Gå til innhold

Kan man få rolle på grunnlag av etnisk tilhørighet i filmbransjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser på konseptet "jakten på en filmstjerne"

Synes å ha lest at i filmbransjen så har man lov til å velge mellom kjønn i valg av rolle. Men gjelder det også etnisk tilhørighet?

Selv om person var kjempeflink på scenen men hadde en etnisk bakgrunn som ikke samsvarte med historien i filmen, kan man bli ekskludert på det grunnlaget? Eller ville det blitt en rasismesak?

Hvordan fungerer det?

Gjest Noe annet vilel vært rart
Skrevet

KLart vedkommende må passe inn i rollen dem trenger. Både når det gjelder kjønn, alder, utseende og mye mer.

Gjest Aimabel
Skrevet

Vet ikke hvordan utvelgelsen i filmstjerne fungerer, men jeg har hørt at det er veldig vanskelig for mørkhudede å få jobb som skuespiller fordi det er så få roller til dem. Jeg vil tro det er bedre i filmer enn i teater.

Skrevet

KLart vedkommende må passe inn i rollen dem trenger. Både når det gjelder kjønn, alder, utseende og mye mer.

Ja, dersom filmen f.eks. baserer seg på en bok, så er det litt begrenset HVOR mye man kan & bør avvike fra boken.

Jeg som overvektig kan jo ikke like gjerne få en rolle, hvis det i manuset står at rollekarakteren er en "vever skikkelse"...;-)

Gjest Noe annet vilel vært rat
Skrevet

Ja, dersom filmen f.eks. baserer seg på en bok, så er det litt begrenset HVOR mye man kan & bør avvike fra boken.

Jeg som overvektig kan jo ikke like gjerne få en rolle, hvis det i manuset står at rollekarakteren er en "vever skikkelse"...;-)

Akkurat! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...