Frodet Skrevet 21. februar 2001 Del Skrevet 21. februar 2001 Jeg er en gutt på 29 og fikk et akutt anfall av noe som vakthavende lege på legevakta antok var nyrestein i går. Smertene er tildels svært store selv med inntak av 50mg Voltaren som stikkpiller 4gr/d. Er i aktivt arbeid og ble selvfølgelig sykmeldt. Jeg fikk en henvisning til urolog, men sykehusset i Halden kjører denne undersøkelsen bare hver tirsdag. Det betyr en uke med smerter, en uke med sykemelding og en uke med frustrasjoner. Det jeg lurer på er hva som feiler norsk helsevesen som lar normalt friske mennesker lide seg gjennom en slik prøvelse uten at det blir gjort mer konstruktive forsøk på fjerne årsakene i stedet for lindring. Jeg kunne ha vært satt på tømming samme dag og kjørt rett på røntgen (eller hva de nå kjører) på fredag. Eller hvorfor blir man ikke gjørt direkte til Rikshospitalet og ultralydknusing? Jeg vil påpeke at jeg ikke synes spesiet synd på meg selv, og det er helt sikkert mange som har større smerter enn meg, men da finnes det helt sikkert være 'tilfeller' av sommel i systemet. Er det noe jeg kan gjøre utover drikke mye? Mase på statsråder? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20111-nyrestein/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trygve Talseth, Urolog Skrevet 27. februar 2001 Del Skrevet 27. februar 2001 Jegforstår godt at du både blir forvirret og sint over at du skal ha vondt så lenge. Men de fleste steiner som gjør så vondt som du hadde, sitter i urinlederen og er svært små. De aller fleste blir borte av seg selv uten hverken operasjon eller knusing. Dette er bakgrunnen til at man ofte lar det gå noen dager før man gjør røntgenundersøkelse. Røntgenundersøkelsen vil gi svaret på om man fortsatt skal vente, eller om det må gjøres noe aktivt for å få steinen ut. Men betingelsen for å vente så pass lenge, er at smertene i det vesentlige er borte - enten av seg selv eller med midisiner. - Jeg håper at du med dette kan forstå at det kan ha vært en plan med at legen din ville vente litt (dersom du ikke hadde for mye smerter). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20111-nyrestein/#findComment-89411 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.