Gå til innhold

Anbefalte innlegg

HeiJeg har tidligere fått registrert ved undersøkelse rytmeforstyrrelse anamnestisk ventrikulær ekstrasystoli .Det har nå blitt værre - jeg har merket meg to forskjellige typer:1. hjerte hopper over et slag og fortsetter som før ( forekommer en eller flere ganger etterhverandre med slag imellom )2. hjerte hopper over et slag og det slår dobbelt etterpå ( forekommer en eller flere ganger etterhverandre med slag imellom )Er disse to arytmiene det samme som jeg har fått bekreftet tidligere? Kan det være farlig når det forekommer ofte? Har dette nå daglig, også flere ganger i minuttet noen ganger. Kan det eventuelt utvikle seg slik at jeg bør få behandling - hva bør jeg følge med på?Ellers kan jeg nevne at pulsen min virker ustabil noen ganger,- varierer mellom rask og rolig.Jeg er 35 år, ellers bra helse, slank, pleier å trene litt men ikke begynt ennå etter fødsel, ikke røker. Mvhj35

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201275-hjerterytme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 3 uker senere...
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til J 35.

Dette er en helt uskyldig tilstand, og det du beskriver er ekstrasystoli (ekstraslag) som kan arte seg forskjellig. De forskjellige formene du kjenner er alle av samme karakter, og det betyr ikke at du har forskjellige typer rytmeforstyrrelser. I perioder kan slik ekstrasystoli arte seg som tvillingpuls (på fagsproget "bigemini"), andre ganger kan det være helt vilkårlig når ekstraslagene kommer, og det er vanligvis slik at man bare såvidt kjenner (av og til ikke i det hele tatt) selve ekstraslaget, fordi det kommer så tett etter foregående normalslag at hjertet ikke har rukket å fylle seg skikkelig opp. Deretter følger som regel en litt lengre pause, og det "normalslaget" som kommer etter pausen kan være et kraftigere dunk, fordi hjertet da har rukket å fylle seg mer enn vanlig med blod. Alt dette er normalfenomèn, som hos de færreste er forbundet med egentlig hjertesykdom. Det er meget få av oss som ikke har slike ekstraslag i løpet av et normalt døgn.

Enkelte forhold kan gi grunnlag for øket aktivitet av ekstraslag : f.eks. større mengder kaffe, røyking, stressende situasjon, angst, redsel, dårlig treningstilstand. I forbindelse med graviditeter er det likeledes en øket tendens til ekstraslag.

Ta dette med ro. Det er ingen grunn til å engste seg, og ikke noen grunn til å vurdere dette behandlet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201275-hjerterytme/#findComment-1457247
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...