Gå til innhold

Hva bør man spise/unngå ved magesår?

Gjest hva slags kosthold

Anbefalte innlegg

Gjest hva slags kosthold

Er det visse matvarer man skal unngå, bortsett fra alkohol og kaffe, dersom man har magesår eller tendens til slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest men det visste du sikkert fra før...

Jeg tror det er avleggs å følge en spesiell magesår-kost.

Men du må aldri bruke medisiner som naproxen, ibux, voltaren etc - de som tilhører NSAIDS-gruppen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hva slags kosthold

Jeg tror det er avleggs å følge en spesiell magesår-kost.

Men du må aldri bruke medisiner som naproxen, ibux, voltaren etc - de som tilhører NSAIDS-gruppen

Hva slags smertestillende skal man da bruke? Hvis man har det slik at Paracetamol ikke virker på en, av en eller annen grunn. Finnes det andre midler å anbefale?

Syns også det er merkelig at et bestemt kosthold skulle være "avlegs". Alt man spiser virker jo inn på ulik måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags smertestillende skal man da bruke? Hvis man har det slik at Paracetamol ikke virker på en, av en eller annen grunn. Finnes det andre midler å anbefale?

Syns også det er merkelig at et bestemt kosthold skulle være "avlegs". Alt man spiser virker jo inn på ulik måte.

Unngå kaffe, alkohol, sterkt krydret mat, for mye stekt mat. Spis gjerne melkeprodukter, fiskepudding, kylling m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest men det visste du sikkert fra før..

Det var vanlig med kostrestriksjoner før men ikke så nødvendig mer nå. Medisiner som f.eks ranitidin og nexium har gjort at mange kan leve omtrent som normalt.

Ang smertestillende burde du spørre legen din hvis du har tendens til magesår, i hvertfall ikke ta NSAIDS på eget initiativ. Et alternativ til paracet er fanalgin. Det inneholder koffein da, så det er ikke noe særlig å ta på kvelden når man skal sove..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unngå kaffe, alkohol, sterkt krydret mat, for mye stekt mat. Spis gjerne melkeprodukter, fiskepudding, kylling m.m.

Da er jeg visst "utdatert", men det er hva jeg fikk beskjed om da jeg hadde magesår for 20 år siden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...