Gjest nytt syn på livet Skrevet 22. februar 2001 Del Skrevet 22. februar 2001 For 10 år siden var jeg hos øyenlege pga at jeg ble sliten i øynene, hadde problemer med å fokusere på langt hold etter å fokusert lenge på nært hold. Legen sa jeg trengte en avlastningsbrille. Jeg kunne velge om jeg ville ha en nærsyntbrille eller en langsyntbrille. Jeg valgte en brille med -0,25/-0,75. Disse har jeg hatt stor glede av når jeg er sliten. Bilkjøring, tv-titting, kino og også til lesing, altså både på nært og på langt hold. Nå har jeg kjøpt meg nye briller og tok synstest i den forbindelse, optiker insisterte på at nå trengte jeg en lesebrille,+0,75. Jeg syns ikke denne brillen fungerer! Nå har jeg ingenting til å hjelpe meg på langt hold,og denne lesebrillen er skarp bare på nært hold, PC skjermen er f.eks.tidvis i "tåka" Jeg driver å titter over brillekanten hele tiden. Er dette bare en tilvenning eller? Hvorfor insisterte optiker på at det jeg trengte var en pluss lesebrille? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20178-lesebriller-eller-ikke/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
snartlege Skrevet 22. februar 2001 Del Skrevet 22. februar 2001 Det er vanskelig å si hvorfor optikeren din insisterte på at det var nettopp en lesebrille du trengte, kanskje han vurderte det ut ifra hva du sa ang. når du ble sliten etc? Ofte er det en vurdering som ligger bak avgjørelsen om å gi personer korreksjon for nærsynthet eller langsynthet (dersom ikke korreksjonen er stor) og da går man som oftest ut ifra hva pasienten selv forteller ang. hva som er mest plagsomt. (dvs. om man blir mest sliten av lesing, eller av å se på lang avstand. Nærsynthet gir som oftest ingen plager i form av hodepine, men man ser jo ikke klart på alle avstander..derfor er det ofte mange som velger å korrigere langsyntheten først...men dette er som sagt opp til deg selv) Ellers er det svært vanlig at voksne trenger både en lesebrille og en avstandsbrille, og det skyldes at øyet mister evnen til å fokusere både på kort og lang avstand med årene (såkalt "gammelmannssyn") Mange har derfor to par briller liggende hjemme, ett til lesing og ett til annet bruk. Dette er tungvint for noen og derfor er det mulig å finne andre løsninger, ved bruk av såkalte progressive glass. Dette er både en avstandsbrille og lesebrille i ett, hvor avstandsstyrken er i toppdelen av glasset og lesestyrken i nederste del (man ser ned når man leser) Det går ingen skillelinje imellom de to feltene så glasset ser vanlig ut. Disse glassene koster omtrent 2500,--3500,-, litt avhengig av hvilken brillebutikk du går til. Optikeren burde ihvertfall ha gitt deg informasjon om en slik brille dersom du ønsker korrigering for begge avstander. Men han har nok ikke gjort noe galt når han sier at du trenger en lesebrille, hvis det er det du er redd for. Brillen du fikk fungerer til det den skal, nemlig lesing, og da må du ta den av deg (eller titte over brillekanten) når du skal se noe på avstand. Da trenger du nemlig en annen korreksjon. Altså, det er ingen tilvenningssak ang, dine lesebriller, du må ha to briller dersom du ikke velger en progressiv brille (med to styrker) Gå evnt. tilbake til stedet du kjøpte brillen og snakk med optikeren. Håper mitt svar var forståelig selv om det ble noe langt! Lykke til ihvertfall. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20178-lesebriller-eller-ikke/#findComment-88137 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nytt syn på livet Skrevet 23. februar 2001 Del Skrevet 23. februar 2001 Det er vanskelig å si hvorfor optikeren din insisterte på at det var nettopp en lesebrille du trengte, kanskje han vurderte det ut ifra hva du sa ang. når du ble sliten etc? Ofte er det en vurdering som ligger bak avgjørelsen om å gi personer korreksjon for nærsynthet eller langsynthet (dersom ikke korreksjonen er stor) og da går man som oftest ut ifra hva pasienten selv forteller ang. hva som er mest plagsomt. (dvs. om man blir mest sliten av lesing, eller av å se på lang avstand. Nærsynthet gir som oftest ingen plager i form av hodepine, men man ser jo ikke klart på alle avstander..derfor er det ofte mange som velger å korrigere langsyntheten først...men dette er som sagt opp til deg selv) Ellers er det svært vanlig at voksne trenger både en lesebrille og en avstandsbrille, og det skyldes at øyet mister evnen til å fokusere både på kort og lang avstand med årene (såkalt "gammelmannssyn") Mange har derfor to par briller liggende hjemme, ett til lesing og ett til annet bruk. Dette er tungvint for noen og derfor er det mulig å finne andre løsninger, ved bruk av såkalte progressive glass. Dette er både en avstandsbrille og lesebrille i ett, hvor avstandsstyrken er i toppdelen av glasset og lesestyrken i nederste del (man ser ned når man leser) Det går ingen skillelinje imellom de to feltene så glasset ser vanlig ut. Disse glassene koster omtrent 2500,--3500,-, litt avhengig av hvilken brillebutikk du går til. Optikeren burde ihvertfall ha gitt deg informasjon om en slik brille dersom du ønsker korrigering for begge avstander. Men han har nok ikke gjort noe galt når han sier at du trenger en lesebrille, hvis det er det du er redd for. Brillen du fikk fungerer til det den skal, nemlig lesing, og da må du ta den av deg (eller titte over brillekanten) når du skal se noe på avstand. Da trenger du nemlig en annen korreksjon. Altså, det er ingen tilvenningssak ang, dine lesebriller, du må ha to briller dersom du ikke velger en progressiv brille (med to styrker) Gå evnt. tilbake til stedet du kjøpte brillen og snakk med optikeren. Håper mitt svar var forståelig selv om det ble noe langt! Lykke til ihvertfall. Takk for informativt svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20178-lesebriller-eller-ikke/#findComment-88315 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knut-Erik Ånensen, Allmennlege Skrevet 23. februar 2001 Del Skrevet 23. februar 2001 Til nytt syn på livet Dette kan være en en tilvenningssak, men jeg synes du evt bør rådføre deg med en annen optiker for en "second opinion", evt få sjekket opp forholdene hos en øyelege. Da vil du i så fall trenge en henvisning fra almenlegen din. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20178-lesebriller-eller-ikke/#findComment-88453 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.