Gå til innhold

Skattelistene - igjen

Anbefalte innlegg

Gjest lønnssammenlikning
Skrevet

Dersom man plusser minstefradrag (hvor mye er nå det igjen) på nettolønnen, så får man MINIMUM av det en person tjener, ikke sant? Altså at de kan tjene enda mer hvis de har mer fradrag, men minst dette?

Driver bare og sammenlikner min lønn med kollegers lønn, fordi jeg ligger mye lavere enn dem.

Skrevet

Det stemmer. Men husk at svært mange hår lån (studielån og boliglån) og at rentene en betaler på disse trekkes fra på skatten.

Skrevet

Joda - du kan finne ut hva de MINST tjener - men du kan jo aldri være sikker på om de ikke mottar lønn/godtgjørelser fra andre?!?! Jeg får lønn fra 3 ulike instanser som mine kolleger nødvendigvis ikke vet om -men det gjør skattemyndighetene,

De kan også ha skrevet av masse renter, barnetilsyn, andre omsorgsansvar, utstyr, slitasje -hva vet jeg...

De kan også få lagt på lønna om de har fordeler som telefon, avis, etc. etc.

Skrevet

Det stemmer. Men husk at svært mange hår lån (studielån og boliglån) og at rentene en betaler på disse trekkes fra på skatten.

Oi dævevn! Snakk om å være velfrisert når man attpåtil har HÅRlån! *knegg*

Skrevet

Husk at det som står som nettoinntekt i skattelistene ikke bare inneholder lønnsinntekt, men også eventuelle kapitalinntekter (renter, utleieinntekter, osv)

Og så kommer alle fradragene: minstefradrag, rentefradrag, reisefradrag etc etc.

Man kan selvsagt få en viss pekepinn om lønnsnivået, men helt korrekt blir det jo aldri.

Skrevet

Ja, men du får ikke sett hvor pengene kommer fra. Personene kan godt ha andre inntekter enn deres felles arbeidsgiver. (renter, leieinntekter, bi-arbeidsgiver...)

Skrevet

Ja, men du får ikke sett hvor pengene kommer fra. Personene kan godt ha andre inntekter enn deres felles arbeidsgiver. (renter, leieinntekter, bi-arbeidsgiver...)

Men hva er minstefradraget på ?! - sånn ca. 60.000?

Skrevet

Husk at det som står som nettoinntekt i skattelistene ikke bare inneholder lønnsinntekt, men også eventuelle kapitalinntekter (renter, utleieinntekter, osv)

Og så kommer alle fradragene: minstefradrag, rentefradrag, reisefradrag etc etc.

Man kan selvsagt få en viss pekepinn om lønnsnivået, men helt korrekt blir det jo aldri.

Personer med eller uten firmabil, vil også få store forskjeller i skattbar inntekt, selv om selve lønna deres er lik.

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Men hva er minstefradraget på ?! - sånn ca. 60.000?

56.000?

Skrevet

Oi dævevn! Snakk om å være velfrisert når man attpåtil har HÅRlån! *knegg*

Og hva trodde du egentlig alle tynnhårede stakkarer gjorde??? Klart de må låne litt hår :-p

Skrevet

Og hva trodde du egentlig alle tynnhårede stakkarer gjorde??? Klart de må låne litt hår :-p

*S*

Men får man trukket av de på skatten?? That's the question! ;-)

Linda Johansen prøvde seg jo med å trekke fra puppene, men husker ikke hvordan det gikk med den saken.

Skrevet

*S*

Men får man trukket av de på skatten?? That's the question! ;-)

Linda Johansen prøvde seg jo med å trekke fra puppene, men husker ikke hvordan det gikk med den saken.

Det er faktisk kvinner som har fått trukket fra puppene på skatten, utgifter til inntekts ervervelse heter det så fint.

Skrevet

Personer med eller uten firmabil, vil også få store forskjeller i skattbar inntekt, selv om selve lønna deres er lik.

Hvordan virker det inn da?

Skrevet

Hvordan virker det inn da?

De som har firmabil blir påplusset inntekten sin med opp til 60-70.000,-.

Skrevet

De som har firmabil blir påplusset inntekten sin med opp til 60-70.000,-.

Litt treig her jeg da. Om en person står med 200000 i inntekt. Har han da sannsynligvis mer eller mindre om han har firmabil?

