Gå til innhold

Kostplan/Spiseliste


Gjest (Anonymous)

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Jeg har noen spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med!

Hvem må man gå til for å få satt opp en kostplan/spiseliste?

Hvordan settes den opp? Tilpasses listen den enkelte persons behov, og hvordan regner de ut behovet?

Er det egentlig noen hjelp i en spiseliste, eller vil den bare gjøre vondt verre, i og med at jeg er veldig fokusert på mat og hva jeg spiser?

Kan noen gi meg et eksempel på en kostplan? Bare for å vise hva det er for noe/hvordan den settes opp?

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Anonymous.

Kostliste kan være en hjelp for mange, har selv prøvd det X antall ganger. Jeg tror at hvis du skal følge en kostplan er det en stor fordel om du kan aliere deg med noen som kan hjelpe deg, støtte og oppmuntre deg når det blir vanskelig. Bor du hjemme kan du kanskje få hjelp av dine foreldre.

Prøv å fokuser på noe annet når du spiser og det er ofte lettere når du spiser sammen med noen, snakk om alt mulig også om hvordan du føler deg når du får/har mat i magen.

En ernæringsfysiolog kan hjelpe deg med en liste, det er veldig vanskelig for meg og gi deg et eksempel fordi jeg vet ikke hvordan du er og hva du eventuelt trenger av kcal.

Lykke til Anonymous.

tiny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Jeg synes det er rart at psykologen du har gått til i 3 år, som du nevner i et annet innlegg. ikke har sagt noe om kostplan ol.

Kan du ikke få psykologen din til å fortelle deg litt. Om hun/han ikke vet noe så får de undersøke da, de er jo der for å hjelpe deg!

Kostplan/veiledning fås hos en ernæringfysiolog.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære Anonymous! du har allerede fått fine svar fra andre brukere av forumet.Vanligvis er kostplan/kostbehandling en kompetanse som kliniske ernæringsfysiologer er spesialister på. Likevel kan også andre yrkesgrupper som jobber med sf gi god hjelp og informasjon med tanke på at du trenger mat daglig, men hvordan mat, hvor ofte, mengde, regelmessige måltider- for mange har en slik plan vært til svært god hjelp. Noen sier at de føler at det er godt når andre tar kontrollen en stund- dvs ernæringsfysiologen er ansvarlig for sammensettingen av kosten, mengde mat,antall måltider osv. til du kanskje selv klarer å bli kjent med "sulten". Dette er ofte et godt utgangspunkt for videre jobbing hos f.eks psykologen, hva er sult og hva er tanker og følelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...