Gå til innhold

Kan namsmannen se alt?

Anbefalte innlegg

Gjest Wanna know
Skrevet

En person som jobber som namnsmann, hva kan han eller hun se av opplysninger om deg og meg?

Kan hun/han se arbeidsgiver og inntekt straks du skifter arbeidsgiver?

Ser hun/han dette ved å taste inn ditt personnummer?

Så, hva annet kan hun/han se og ha det morro med om slekt og venner? ;o

Vet det er taushetsplikt som følger med disse jobbene, men dere vet hvordan enkelte er *s*

Skrevet

Namnsmannen har innsikt i mange registere. F.eks. som du nevner, arbeidsforhold. Også eiendom som hus og bil etc.

Gjest Wanna know
Skrevet

Namnsmannen har innsikt i mange registere. F.eks. som du nevner, arbeidsforhold. Også eiendom som hus og bil etc.

Kan hun/han se hvor mye gjeld vi har på hus og bil også? hva med eventuelle inkassoer og forliksrådsdommer?

Synes dette er litt ekkelt men..

Gjest skraldepande
Skrevet

Kan hun/han se hvor mye gjeld vi har på hus og bil også? hva med eventuelle inkassoer og forliksrådsdommer?

Synes dette er litt ekkelt men..

Du kan få listet ut eller bli vist hva de kan se og liste ut.

§18 i personregisterloven visst.

§ 18. Rett til innsyn

Enhver som ber om det, skal få vite hva slags behandling av personopplysninger en behandlingsansvarlig foretar, og kan kreve å få følgende informasjon om en bestemt type behandling:

a)navvn og adresse på den behandlingsansvarlige og dennes eventuelle representant,

b)hvem som har det daglige ansvaret for å oppfylle den behandlingsansvarliges plikter,

c)formålet med behandlingen,

d)beskrivelser av hvilke typer personopplysninger som behandles,

e)hvor opplysningene er hentet fra, og

f)om personopplysningene vil bli utlevert, og eventuelt hvem som er mottaker.

Dersom den som ber om innsyn er registrert, skal den behandlingsansvarlige opplyse om

a) hvilke opplysninger om den registrerte som behandles, og

B) sikkerhetstiltakene ved behandlingen så langt innsyn ikke svekker sikkerheten.

Den registrerte kan kreve at den behandlingsansvarlige utdyper informasjonen i første ledd bokstav a - f i den grad dette er nødvendig for at den registrerte skal kunne vareta egne interesser.

Retten til informasjon etter annet og tredje ledd gjelder ikke dersom personopplysningene behandles utelukkende for historiske, statistiske eller vitenskapelige formål og behandlingen ikke får noen direkte betydning for den registrerte.

Gjest Wanna know
Skrevet

Du kan få listet ut eller bli vist hva de kan se og liste ut.

§18 i personregisterloven visst.

§ 18. Rett til innsyn

Enhver som ber om det, skal få vite hva slags behandling av personopplysninger en behandlingsansvarlig foretar, og kan kreve å få følgende informasjon om en bestemt type behandling:

a)navvn og adresse på den behandlingsansvarlige og dennes eventuelle representant,

b)hvem som har det daglige ansvaret for å oppfylle den behandlingsansvarliges plikter,

c)formålet med behandlingen,

d)beskrivelser av hvilke typer personopplysninger som behandles,

e)hvor opplysningene er hentet fra, og

f)om personopplysningene vil bli utlevert, og eventuelt hvem som er mottaker.

Dersom den som ber om innsyn er registrert, skal den behandlingsansvarlige opplyse om

a) hvilke opplysninger om den registrerte som behandles, og

B) sikkerhetstiltakene ved behandlingen så langt innsyn ikke svekker sikkerheten.

Den registrerte kan kreve at den behandlingsansvarlige utdyper informasjonen i første ledd bokstav a - f i den grad dette er nødvendig for at den registrerte skal kunne vareta egne interesser.

Retten til informasjon etter annet og tredje ledd gjelder ikke dersom personopplysningene behandles utelukkende for historiske, statistiske eller vitenskapelige formål og behandlingen ikke får noen direkte betydning for den registrerte.

Det er ingen sak som er til behandling og sånn, men bare en namsmann som sjekker tilgjengelige opplysninger som finnes på alle.

Jeg kan vel ikke kreve å få vite hvem som har tasta inn mitt og mines personnummer og kikket på opplysninger uten grunn(antar at ingen har bevis for at vedkommende ikke hadde grunn).

Blir det loggført i noe register hvor mange ganger en namsmann går inn på mitt personnummer, og blir det loggført noen grunn?

Skal grunnen kunne bevises?

Er det felles datasystemer hos alle namsmenn, slik at hvis jeg ringer namsmannen i Oslo, så kan jeg be om å få tilsendt opplysninger om hvilken annen namsmann som har sjekket meg, og hvorfor?(datalogg)

Skrevet

Det er en kjent sak at folk innen det offentlige, som har tilgang til alle mulig registre, også bruker disse til å kikke litt på folk de er nysgjerrige på. Det må vi leve med, for misbruk av opplysningene har jeg faktisk ikke hørt om.

Gjest skraldepande
Skrevet

Det er ingen sak som er til behandling og sånn, men bare en namsmann som sjekker tilgjengelige opplysninger som finnes på alle.

Jeg kan vel ikke kreve å få vite hvem som har tasta inn mitt og mines personnummer og kikket på opplysninger uten grunn(antar at ingen har bevis for at vedkommende ikke hadde grunn).

Blir det loggført i noe register hvor mange ganger en namsmann går inn på mitt personnummer, og blir det loggført noen grunn?

Skal grunnen kunne bevises?

Er det felles datasystemer hos alle namsmenn, slik at hvis jeg ringer namsmannen i Oslo, så kan jeg be om å få tilsendt opplysninger om hvilken annen namsmann som har sjekket meg, og hvorfor?(datalogg)

Det skal logges, og det er enkelt å gjøre.

Myndigheter er veldig oppmerksom på datasnoking, og mye er gjort for å hindre det. Logging er det enkleste. uhyggelig mange nysgjerrige snusere ute, og det er mye snaksy å få tak i til pressen og privat.

Du kan spørre i etatten sentralt om du kan komme og få vite hvem som har snust i dine data. Du har som du ser full rett til å vite hva som er registert, også i logger. Ikke la noen lure deg til å tro du ikke har det. Jeg vil tro det er mye å hente på å dekke hverandre i vårt kameraderisamfunn.

Gjest Wanna know
Skrevet

Det er en kjent sak at folk innen det offentlige, som har tilgang til alle mulig registre, også bruker disse til å kikke litt på folk de er nysgjerrige på. Det må vi leve med, for misbruk av opplysningene har jeg faktisk ikke hørt om.

Ok, jeg har forstått det :-)

Saken er den at jeg har fått hørt igjen opplysninger som bare kan komme fra en person, da jeg aldri har delt opplysningen med andre mennesker? og jeg vet personen som sa det til meg har god kontakt med den jeg tror det kommer fra.

Derfor moro å sjeke litt, så kan jeg ta en prat om taushetsplikt med vedkommende etterpå(om det viser seg set er grunn for det).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...