Gå til innhold

Lavt stoffskifte??

Anbefalte innlegg

I mai - 00 var min TSH 2,8

i november-00 var den 1,3 og fritt T4 var 16

I begynnelsen av februar var TSH 4 og nå 2 uker etter var den 4,3 og fritt T4 var 13,8.

Legen min synes TSH er i overkant og vil sende meg til spesialist.

Venter nå på time.

Er det normalt at TSH kan øke fra 1,3 - 4,3 på 3 måneder???

Er det grunn til å tro at jeg har lavt stoffskifte pga. de store sprangene??

Har mange symptomer som har økt på den siste tiden (men kommet og gått de siste årene)

Frossen, total trøtthet, depresjon,tørr hud, forstoppelse, hodepine, svimmelhet, vektøkning osv-osv. (har tatt mange andre prøver som er normale..)

Er det flere prøver man kan ta for å fastslå om jeg har et problem?

F.eks. anti-tpo (hva forteller den prøven?)

Kan man få behandling på grunnlag av de verdiene jeg har eller får man ikke det så lenge de er innenfor "normalverdiene"

Takknemlig for svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20164-lavt-stoffskifte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest har gitt opp

Så lenge blodprøvene er innenfor normalområdet så vil du sikkert bli avfeid med at alt er normalt. Forteller du om vedvarende plager/symptomer kan du risikere å få beskjed om at det hele er psykosomatisk og at du bør oppsøke en psykolog.

Den dagen jeg finner en lege som tar meg alvorlig og som aktivt går inn for å hjelpe meg, den dagen skal jeg for alvor vurdere å bli religiøs.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20164-lavt-stoffskifte/#findComment-88686
Del på andre sider

Gjest Stein Vaaler

Hei

Dette er viktige og vansklige spørsmål. Slik dine hormonverdier endrer seg kan det være uttrykk for at du vil utvikle høyt stoffskifte hvor altså TSH blir høy og f-T4 lav. En slik diagnose eller sykdomsutvikling kan støttes av anti-TPO som forteller at det er en betennelsesreaksjon i skjoldbruskkjertelen.

Det er ikke riktig å gi behandling med de verdiene du har nå men følge opp situasjonen med nye prøver i månedene som kommer.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20164-lavt-stoffskifte/#findComment-88927
Del på andre sider

Så lenge blodprøvene er innenfor normalområdet så vil du sikkert bli avfeid med at alt er normalt. Forteller du om vedvarende plager/symptomer kan du risikere å få beskjed om at det hele er psykosomatisk og at du bør oppsøke en psykolog.

Den dagen jeg finner en lege som tar meg alvorlig og som aktivt går inn for å hjelpe meg, den dagen skal jeg for alvor vurdere å bli religiøs.

Du skriver utvikle høyt stoffskifte hvis TSH øker og Fritt T4 synker!!

Du mener vel Lavt stoffskifte????

Eller er jeg helt på jordet?

Hvorfor er det så mange som lider av de samme symptomene verdiene som meg og som i årevis sliter for å bli tatt alvorlig/få medisin og som endelig får thyroxin og blir bedre??

Det må vel tyde på at man kan ha lavt stoffskifte selv med normalverdier, og hvor ille skal man egentlig ha det for å få hjelp.

Jeg fungerer veldig dårlig for tiden og vurderer sykmelding.

Er det ikke viktig for skjoldbruskkjertelens funksjon å tilføre medisin før denne blir skadet og plagene øker?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20164-lavt-stoffskifte/#findComment-88936
Del på andre sider

Jeg begynner å forstå at dette er et utbredt problem blant de med stoffskiftesykdom.

Det er utrolig at man ikke skal bli tatt alvorlig.

Jeg kjenner min egen kropp og merker jo hvor mye dårligere jeg er blitt etter økning i verdier.

Tror jeg blir desperat hvis ikke noen tar dette alvorlig.

Skal til spesialist på Aker sykehus om en ukes tid.

Er veldig spent på hvordan det går.

Noe galt må det jo være. Det er ikke normalt å føle seg så elendig.

Stoffskifte var det eneste som gav utslag i rekken av utallige prøver.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20164-lavt-stoffskifte/#findComment-88938
Del på andre sider

Gjest Stein Vaaler

Du skriver utvikle høyt stoffskifte hvis TSH øker og Fritt T4 synker!!

Du mener vel Lavt stoffskifte????

Eller er jeg helt på jordet?

Hvorfor er det så mange som lider av de samme symptomene verdiene som meg og som i årevis sliter for å bli tatt alvorlig/få medisin og som endelig får thyroxin og blir bedre??

Det må vel tyde på at man kan ha lavt stoffskifte selv med normalverdier, og hvor ille skal man egentlig ha det for å få hjelp.

Jeg fungerer veldig dårlig for tiden og vurderer sykmelding.

Er det ikke viktig for skjoldbruskkjertelens funksjon å tilføre medisin før denne blir skadet og plagene øker?

Hei

Du er på ingen måte på jordet, tvert om våken. Beklager feilen.

Det foregår i dag en ganske stor diskusjon rundt når man skal begynne å behandle et lavt stoffskifte. Noen hevder at man skal begynne tidlig når prøven så vidt ligger utenfor normalområdet mens andre hevder at man skal vente til utslagene er større. Det er nok ingen endokrinologer som vil behandle så lenge verdiene er normale. Årsaken til dette er blant annet frykt for komplikasjoner knyttet til for høyt stoffskifte. Man kan blant annet få økt bentap og benskjørhet (osteoporose).

Det jeg nå sier er basert på dagens kunnskap - om dette synet vil forandre seg etter mer forskning framover få fremtiden vise.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20164-lavt-stoffskifte/#findComment-89657
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...