Gå til innhold

Manisk Depressiv / til lege & andre


Gjest (Anonymous)

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Pappa'n til datteren min er manisk-depressiv. Jeg lurer på... er en slik tilstand/sykdom arvelig?

Noen som har litt info om temaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Denne sykdommen er arvelig.

I en normalbefolkning vil ca. 1% utvikle denne sykdommen.

Dersom en av foreldrene har sykdommen, vil det være 25% sannsynlighet for at barnet får denne lidelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Denne sykdommen er arvelig.

I en normalbefolkning vil ca. 1% utvikle denne sykdommen.

Dersom en av foreldrene har sykdommen, vil det være 25% sannsynlighet for at barnet får denne lidelsen.

Det var det jeg fryktet... Når vil jeg merke om hun har fått sykdommen eller ikke? (Hun er 3 år nå)

Hvilke tegn skal jeg se etter?

Er det noe forebyggende man kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det var det jeg fryktet... Når vil jeg merke om hun har fått sykdommen eller ikke? (Hun er 3 år nå)

Hvilke tegn skal jeg se etter?

Er det noe forebyggende man kan gjøre?

Gjennomsnittlig debutalder er 16 år, men med stor spredning.

Det er en sammenheng med fars debutalder.

Det er ingen spesielle tiltak du kan gjøre. Kun generelle tiltak som en bør gjøre mot alle barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Gjennomsnittlig debutalder er 16 år, men med stor spredning.

Det er en sammenheng med fars debutalder.

Det er ingen spesielle tiltak du kan gjøre. Kun generelle tiltak som en bør gjøre mot alle barn.

Ok.. Tusen takk for informasjonen!

Jeg får bare krysse fingrene og håpe på det beste! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ok.. Tusen takk for informasjonen!

Jeg får bare krysse fingrene og håpe på det beste! :)

Jeg har lyst til å fortelle deg noe positivt:

De som har fått disse genene, men ikke i alt for stor mengde, går det bedre med enn med gjennomsnittsmennesket.

Slektninger til bipolare, som selv ikke har fått sykdommen, når lengre på de fleste av livets områder enn de som ikke har disse genene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest (Anonymous)

Jeg har lyst til å fortelle deg noe positivt:

De som har fått disse genene, men ikke i alt for stor mengde, går det bedre med enn med gjennomsnittsmennesket.

Slektninger til bipolare, som selv ikke har fått sykdommen, når lengre på de fleste av livets områder enn de som ikke har disse genene :-)

Tusen takk... jeg ble litt fortvila her jeg sitter, men det hjalp med noen positive nyheter også! :)

Jeg ser bare hvordan faren hennes har slitt i alle år (han får heldigvis hjelp nå, så det går litt bedre..), og jeg blir kjemperedd for at veslejenta mi skal lide på samme måte. Men det var godt å høre at disse genene ikke nødvendigvis BARE behøver å føre noe vondt med seg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...