Gå til innhold

skal i møte med sjefen..

Anbefalte innlegg

Gjest humperdink
Skrevet

hei, jeg skal i møte med sjefen i kveld og gruer meg litt. Vi har en liten 2sak" gående som gjelder forbigåelse på jobb og uenigheter rundt kveldstillegg på jobben. Nå har jeg ringt arbeidstilsynet og forbundet vårt, men regelverket dekker ikke disse områdene godt nok. Er det noen som har tips til meg?? hvordan går jeg frem for å forhandle med sjefen min?? Må si at hun er en arrogant type som utad er den snille og gode sjefen, men på kontoret lener hun seg tilbake med armene i kors når vi kommer inn for å ta opp noe. Hun lytter ikke, og har allerede gjort seg opp en mening om det meste.

Hvordan går jeg frem for å få frem best mulig det jeg har på hjertet uten å miste motet når jeg blir møtt med hersketeknikker som å hetse min sykdomssituasjon og andre ting??

Gjest Persille
Skrevet

Det er litt vanskelig å svare når vi ikke helt vet hva det er snakk om...

Ang. forbikjøring - der har jeg ingen erfaring.Men jeg kan tenke meg at det er vanskelig å komme frem med noe der, da personlig egnethet alltid kan blir brukt som et tungtveiende argument. Du kan lufte tankene (IKKE følelsene!!) dine rundt det, og forklare hva du tenker, men jeg tror ikke du skal forvente allverdens respons.

Når det kommer til kveldstillegg vet jeg heller ikke hva du har krav på og ikke - men du skal være litt forsiktig med å kreve noe i ettertid på bakgrunn av at "du har hørt at". Du bør enten ha med en som kan noe om det - eller dokumentasjon om det, slik at du har noen tungtveiende argumenter. Er du sikker på at du har krav på det da?

Jeg mener på ingen måte å virke negativt - men når du skal på sånne ting er det viktig å være godt forberedt, ellers vil argumentene dine gjerne bli "knust" på bakgrunn av manglende hold.

Lykke til :)

Gjest humperdink
Skrevet

Det er litt vanskelig å svare når vi ikke helt vet hva det er snakk om...

Ang. forbikjøring - der har jeg ingen erfaring.Men jeg kan tenke meg at det er vanskelig å komme frem med noe der, da personlig egnethet alltid kan blir brukt som et tungtveiende argument. Du kan lufte tankene (IKKE følelsene!!) dine rundt det, og forklare hva du tenker, men jeg tror ikke du skal forvente allverdens respons.

Når det kommer til kveldstillegg vet jeg heller ikke hva du har krav på og ikke - men du skal være litt forsiktig med å kreve noe i ettertid på bakgrunn av at "du har hørt at". Du bør enten ha med en som kan noe om det - eller dokumentasjon om det, slik at du har noen tungtveiende argumenter. Er du sikker på at du har krav på det da?

Jeg mener på ingen måte å virke negativt - men når du skal på sånne ting er det viktig å være godt forberedt, ellers vil argumentene dine gjerne bli "knust" på bakgrunn av manglende hold.

Lykke til :)

jeg har vært i kontakt med arbeidstilsynet og han sa at det på min arbeidsplass ikke er lov å jobbe etter kl. 21.00. Noe vi gjør. Arbeidsgiver kan ikke ta vekk disse timene uten å gi dem tilbake tril oss på andre tider av døgnet pga. arbeidsavtalene våre. Eller hun skal gi oss kveldstillegg.

Men verken arbeidsmiljøloven eller tariffavtale vår dekker disse områdene fullt ut. Så det blit veldig vanskelig.

