ki31365380907 Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Jeg er kvinne,66 år.For 4 år siden fikk jeg blodpropp i hjernen som følge av ubehandlet hjerteflimmer. Jeg tar nå Marevan 2,5 mg (INR 2-3), Renitec 5 mg.- 1 tablett daglig, Sotalol 80 mg.- 2 tabletter daglig. Jeg får hjerteflimmer bl.a. ved store anstrengelser og inntak av alkohol(selv i moderate mengder). Jeg leste en artikkel som bl.a. sier at medisiner som regulerer hjerterytmen anbefales til dem som har hjerteflimmer bestandig.Jeg har ikke hjerteflimmer bestandig og hadde ikke det da jeg begynte med Sotalol.Jeg våkner av og til om natten fordi jeg har hjerteflimmer. Artikkelen sier at de som har det slik, ikke skal bruke betablokker fordi disse bare vil gjøre vondt verre. Derfor spør jeg: Er medisineringen riktig? ki3 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200967-hjerteflimmer-medisinering/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 Svar tilKi3. Det er tydelig at det som er ment som en mulig forebyggende medisinering (Sotalol) mot forkammerflimmer ikke har noen effekt hos deg. Dessuten kan Sotalol ha endel meget uheldige bivirkninger, hvilket er ytterligere en grunn til at du kan avslutte denne medisineringen. Hvorvidt du skal ha en annen form for forebyggelse bør du ta opp med din lege. Det er i virkeligheten bare to medikamenter som har vist reell forebyggende effekt i denne forbindelsen, og ingen av dem er særlig bivirkningsfri. Sotalol har ikke dokumentert slik effekt hos pasienter som deg. Avhengig av hvor ofte du får flimmer, hvor lenge anfallene varer, og endelig hvor rask puls du får mens du har flimmer, vil man måtte vurdere hvilken medisinering som er den best egnete. Ikke slutt med Sotalol uten å snakke med din lege, slik at en eventuell overgang blir gjort på riktig måte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200967-hjerteflimmer-medisinering/#findComment-1457214 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.