Skrevet

Litt treig her jeg da. Om en person står med 200000 i inntekt. Har han da sannsynligvis mer eller mindre om han har firmabil?

Generelt:

Hvis vedkommende har firmabil, så er den inntektsfordelen MED i den inntekten vedk står oppført med.

Skrevet

Poenget er at man blir skattlagt for en sjablonmessig fastsatt inntekt for slikt som firmabil, men det betyr altså ikke at man har mottatt dette beløpet i kontanter!

Eksempel: Kan ha en kontant lønn på 400 000 og en firmabil, hvor fordelen ved fri bruk av arbeidsgiverens bil er beregnet til f eks 70 000 kroner. Da vil vedkommende bli skattlagt for en lønn på 470 000 kroner.

Men det står ikke 470 000 i skattelistene under "nettoinntekt", for man skal der også plusse på evt kapitalinntekter og trekke fra alle mulige fradrag som han måtte ha.

• 3 år senere...
Skrevet

Poenget er at man blir skattlagt for en sjablonmessig fastsatt inntekt for slikt som firmabil, men det betyr altså ikke at man har mottatt dette beløpet i kontanter!

Eksempel: Kan ha en kontant lønn på 400 000 og en firmabil, hvor fordelen ved fri bruk av arbeidsgiverens bil er beregnet til f eks 70 000 kroner. Da vil vedkommende bli skattlagt for en lønn på 470 000 kroner.

Men det står ikke 470 000 i skattelistene under "nettoinntekt", for man skal der også plusse på evt kapitalinntekter og trekke fra alle mulige fradrag som han måtte ha.

Men hva ville det stått da på inntekten i skatteetaten i dette eksempelet? Gammel tråd, men håper du kan svare.

Skrevet

Men hva ville det stått da på inntekten i skatteetaten i dette eksempelet? Gammel tråd, men håper du kan svare.

Wow, ja det var en gammel tråd som du finner fram til midt på nyttårsnatta;-)

Dette skrev jeg i innlegget fra 2005:

''Poenget er at man blir skattlagt for en sjablonmessig fastsatt inntekt for slikt som firmabil, men det betyr altså ikke at man har mottatt dette beløpet i kontanter!

Men det står ikke 470 000 i skattelistene under "nettoinntekt", for man skal der også plusse på evt kapitalinntekter og trekke fra alle mulige fradrag som han måtte ha.''

Du spør hva som ville stått i skattelistene her, altså hva som er skattbar nettoinntekt, og det kommer an på fradragene til vedkommende. Noen fradrag er standardiserte, men jeg gidder ikke sjekke opp dem og setter derfor bare et liksombeløp, og regner med at du skjønner poenget.:-)

Eksempel:

Kontant lønn 400 000

+ beregnet fordel på firmabil kr 70 000

+ renteinntekter/andre kapitalinntekter kr 25 000

- renteutgifter kr 90 000

- fagforeningskontingent 2 000

- barnehagekostnader/pass av barn 20 000

- minstefradrag 70 000

= Skattbar nettoinntekt på kr 313 000

Skrevet

Wow, ja det var en gammel tråd som du finner fram til midt på nyttårsnatta;-)

Dette skrev jeg i innlegget fra 2005:

''Poenget er at man blir skattlagt for en sjablonmessig fastsatt inntekt for slikt som firmabil, men det betyr altså ikke at man har mottatt dette beløpet i kontanter!

Men det står ikke 470 000 i skattelistene under "nettoinntekt", for man skal der også plusse på evt kapitalinntekter og trekke fra alle mulige fradrag som han måtte ha.''

Du spør hva som ville stått i skattelistene her, altså hva som er skattbar nettoinntekt, og det kommer an på fradragene til vedkommende. Noen fradrag er standardiserte, men jeg gidder ikke sjekke opp dem og setter derfor bare et liksombeløp, og regner med at du skjønner poenget.:-)

Eksempel:

Kontant lønn 400 000

+ beregnet fordel på firmabil kr 70 000

+ renteinntekter/andre kapitalinntekter kr 25 000

- renteutgifter kr 90 000

- fagforeningskontingent 2 000

- barnehagekostnader/pass av barn 20 000

- minstefradrag 70 000

= Skattbar nettoinntekt på kr 313 000

Takk skal du ha! Så flink du er!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...