Gå til innhold

Påstått ubetalt faktura

Anbefalte innlegg

Gjest ønsker ingen inkassosak
Skrevet

Jeg kjøpte ny skriver til firmaet mitt. Denne manglet fargepatroner, i tillegg til at jeg fikk elendig service i butikken. Jeg klaget på servicen og de manglende patronene. Men det tok tid før jeg fikk noen respons fra dem, så i mellomtiden bestilte jeg 2 patroner fra en nettbutikk.

Rett etter at jeg sendte avgårde bestillingen til nettbutikken, fikk jeg beskjed om at jeg som takk for rapporten om dårlig service, skulle få to patroner gratis, i tillegg til de to som skulle fulgt med skriveren. Dermed var det plutselig 6 patroner på vei til meg.

Så mange klarer ikke jeg å bruke opp før de tørker inn, så jeg hev meg rundt og avbestilte i nettbutikken, men fikk beskjed om at det var for sent. Men jeg kunne bare vente til pakken kom i posten. Da skulle jeg bare returnere denne uåpnet og betale returen selv, så skulle de annullere alt. Dette svarte de i mail til meg.

Jeg returnerte pakken i uåpnet stand samme dag jeg fikk den, og trodde saken var ute av verden.

Idag, over to måneder etter, fikk jeg purring på "ubetalt faktura". De har altså ikke gjort noe.

Nå har jeg sendt beskjed til kundeservicen deres pr mail (og brev til hovedkontoret deres) om at denne pakken er returnert i henhold til avtale med dem, og at jeg ikke kommer til å betale noe.

I purringen truer de med at dersom jeg ikke betaler innen 14 dager, sendes saken til inkasso. Dessverre har jeg hatt opprydning i mailboksen min, jeg trodde jo saken var ute av verden, så svarmailen deres er dessverre borte.

Men når jeg har gjort alt som ble avtalt skriftlig med kundeservicen deres, har de egentlig noen sak å gå videre med?

Gjest Persille
Skrevet

Posten har vel antagelig en kvittering på at du ikke mottok pakken, men sendte den i retur - og da har de ingen sak.

Dersom du kvitterte for pakken og tok den ut av posten - så har de en sak om du ikke har papirene i orden.

Skrevet

Posten har vel antagelig en kvittering på at du ikke mottok pakken, men sendte den i retur - og da har de ingen sak.

Dersom du kvitterte for pakken og tok den ut av posten - så har de en sak om du ikke har papirene i orden.

Pakken var så liten at den gikk som brev og ble levert rett i min postkasse.

mil1365380270
Skrevet

De kan ikke starte en inkassosak på deg hvis saken er under behandling. Du må derfor skrive et brev til dem. Og har du mulighet, vedlegg kopi av kvitteringen på pakken du sendte tilbake.

Ofte er ikke rutinene for å slette saker god nok. Det er derfor godt mulig det bare er fakturaavdelingen deres om ikke har registrert at saken ikke skal fortsettes.

Så ring dem og hør, men skriv for sikkerhets skyld brevet i tillegg :-)

Gjest Persille
Skrevet

Pakken var så liten at den gikk som brev og ble levert rett i min postkasse.

Da kan du jo bare si at du aldri har mottatt den?

Men det er vel kanskje litt sent nå...

Skrevet

Se her ja, angrerettloven!

"§ 11:

Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Ved fjernsalg løper fristen uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt."

Slik jeg tolker denne loven, har de altså ikke mye å fare med. Da kan jeg kanskje ta denne saken med ro nå som jeg har sendt både brev og mail til dem?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...