jente78 Skrevet 21. februar 2001 Del Skrevet 21. februar 2001 Hei! Jeg fikk for en mnd siden noe legen min kalte "p... rosea" utslett, det er på overkroppen, og nå litt på beina også. Hun sa det kom til å gå over av seg selv og at det ikke var noe å gjøre med det. Men det har gått en mnd og det viser ingen tegn til å gå over, og det er ubehagelig og stygt. Hva kan jeg gjøre? Vil jeg få arr? TakK! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20063-rosea-utslettvirus/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob Skrevet 22. februar 2001 Del Skrevet 22. februar 2001 Jeg er ikke sikker på den diagnosen du nevner. Det nærmeste jeg kommer heter "roseola", vanligvis kalt eksanthema subitum, eller 6. barnesykdom. Den er hyppigst i de første leveårene, og de fleste har gjennomgått infeksjonen innen de er to år gamle. Den forårsakes av et relativt nylig oppdaget herpesvirus, Human herpesvirus 6 (HHV6). Infeksjonene med dette virus regnes stort sett for å gi ganske uskyldige barnesykdommer, men det er endel uoppklarte sammenheng med enkelte andre, mer alvorlige tilstander. Det gjenstår ganske mye forskning før man kan si noe bestemt om disse sammenheng. Det er mulig at nyinfeksjon i en noe høyere alder kan forårsake noe atypisk forløp, slik som hos deg, men det er ikke mulig å si for meg hvorvidt det er virkelig tilfelle, det kan være noe helt annet, men navnet rosea gir ikke nærmere assosiasjoner. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20063-rosea-utslettvirus/#findComment-87875 Del på andre sider Flere delingsvalg…
angels Skrevet 28. februar 2001 Del Skrevet 28. februar 2001 Jeg er ikke sikker på den diagnosen du nevner. Det nærmeste jeg kommer heter "roseola", vanligvis kalt eksanthema subitum, eller 6. barnesykdom. Den er hyppigst i de første leveårene, og de fleste har gjennomgått infeksjonen innen de er to år gamle. Den forårsakes av et relativt nylig oppdaget herpesvirus, Human herpesvirus 6 (HHV6). Infeksjonene med dette virus regnes stort sett for å gi ganske uskyldige barnesykdommer, men det er endel uoppklarte sammenheng med enkelte andre, mer alvorlige tilstander. Det gjenstår ganske mye forskning før man kan si noe bestemt om disse sammenheng. Det er mulig at nyinfeksjon i en noe høyere alder kan forårsake noe atypisk forløp, slik som hos deg, men det er ikke mulig å si for meg hvorvidt det er virkelig tilfelle, det kan være noe helt annet, men navnet rosea gir ikke nærmere assosiasjoner. Vennlig hilsen Hei, Jeg tror den diagnosen du fikk er den samme jeg fikk for ca 5 år siden da jeg var rundt 20 år. Jeg var da hos en lege, og han fortalte meg at det 't-skjorte' avgrensede utslettet med røde litt opphøyede prikker/flekker var veldig typisk for den diagnosen. Det så nesten ut som om jeg hadde en rødprikket t-skjorte på. Jeg mener også at det var p...(ett eller annet) rosea. Han fortalte at det var veldig sjeldent og at det ikke var noe å gjøre med. Hos meg gikk det derimot over etter en ukes tid. Han kunne ikke garantere at det ikke ville dukke opp igjen senere i livet. Men jeg husker han nevnte at det var typisk for ungdommer og unge mennesker å få det. Han sa at det ikke var smittsomt. Men hvordan kan jeg ha fått det hvis det ikke er det? Virus er vel generelt ganske smittsomt? Skulle ønske man visste mer om denne sykdommen. Det er så uvisst og usikkert alt jeg har hørt om den. Hilsen meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20063-rosea-utslettvirus/#findComment-89798 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tima Skrevet 6. mars 2001 Del Skrevet 6. mars 2001 Hei, Dette høres jo ut som noe jeg selv hadde for noen år siden (jeg var vel rundt 20 da). Jeg mener at legen kalte det noe slikt som Pityriasis Rosea (sannsynligvis har jeg stavet det feil-det er jo så lenge siden). Jeg fikk en "primærmedaljong" på armen. En litt stor, rød, tørr, eksem-aktig flekk. Ut fra denne gikk det røde prikker i rette streker over hele kroppen. Legen sa det ville gå over etter 4 til seks uker og det gjorde det! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20063-rosea-utslettvirus/#findComment-91472 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.