Gå til innhold

Kan namsmannen se alt?

Anbefalte innlegg

Gjest Wanna know
Skrevet

En person som jobber som namnsmann, hva kan han eller hun se av opplysninger om deg og meg?

Kan hun/han se arbeidsgiver og inntekt straks du skifter arbeidsgiver?

Ser hun/han dette ved å taste inn ditt personnummer?

Så, hva annet kan hun/han se og ha det morro med om slekt og venner? ;o

Vet det er taushetsplikt som følger med disse jobbene, men dere vet hvordan enkelte er *s*

Skrevet

Namnsmannen har innsikt i mange registere. F.eks. som du nevner, arbeidsforhold. Også eiendom som hus og bil etc.

Gjest Wanna know
Skrevet

Namnsmannen har innsikt i mange registere. F.eks. som du nevner, arbeidsforhold. Også eiendom som hus og bil etc.

Kan hun/han se hvor mye gjeld vi har på hus og bil også? hva med eventuelle inkassoer og forliksrådsdommer?

Synes dette er litt ekkelt men..

Gjest skraldepande
Skrevet

Kan hun/han se hvor mye gjeld vi har på hus og bil også? hva med eventuelle inkassoer og forliksrådsdommer?

Synes dette er litt ekkelt men..

Du kan få listet ut eller bli vist hva de kan se og liste ut.

§18 i personregisterloven visst.

§ 18. Rett til innsyn

Enhver som ber om det, skal få vite hva slags behandling av personopplysninger en behandlingsansvarlig foretar, og kan kreve å få følgende informasjon om en bestemt type behandling:

a)navvn og adresse på den behandlingsansvarlige og dennes eventuelle representant,

b)hvem som har det daglige ansvaret for å oppfylle den behandlingsansvarliges plikter,

c)formålet med behandlingen,

d)beskrivelser av hvilke typer personopplysninger som behandles,

e)hvor opplysningene er hentet fra, og

f)om personopplysningene vil bli utlevert, og eventuelt hvem som er mottaker.

Dersom den som ber om innsyn er registrert, skal den behandlingsansvarlige opplyse om

a) hvilke opplysninger om den registrerte som behandles, og

B) sikkerhetstiltakene ved behandlingen så langt innsyn ikke svekker sikkerheten.