Vi er 2 stk som har ytret ønske om å gå over på dagarbeid men får ikke flyttet timene våre over på kun dag med begrunnelse at de ikke har kapasitet til å ta oss inn på dag. DEt hadde vært greitt det om de ikke hadde ansatt 6 andre på dagtid det siste året..(!:)

Bewgeret er liksom fullt nå. Vi er møkklei av dårlig behandling. Hvior blir våre muligheter til å oppnå samme rettigheter når det gjelder overtid, bonuser osv, av når vi ikke får samme mulighetene. Vil si at vi er 5 jenter som jobber der. Alle jiobber deltid, mens det er 22 menn som ALLE jobber fulltid. Vi får ikke utvide våre stillinger, men det blir ansatt flere menn i fullt! Og det provoserer meg noe for jævlig!!

Gjest mammasita
Skrevet

Spark bak:

Legg en plan, skriv ned alt du vil ta opp.

Prioriter det positive, start med det og si noe om alt du syns er positivt og ryddig før du legger fram en LØSNING på problemer. Eller be om en løsning før du kommer inn på propblemet.

Ta en løsning på problemer ad gangen og få svar på det før du går videre.

Hold deg til ditt manus, og sjekk at alt er sagt og besvart.

Så sier du takk og går straks.

Dette setter de fleste ut av balanse. Hvis det ikke gjør, så har du en god og dynamisk sjef.

Ikke snakk om andre ansatte hvis du ikke absolutt må. Hold deg til ditt og pass dine egne saker.

Når noen kommer for å klage, så er de alt for utrukturerte og ute av balanse, alt for problemorienterte og ustrukturert. Ofte blir sjefen sittende igjen med inntrykket et du er et frustert sytehue som vil sladre til mamma.

Gjest Persille
Skrevet

jeg har vært i kontakt med arbeidstilsynet og han sa at det på min arbeidsplass ikke er lov å jobbe etter kl. 21.00. Noe vi gjør. Arbeidsgiver kan ikke ta vekk disse timene uten å gi dem tilbake tril oss på andre tider av døgnet pga. arbeidsavtalene våre. Eller hun skal gi oss kveldstillegg.

Men verken arbeidsmiljøloven eller tariffavtale vår dekker disse områdene fullt ut. Så det blit veldig vanskelig.

Vi er 2 stk som har ytret ønske om å gå over på dagarbeid men får ikke flyttet timene våre over på kun dag med begrunnelse at de ikke har kapasitet til å ta oss inn på dag. DEt hadde vært greitt det om de ikke hadde ansatt 6 andre på dagtid det siste året..(!:)

Bewgeret er liksom fullt nå. Vi er møkklei av dårlig behandling. Hvior blir våre muligheter til å oppnå samme rettigheter når det gjelder overtid, bonuser osv, av når vi ikke får samme mulighetene. Vil si at vi er 5 jenter som jobber der. Alle jiobber deltid, mens det er 22 menn som ALLE jobber fulltid. Vi får ikke utvide våre stillinger, men det blir ansatt flere menn i fullt! Og det provoserer meg noe for jævlig!!

"jeg har vært i kontakt med arbeidstilsynet og han sa at det på min arbeidsplass ikke er lov å jobbe etter kl. 21.00."

* Var ikke klar over at det var en lov noe sted? Det står ikke noe om det i arbeidsmiljøloven? Det skal selvfølgelig kompenseres med overtidsbetalt eller avspasering om man jobber mer enn 9 timer på en dag (eller 40 timer på en uke) - men det står ikke noe sted at det er klokkeslettsbegrenset.

"Vi er 2 stk som har ytret ønske om å gå over på dagarbeid men får ikke flyttet timene våre over på kun dag med begrunnelse at de ikke har kapasitet til å ta oss inn på dag. DEt hadde vært greitt det om de ikke hadde ansatt 6 andre på dagtid det siste året..(!:)"

* Det kan jo hende de hadde kapasitet tidligere - men ikke nå?

Det er tydelig at det er litt mer som ligger bak her enn bare det du skriver - og alle sånne ting er veldig personlige...

