. februar 2001 min datter på 10 mnd har tørr hud og særlig ille på hender, atopisk hud antakelig. Vi har endel allergi i familien, men ikke så mye hos oss foreldre. Hun fikk egg når hun var ca 8 mnd, reagerte med rødflammet hud i ansiktet som forsvant fort. Har reagert likedan en gang på barnematglass, ellers aldri. Jeg lager barnematen selv. Mitt spørsmål er; Bør jeg vente med å prøve melk til henne? Jeg ammer fortsatt. Melk og endel allergiutsatte matvarer bør vel introduseres mens man fortsatt ammer, samtidig skal man vente lenger med å introdusere disse. Vet ikke hvor lenge jeg vil fortsette å amme. Hvordan bør jeg gå frem for å unngå allergiske utbrudd? Er det grunn til å anta at hun er allergisk/følsom for egg og dermed annen mat? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20056-innf%C3%B8re-melk-og-ny-mat-til-baby/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 21. februar 2001 Del Skrevet 21. februar 2001 Kjære beritchristin Vi pleier å anbefale å vente med vanlig kumelk til etter 1 år, men i løpet av en måneds tid kan du godt begynne forsiktig å prøve med litt melk i grøten. Ikke gi henne ren melk å drikke før hun er 1 år. Det er ikke sikkert at det var en allergisk reaksjon på egg hun hadde, barn med eksemtendens kan godt få litt rødflammet utslett ved introduksjon av ny mat uten at det er en allergi på gang. Men vent med mer egg til hun er godt over året. Det er veldig trygt å introdusere nye matvarer mens du ammer, men det gjelder ikke absolutt for mat du venter med til hun er over året. Ellers høres det lurt og bra ut at du lager barnematen selv - da vet du hva hun spiser. Lykke til videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20056-innf%C3%B8re-melk-og-ny-mat-til-baby/#findComment-87704 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.