Gå til innhold

hvis din mann/kone ble pleietrengende , ville du skilt deg?

Anbefalte innlegg

Gjest hva ville du gjort?
Skrevet

Leser en artikkel i et ukeblad om en dame som opplevde at mannen hennes ble hundre prosent ufør i en trafikkulykke og ble avhengig av stell og pleie 24 timer i døgnet. Han hadde kommunikasjonsevnen i behold og kommuniserte gjennom en talemaskin.

Hun fant til slutt ut at hun ville skille seg, fordi hun ikke fikk oppfylt noen av de behovene som hun hadde i forhold til seksualitet etc.. Så når hun var skilt så kunne hun finne en ny partner

jeg har selvfølgelig respekt for hennes situasjon og at det er trist å miste en du elsker på en slik måte, men hva med " de gode og onde dagene". Selv om man ikke har mulighet til å ha ektefellen hjemme lenger, skal man da skille seg pga det seksuelle behovet ikke kan tilfredstilles?

og hva med ektefellens følelser?

hva tenker dere?

Gjest mitt liv
Skrevet

Jeg vil så snart som mulig be om at de ikke lar meg leve, dersom jeg skulle komme i en slik situasjon. jeg vil også si til ektemaken min at han må skille seg og finne en ny om jeg allikevel MÅ leve.

Av kjærlighet til ham vil jeg skilles.

Av kjærlighet til meg selv vil jeg dø

Gjest ikke signatur
Skrevet

Det er vanskelig å vite. Man kan leve sammen og få hjelp av hjemmetjenesten til avlastning. Personen kan få leilighet på sykehjem der ektefelle/barn kan besøke og være om dagene. Ektefellen kan ha en elsker/elskerinne (om f.eks. den andre er dement). De kan skille seg.

Jeg mener at man skal være gift i gode og onde dager, og jeg har sett ektefeller som holder sammen i en vanskelig periode og jeg har sett den ene ville ha skilsmisse fordi den andre ble syk.

Skrevet

Om han ble utsatt for noe NÅ som gjorde at han ikke kunne jobbe, hjelpe til med barnet, prate, ha sex, og måtte ha hjelp til alt hele tiden, da tror jeg sannelig ikke jeg hadde orket. Jeg vil ha flere barn, familieliv, ikke være hjelpepleier. Men om 30 år eller noe, kan jeg sikkert syns det er greit å ta meg av han resten av livet.

Skrevet

Om han ble utsatt for noe NÅ som gjorde at han ikke kunne jobbe, hjelpe til med barnet, prate, ha sex, og måtte ha hjelp til alt hele tiden, da tror jeg sannelig ikke jeg hadde orket. Jeg vil ha flere barn, familieliv, ikke være hjelpepleier. Men om 30 år eller noe, kan jeg sikkert syns det er greit å ta meg av han resten av livet.

at man selv skal pleie ektefellen synes jeg kan være en umenneskelig byrde særlig hvis man er ung.

men hvis han ble overflyttet til en institusjon.. Ville du da skilt deg?

Skrevet

at man selv skal pleie ektefellen synes jeg kan være en umenneskelig byrde særlig hvis man er ung.

men hvis han ble overflyttet til en institusjon.. Ville du da skilt deg?

Da syns jeg det er nærliggende å spørre: hva er vitsen med å fortsette? Å være venner, dra på besøk, osv, ja. Men å ikke kunne gå videre i livet, finne en som kan fungere som stefar for mine barn, en å dele pizzaen med på lørdagskvelden..

Nei, det er selvsagt helt umulig å svare på før man står i situasjonen selv.

Skrevet

Kan ikke svare jeg før jeg vet hva det feiler mannen. Dessuten tror jeg alle tenker forskjellig i et slikt tilfelle. De fleste menn er dødsredde for å ligge til byrde så de pleier oftest å gjøre det slutt og så angrer de etterpå.

Skrevet

Kan ikke svare jeg før jeg vet hva det feiler mannen. Dessuten tror jeg alle tenker forskjellig i et slikt tilfelle. De fleste menn er dødsredde for å ligge til byrde så de pleier oftest å gjøre det slutt og så angrer de etterpå.

nå trodde jeg du mente " å gjøre slutt", altså å ta kvelden. så lurte jeg på hvordan de kunne angre etterpå da...

men etter å ha lest det et par ganger så forstår jeg hva du mener:)

Skrevet

nå trodde jeg du mente " å gjøre slutt", altså å ta kvelden. så lurte jeg på hvordan de kunne angre etterpå da...

men etter å ha lest det et par ganger så forstår jeg hva du mener:)

Uff, nei, jeg mente ikke ta kvelden nei. Det hadde vært tragisk.

Skrevet

Jeg tenker at jeg aldri ville komme til å fordømme noen som skilte seg i en slik situasjon. Man vet ikke hva man ville gjort selv før man befinner seg i en slik situasjon.

Gjest anonym3344
Skrevet

ser vinkelen , men kan si det ærlig som det er, når en dame kan sminke seg for deg , kan hun også sminke seg for andre.

Ta den, dem som kan.

Skrevet

Jeg tenker at det kommer helt an på hvilket forhold en har hatt til hverandre FØR sykdommen rammet. Hvis en ikke var glad i ektefellen sin før sykdommen, vil en nok ikke orke å stelle for vedkommende. Det samme hvis den som er blitt syk ikke behandlet deg pent, da ville en heller ikke orke det. En snill ektefelle derimot, som en har beholdt følelsene for, ville en helt sikkert fått styrke til å stelle for. Seksualitet eller ikke. Noen har jo ikke sex allikevel, selv om de er friske. Viktig at en ikke dømmer de som går. Det med sex kunne bare være et påskudd for å slippe å si at ektefellen hadde vært en drittsekk feks.

Skrevet

Den situasjonen klarer vi ikke å sette oss inn i før vi er der.

Skrevet

Tror det er håpløst å sette seg inn i en slik situasjon. Vil derfor ikke dømme noen for valg de tar her!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...