Gå til innhold

matte-hjelp

Anbefalte innlegg

Gjest nologics
Skrevet

brøken 1mm/49,434m

hvordan blir den etter at man fjerner mm og m? Altså, ikke utregnet svar, men fortsatt brøken med de samme tallene, bare tenker på å flytte komma og sånn? hvordan blir den seendes ut?

Skrevet

Kanskje du bør tegne opp:

m - dm - cm - mm

Så hvis du skriver 1 under mm (som du nå hadde, så blir det i m 0,001.

Så enten blir det 0,001 over og det samme under, eller du kan gjøre om begge til cm eller dm, eller den over også til mm, 49,434 m = 494,34 dm - 4943,4 cm, og 49434 mm.

Altså:

0,001m/49,434m

Eller

1mm/49434mm

Eller 0,1 cm/4943,4 cm

Eller dm, men den bør du finne ut sjøl.

Så får vi se om noen arresterer meg for å ha gjort feil, det er tross alt sent på kvelden, og det er ikke alltid hjernen henger med da.

Skrevet

m - dm - cm - mm

Så enten blir det 0,001 over og det samme under, eller du kan gjøre om begge til cm eller dm, eller den over også til mm, 49,434 m = 494,34 dm - 4943,4 cm, og 49434 mm.

Altså:

0,001m/49,434m

Eller

1mm/49434mm

Eller 0,1 cm/4943,4 cm

Så får vi se om noen arresterer meg for å ha gjort feil, det er tross alt sent på kvelden, og det er ikke alltid hjernen henger med da.

Du får Særdeles Godt på det svaret der :-)

Neste uke: Fraktaler, første ordens differensiallikninger og ulikheter av tredje grad.

"..........................................."

Skrevet

Du får Særdeles Godt på det svaret der :-)

Neste uke: Fraktaler, første ordens differensiallikninger og ulikheter av tredje grad.

"..........................................."

Så det at jeg kan gjøre om fra mm til m gjør at du tror jeg vet hva "Fraktaler, første ordens differensiallikninger og ulikheter av tredje grad" betyr?

Gjest nologics
Skrevet

m - dm - cm - mm

Altså:

0,001m/49,434m

Eller

1mm/49434mm

Eller 0,1 cm/4943,4 cm

takk for svar.

Jeg vil ha et ett-tall øverst. Blir det da 1/49434?

(jeg vet jeg er ikke verdens kjappeste)

Skrevet

takk for svar.

Det stemmer.

"..................................."

Skrevet

Så det at jeg kan gjøre om fra mm til m gjør at du tror jeg vet hva "Fraktaler, første ordens differensiallikninger og ulikheter av tredje grad" betyr?

Jepp :-)

"........................................"

Skrevet

takk for svar.

Yes baby.

Men du bør helt klart lære deg å gjøre om på lengder altså.

Skriv ned følgende: M (meter) - DM (desimeter) - CM (centimeter) - MM (millimeter)

Så skriver du 1 under m, og da legger du på en 0 et hakk lenger til høyre, altså under dm, enda en 0 på cm, og enda en 0 på mm. Så 1 meter er 10 desimeter, 100 centimeter og 1000 millimeter.

Hvis du har 1 millimeter må du legge til 0 foran og sette komma for å gjøre om til centimeter, enda en 0 og flytte komma til dm og enda en 0 til meter.

1 mm er altså 0,1 cm, 0,01 dm, 0,001 m.

Dette bør du kunne, og da kan du bare skrive ned m - dm - cm - mm og så skrive inn tallet på riktig plass, og så flytte komma eller legge til nuller for å finne ut hvor mye det er.

Skrevet

Jepp :-)

"........................................"

Ja, da må jeg bare fortelle deg at du tar grundig feil. ;)

Gjest nologics
Skrevet

Yes baby.

Men du bør helt klart lære deg å gjøre om på lengder altså.

Skriv ned følgende: M (meter) - DM (desimeter) - CM (centimeter) - MM (millimeter)

Så skriver du 1 under m, og da legger du på en 0 et hakk lenger til høyre, altså under dm, enda en 0 på cm, og enda en 0 på mm. Så 1 meter er 10 desimeter, 100 centimeter og 1000 millimeter.

Hvis du har 1 millimeter må du legge til 0 foran og sette komma for å gjøre om til centimeter, enda en 0 og flytte komma til dm og enda en 0 til meter.

1 mm er altså 0,1 cm, 0,01 dm, 0,001 m.

Dette bør du kunne, og da kan du bare skrive ned m - dm - cm - mm og så skrive inn tallet på riktig plass, og så flytte komma eller legge til nuller for å finne ut hvor mye det er.

jeg vet dette: "1 mm er altså 0,1 cm, 0,01 dm, 0,001 m." jeg bare klarer ikke tenke klart når det kommer til brøker og sånn.

Skrevet

Ja, da må jeg bare fortelle deg at du tar grundig feil. ;)

Tenke seg til.

"...................................."

Skrevet

jeg vet dette: "1 mm er altså 0,1 cm, 0,01 dm, 0,001 m." jeg bare klarer ikke tenke klart når det kommer til brøker og sånn.

"jeg bare klarer ikke tenke klart når det kommer til brøker og sånn"

Det er snålt, det der. Det er langtfra uvanlig å ha problemer med nettopp brøker. Jeg tror det er fordi uttrykket får en til å se det som mer komplisert enn det egentlig er.

"............................................"

Skrevet

Men det er ikke verre enn at du ser de hver for seg. Og gjør om til lik benevning.

Skrevet

"jeg bare klarer ikke tenke klart når det kommer til brøker og sånn"

Det er snålt, det der. Det er langtfra uvanlig å ha problemer med nettopp brøker. Jeg tror det er fordi uttrykket får en til å se det som mer komplisert enn det egentlig er.

"............................................"

Det som er enda snålere er at langt flere har problemer med ligninger der en bruker a, b osv for de ukjente enn der en bruker x, y osv.

Folk er pussige gitt :-)

Skrevet

Det som er enda snålere er at langt flere har problemer med ligninger der en bruker a, b osv for de ukjente enn der en bruker x, y osv.

Det har vel med vane å gjøre, og det man er mest vant til virker jo oftest enklest :)

Skrevet

Jeg synes det er rart at ikke folk flest klarer å kompilere x86 assemblerkode i hodet :-)

".........................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...