Men; om du er ansatt i deltidsstilling, og det var det du søkte på - så har du ikke krav på å øke det til fulltid. Du har heller ikke krav på å få en annen jobb enn den du er ansatt til. Har du søkt på deltid kveld/natt - og det var det som sto i stillingsannonsen, så har du dessverre ikke mye å stille opp med.

I tillegg; du har heller ikke krav på overtid eller andre tillegg dersom du ikke jobber mer enn 40 timer per uke, og ni timer per dag - uavhengig av når på døgnet det der, dersom dere ikke har tariffavtaler som sier noe annet.

Det er kjipt, men det er sånne ting du må sjekke _før_ du signerer kontrakten - ikke etterpå.

Lykke til uansett :)

Gjest humperdink
Skrevet

"jeg har vært i kontakt med arbeidstilsynet og han sa at det på min arbeidsplass ikke er lov å jobbe etter kl. 21.00."

* Var ikke klar over at det var en lov noe sted? Det står ikke noe om det i arbeidsmiljøloven? Det skal selvfølgelig kompenseres med overtidsbetalt eller avspasering om man jobber mer enn 9 timer på en dag (eller 40 timer på en uke) - men det står ikke noe sted at det er klokkeslettsbegrenset.

"Vi er 2 stk som har ytret ønske om å gå over på dagarbeid men får ikke flyttet timene våre over på kun dag med begrunnelse at de ikke har kapasitet til å ta oss inn på dag. DEt hadde vært greitt det om de ikke hadde ansatt 6 andre på dagtid det siste året..(!:)"

* Det kan jo hende de hadde kapasitet tidligere - men ikke nå?

Det er tydelig at det er litt mer som ligger bak her enn bare det du skriver - og alle sånne ting er veldig personlige...

Men; om du er ansatt i deltidsstilling, og det var det du søkte på - så har du ikke krav på å øke det til fulltid. Du har heller ikke krav på å få en annen jobb enn den du er ansatt til. Har du søkt på deltid kveld/natt - og det var det som sto i stillingsannonsen, så har du dessverre ikke mye å stille opp med.

I tillegg; du har heller ikke krav på overtid eller andre tillegg dersom du ikke jobber mer enn 40 timer per uke, og ni timer per dag - uavhengig av når på døgnet det der, dersom dere ikke har tariffavtaler som sier noe annet.

Det er kjipt, men det er sånne ting du må sjekke _før_ du signerer kontrakten - ikke etterpå.

Lykke til uansett :)

I arbeidsmiljøloven står det at arbeid etter kl.21 er nattarbeid og det er ikke lov på alle arbeidsplasser som en vanlig praksis. Det er avhengig av om det er "topper" som må tas unna i produksdjon eller selvsagt på institusjoner osv.

Det med kapasitet stemmer ikke, den som sist ble ansatt begynner ikke før 1. november. I høst har det begynt 2 nye,. Og de har visst om oss lenge. Hva med å komme arbeidstakerene sine litt i møte? deltidsansatte er ofte kvinner som ikke får utvide sine stillinger og dermed blir tapere på arbeidsmarkedet. Vi får mindre lønn, mindre mulighet til på komme opp på overtid, bonusordningene blir negative for oss og vi får mindre tid til å vise hva vi duger til og stiller dermed i bakerste rekke når det gjelder forfremmelser. synest en sjef burde jobbe for å fremme likestilling på arbeidsplassen sin å vise at de setter pris på vår kompetanse iog gjøre det de kan for å beholde oss som arbeidere.

Det er personlig det som har skjedd, og jeg vil kalle det på grensen til mobbing på arbeidsplassen. Jeg ser meg om etter ny jobb, og gleder meg til å kunne levere oppsigelsen min.

Jeg søkte på fulltids stilling, men da jeg startet i jobben ble jeg spurt om ¨å jobbe andre tider, noe som passet bra da, men som jeg har prøvd å få forandra på etterpå. Desverre så jeg ikke at det kom til å bli noe problem da jeg skrev under kontrakten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...