Gå til innhold

infeksjon på penis

Anbefalte innlegg

Eg og min samboer lurer på om eg lider av en infeksjon på selve penishode? Vi har brukt kondom over lang tid uten å merke noe. Da hun begynte på p-piller, fikk eg med en gang et slags utslett på penis hode. Det er røde flekker, og det dannes en hvit hinne etter en stund. Det verken svir eller klør, men eg er engstlig for hva det kan være!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20134-infeksjon-p%C3%A5-penis/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan bare være irritasjon som skyldes surheten i sekretet fra skjeden. Pass på at du vasker deg etter samleie.

Om det fortsetter må du eventuelt bli undersøkt av lege.

Er ikke mikrobiologi lenger pensum for leger/urologer?

Dette lyser det sopp av, dvs vanligvis Candida albicans, som kan behandles effektivt (og forebyggende?) med reseptfri Canesten salve.

Her virker det som man kan lære mer av en banal tv-reklame, enn DO's ekspert.

Sopp er mer vanlig blant kvinner, men jeg har hatt det en gang for mange år siden, og nylig, ifm langvarige antibiotikakurer, pga uretritt og prostatitt.

Talseth har sikkert et poeng i at "skjede-sekreter" kan være medvirkende årsak, men da jeg fikk det første gang, kom det spontant i en seksuelt inaktiv periode. Almenlegen jeg gikk til da så med "et halvt øye" at det var sopp, og anbefalte Canesten, med godt resultat.

Nå sist derimot, hadde jeg en generell Candida-infeksjon, og etter enda en sterk antibiotika-kur, var samleie utløsende årsak. Igjen virket Canesten på noen få dager.

Det eneste atypiske hos deg (i forhold til mine erfaringer) må være at det ikke har spredd seg til under forhuden, hvor det vil klø, men dette burde uansett Talseth ha kommentert for deg.

En mer generell betraktning til Talseth (og andre leger):

Etter å ha blitt undervurdert og nærmest feilbehandlet av min første urolog for noen måneder siden, har jeg brukt mye tid på å søke og lese på prostatit/uretritt, og i samråd med min allmenlege og ny urolog har jeg fått forsterket mitt inntrykk av at mange leger har skremmende dårlige kunnskaper om mikrobiologi, og undervurderer og bagatelliserer plager som faktiskt primært skyldes infekjson av chlamydia,sopp (evt bakterier og virus), Dette gjelder også mange svar jeg har sett på DO. Det er greit å svare at f.eks. "det er ofte vanskeilg å bestemme relevant mikrobe og effektiv behandling", men denne konsekvente bagatelliseringen av plager hos endel leger begynner å irritere meg, og kan være direkte uproduktivt for pasienten.

Det er også mye misbruk og feilbruk av antibiotika som kan medvirke til resistensproblemer, samt sopp.

Jeg har derimot hatt nytte av en del pasienterfaringer som jeg har sett på bl.a. DO.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20134-infeksjon-p%C3%A5-penis/#findComment-89551
Del på andre sider

Trygve Talseth, Urolog

Er ikke mikrobiologi lenger pensum for leger/urologer?

Dette lyser det sopp av, dvs vanligvis Candida albicans, som kan behandles effektivt (og forebyggende?) med reseptfri Canesten salve.

Her virker det som man kan lære mer av en banal tv-reklame, enn DO's ekspert.

Sopp er mer vanlig blant kvinner, men jeg har hatt det en gang for mange år siden, og nylig, ifm langvarige antibiotikakurer, pga uretritt og prostatitt.

Talseth har sikkert et poeng i at "skjede-sekreter" kan være medvirkende årsak, men da jeg fikk det første gang, kom det spontant i en seksuelt inaktiv periode. Almenlegen jeg gikk til da så med "et halvt øye" at det var sopp, og anbefalte Canesten, med godt resultat.

Nå sist derimot, hadde jeg en generell Candida-infeksjon, og etter enda en sterk antibiotika-kur, var samleie utløsende årsak. Igjen virket Canesten på noen få dager.

Det eneste atypiske hos deg (i forhold til mine erfaringer) må være at det ikke har spredd seg til under forhuden, hvor det vil klø, men dette burde uansett Talseth ha kommentert for deg.

En mer generell betraktning til Talseth (og andre leger):

Etter å ha blitt undervurdert og nærmest feilbehandlet av min første urolog for noen måneder siden, har jeg brukt mye tid på å søke og lese på prostatit/uretritt, og i samråd med min allmenlege og ny urolog har jeg fått forsterket mitt inntrykk av at mange leger har skremmende dårlige kunnskaper om mikrobiologi, og undervurderer og bagatelliserer plager som faktiskt primært skyldes infekjson av chlamydia,sopp (evt bakterier og virus), Dette gjelder også mange svar jeg har sett på DO. Det er greit å svare at f.eks. "det er ofte vanskeilg å bestemme relevant mikrobe og effektiv behandling", men denne konsekvente bagatelliseringen av plager hos endel leger begynner å irritere meg, og kan være direkte uproduktivt for pasienten.

Det er også mye misbruk og feilbruk av antibiotika som kan medvirke til resistensproblemer, samt sopp.

Jeg har derimot hatt nytte av en del pasienterfaringer som jeg har sett på bl.a. DO.

Det generelle problemet (for den generelle helsetilstanden) er nok heller at det brukes for mye kjemiske midler mot infeksjoner enn for lite.

Sårhet etter samleie skyldes hos de fleste oftere en kjemisk irritasjon, enn en virkelig infeksjon. Da bør man først forsøke den enkleste og for "miljøet" (egen kropp, først og fremst) den minst skadelige behandlingen.

Blant internasjonale eksperter er det nå en vanlig oppfatning om at bare rundt 10% av det som kalles "prostatitt" har noe med en virkelig infeksjon å gjøre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20134-infeksjon-p%C3%A5-penis/#findComment-91244
Del på andre sider

Det generelle problemet (for den generelle helsetilstanden) er nok heller at det brukes for mye kjemiske midler mot infeksjoner enn for lite.

Sårhet etter samleie skyldes hos de fleste oftere en kjemisk irritasjon, enn en virkelig infeksjon. Da bør man først forsøke den enkleste og for "miljøet" (egen kropp, først og fremst) den minst skadelige behandlingen.

Blant internasjonale eksperter er det nå en vanlig oppfatning om at bare rundt 10% av det som kalles "prostatitt" har noe med en virkelig infeksjon å gjøre.

Jeg er enig i Talseth's generelle vurdering om for mye (og feil) bruk av legemidler (antibiotika), men jeg synes det er svært betenkelig at en spesialist som ham ikke ser at det i dette tilfellet foreligger en klar mulighet for sopp-infeksjon ("hvitt belegg"), som jeg tror mange har personlig erfaring med, og som man meget enkelt kan forsøke å bedre med en enkel krem.

Det er også mitt inntrykk og erfaring at (kronisk) prostatitt sjelden skyldes bakterie-infeksjon. Derimot har jeg en gryende mistanke om at chlamydia (ligger nærmere virus, men reagerer på spesiell antibiotika) og Candida er undervurdert, og at mange leger har sovet i timen på den siste forskningen her. Mer om dette senere i et eget innlegg om prostatitt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20134-infeksjon-p%C3%A5-penis/#findComment-91533
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...