Gå til innhold

NHD-forskjell på ICD-10og DSM ved GAD


ico

Anbefalte innlegg

Hei.Først vil jeg takke for detaljert beskrivelse av F41.1=GAD.

Leste en plass om forskjeller på diagnosekriterier ved ICD-10 og DSM.Jeg forstod det slik at en ved DSM legger mer vekt på bekymring ved GAD enn ved ICD-10.

Da er mitt spørsmål:MÅ en ha overdrevne bekymringer for å få diagnostisert GAD?eller er det nok å ha en fritt-flytende følelse av angst,uten bekymring?Vil det bestandig vere bekymring til stede ved GAD.

Hvorfor to forskjellige diagnose-system.Brukes begge her i Norge?

Det er mulig jeg ber om "te-skje"informasjon her,men en liten ting kan jo skille om en oppfyller kriterier på en diagnose eller ikke.

Dette med to forskjellige systemer skaper litt forvirring hos oss u-faglærte.Håper spent på ett svar

MVH ICO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vell,jeg har prøvd,men min engelsk strekker seg til videregående nivå og jeg forstår handlingen men enkelte ord blir fremmed for meg.

Det er ord som beskriver spesifikke symtomer så jeg får desverre litt problem.

Hvilke kriterier setter norske Psykiaterer ved GAD i hennhold til bekymring?

Hilsen en i dag,litt masete ICO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager,Jeg glemte en ting.

Det som gjør at jeg lurer nå,er at du skrev en utfyldende beskrivelse av GAD ved F41.1 som er ICD-10.

Den beskrivelsen ser for meg ut som en oversettelse av DSM sin på mentalhealt sin side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Beklager,Jeg glemte en ting.

Det som gjør at jeg lurer nå,er at du skrev en utfyldende beskrivelse av GAD ved F41.1 som er ICD-10.

Den beskrivelsen ser for meg ut som en oversettelse av DSM sin på mentalhealt sin side.

Det er riktig det du har observert. Jeg har skrevet DSM-IV kriteriene.

Etter ICD-10, som er mye mer diffus og omtrentlig enn DSM, skal er "fortrinnsvis" ha både bekymring og kronisk uro/anspenthet. Det er dermed ikke noe absolutt krav at en må ha bekymring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...