Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 32 som har operert vekk et melanom, stadie 1 og fire atypiske føflekker, mild grad. Jeg skal følges opp 4 ganger i året det første året og noe sjeldnere etter det. Melanomet ble oppdaget tilfeldig da det begynte å klø. Det så helt ufarlig ut og var ikke mer enn 4 mm i diameter. Jeg bor i USA og ble operert etter en metode som heter MOHS surgery. Et tynt lag av huden blir fjernet og sendt til mikroskopering. Legen fjerner så lag på lag helt til ingen kreftceller er igjen i vevet. Jeg slapp unna med et lag.

Hva er vanlig prosedyre ved melanom i Norge? Hvor ofte føles man opp og følges man opp hos privat hudlege eller hudlege på sykehuset? Vi skal flytte hjem til Norge neste år, og jeg er bekymret når jeg ikke kan ta med meg hudlegen min hjem. Hun er kjent for å være en av de aller beste, nøye og dyktig!

Og hva er prosedyren på atypiske føflekker? Her er legene uenige om de skal fjernes eller ikke. Risikoen for at de kan utvikle seg sier noen er veldig liten. Jeg valgte likevel å fjerne dem siden jeg allerede har hatt et melanom. Jeg har også tatt biopsi av 5 føflekker som er helt normale.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201199-melanom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

de norske reglene for oppfølging av melanom er nok ganske like de amerikanske. I Norge har vi fulgt WHO reglene, men disse reglene skal oppdateres i løpet av denne høsten.

Det viktigste er invasjonsdybden eller Breslow tykkelse. Ditt melanom var nok under 1 mm tykkelse siden du skriver stadium 1. Det er bra, disse har svært god prognose.

Hvor oppfølging skjer, er nok litt opp til deg. Handlingsplanen anbefaler minst en kontroll hos spesialist/sykehuspoliklinikk, men mange velger nok å fortsette der.

Vi fjerner vanligvis ikke atypiske føflekker, hvis vi ikke mener de ser mistenkelig ut. Dette fordi slike føflekker ikke nødvendigvis er forstadier, snarere indikatorer på en hud som letter utvikler atypiske føflekker og melanom. Og da hjelper det ikke så mye å fjerne dem...

Jeg synes du skulle finne deg en hudlege når du kommer hjem, og selv bli flink på hva som er faresignaler ved melanom, da går det fint.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201199-melanom/#findComment-1434774
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...