Gå til innhold

Hvor lang tid har man på å bestemme navn til et barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

kjenner noen som fikk baby for noen måneder siden og har enda ikke funnet et navn til henne.

Er det slik at man får bøter hvis man ikke gjør det innen en viss tid? og hvor lang tid har man på seg?

Skrevet

Man har 6 mnd på seg for å finne et navn.

Skrevet

Man har 6 mnd på seg for å finne et navn.

og hvis man da ikke har funnet et navn hva skjer da?

bøter?

fengsel?

Gjest Calóni
Skrevet

og hvis man da ikke har funnet et navn hva skjer da?

bøter?

fengsel?

Høres unektelig litt merkelig ut om mamma og pappa må sitte i fengsel fordi babyen ikke har fått navn ;)

Nei, jeg vet ikke hva som skjer. I verste fall så kanskje folkeregisteret bare er nødt til å finne et tilfeldig navn? Akkurat som babyer som blir funnet og som ikke har noe kjent navn i USA blir kalt "Baby Jane" eller "Baby John" (tror det var John iallfall). Men nei, jeg aner ikke. Det var egentlig bare vill gjetting, det der med at folkeregisteret finner på noe.

Skrevet

Høres unektelig litt merkelig ut om mamma og pappa må sitte i fengsel fordi babyen ikke har fått navn ;)

Nei, jeg vet ikke hva som skjer. I verste fall så kanskje folkeregisteret bare er nødt til å finne et tilfeldig navn? Akkurat som babyer som blir funnet og som ikke har noe kjent navn i USA blir kalt "Baby Jane" eller "Baby John" (tror det var John iallfall). Men nei, jeg aner ikke. Det var egentlig bare vill gjetting, det der med at folkeregisteret finner på noe.

for noen år siden så måtte et foreldrepar i fengsel fordi de nektet å kalle sin nyfødte gutt noe annet en Geysir (eller noe sånt)

Så kanskje man må i fengsel for å ikke finne på noe også?

Gjest Calóni
Skrevet

for noen år siden så måtte et foreldrepar i fengsel fordi de nektet å kalle sin nyfødte gutt noe annet en Geysir (eller noe sånt)

Så kanskje man må i fengsel for å ikke finne på noe også?

Hum...var det i norge?

Skrevet

Hum...var det i norge?

ja. i en bygd på vestlandet tror jeg

Gjest Calóni
Skrevet

ja. i en bygd på vestlandet tror jeg

Jøss.. Vel, det er jo ofte ting som spiller inn som vi ikke får høre om via media. Media er stort sett interessert i å skrive om det som fanger folks interesse.

Men at folk er så opptatt av å kalle ungen sin noe, at de gjerne vil bli fratatt ungen og havne i fengsel for det, det er for meg ubegripelig. Da ville jeg heller ha døpt ungen et 'vanlig' navn, og heller la "Geysir" være et kallenavn. For -det- kan neppe noen nekte dem.

Skrevet

Jøss.. Vel, det er jo ofte ting som spiller inn som vi ikke får høre om via media. Media er stort sett interessert i å skrive om det som fanger folks interesse.

Men at folk er så opptatt av å kalle ungen sin noe, at de gjerne vil bli fratatt ungen og havne i fengsel for det, det er for meg ubegripelig. Da ville jeg heller ha døpt ungen et 'vanlig' navn, og heller la "Geysir" være et kallenavn. For -det- kan neppe noen nekte dem.

Moren hadde visst hørt Guds stemme i en drøm som fortalte henne at barnet hun ventet skulle hete Geysir. Derfor ville hun gå i fengsel for at barnet skulle hete det.

Gjest Calóni
Skrevet

Moren hadde visst hørt Guds stemme i en drøm som fortalte henne at barnet hun ventet skulle hete Geysir. Derfor ville hun gå i fengsel for at barnet skulle hete det.

Jeg får virkelig håpe at jeg aldri møter på en tro eller en annen person som blir viktigere enn mine framtidige barn.

Skrevet

Om barnet ikke har fått navn innen det er 6 mnd så gir folkeregisteret navn.

Skrevet

Om barnet ikke har fått navn innen det er 6 mnd så gir folkeregisteret navn.

Så da kan de velge fritt hvilket navn de vil gi barnet, eller har de noen standardnavn som de velger ut i fra?

Skrevet

Så da kan de velge fritt hvilket navn de vil gi barnet, eller har de noen standardnavn som de velger ut i fra?

De får navnet "pike".

Gjest Persille
Skrevet

Det skjer ingenting - staten tildeler barnet et fornavn, og morens etternavn.

Gjest Persille
Skrevet

Man har seks måneder på seg til å finne navn, men det skjer ingenting om man ikke gjøre noe - staten tildeler barnet et fornavn, og morens etternavn.

Skrevet

Man har seks måneder på seg til å finne navn, men det skjer ingenting om man ikke gjøre noe - staten tildeler barnet et fornavn, og morens etternavn.

Da ble jeg veldig nysgjerrig på hva folkeregisteret velger ut ifra.. Velger de 10 på topp navnene eller noe urgammel tradisjonelt noe?

velger de feks et helnorsk navn til et barn av pakistansk opprinnelse?

utrolig hva en kan lure på...

Gjest Persille
Skrevet

Da ble jeg veldig nysgjerrig på hva folkeregisteret velger ut ifra.. Velger de 10 på topp navnene eller noe urgammel tradisjonelt noe?

velger de feks et helnorsk navn til et barn av pakistansk opprinnelse?

utrolig hva en kan lure på...

Har ingen anelse :)

Gjest Calóni
Skrevet

Det skjer ingenting - staten tildeler barnet et fornavn, og morens etternavn.

Ah, da var det jo det jeg trodde :D

Skrevet

Man får purringer etter de 6 månedene. Så dersom man har tenkt å bestemme seg for et navn, får man anledning til det. Det er ikke slik at ungen plutselig heter noe som man ikke får forandret på.

Barnet blir registrert i Folkeregisteret som gutt / pike (ja, de bruker "pike", ikke "jente") og morens etternavn.

Hva som skjer i det lange løp hvis man på trass nekter å oppgi fornavn, vet jeg ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...