Gå til innhold

Kollaps av søvnmangel?

Gjest En som har gått på en smell

Anbefalte innlegg

Gjest En som har gått på en smell

Går det an å kollapse eller bli syk/utmattet/deprimert av mangel på søvn over flere år? Nå mener jeg ikke at man ikke får sove, men at omstendighetene (lite barn, urolig barn etc.) gjør at man rent praktisk ikke får sove nok. Hvilke symptomer kan man få? Kan man f.eks. få kraftig eller rask puls? Hvor lang tid med nok søvn må man regne for å bli bedre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20066-kollaps-av-s%C3%B8vnmangel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest 68-modell

Joda, det går absolutt an å få en kollaps av søvnmangel. Det fikk jeg også under ammingen av mitt tredje barn som i mange måneder krevde mat hver 2. til 3. time hver natt. Jeg fikk plutselig et angstanfall med svette og en forferdelig redsel for å aldri få sove mer. Noe som også hindret meg i å få sove. Det var også veldig stressende å ligge slik om natten og vite at du må ha en viss mengde søvn om natten for i det hele tatt å fungere dagen etterpå (ta deg av babyen, andre søsken osv.) Trøsten er at dette nok bedrer seg når barna blir større.

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til En som har gått på en smell

Det finnes et bredt regsister av symptomer på utmattelse og depresjon. Kronisk søvnmangel kan utløse bl.a. hjertebank, svimmelhet, hodepine, økt tretthet, konsentrasjonsvansker, irritabilitet og totalt seg redusert funksjonsevne for å nevne noen viktige symptomer.

Det er vanskelig å vite hvor lang tid dette kan ta, men det viktigste er å ta tak i problemet før det vokser seg enda større!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...