kur Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Jeg er en kvinne på 41 år. Har veldig ofte ømme bryst. Slik det var i puberteten. De er ømme og er ubehagelig å trykke på. Har et lite område under høyre arm (litt på siden) som også er ømt. Virker som en liten forbindelse. Mener ikke dette er muskulært, (belastnings problem) i forbindelse til armen. Kan det være grunn å ta mamografi? Kan ikke greie å finne noen form for kul i eller ved brystene. Kan dette være overgangs alder relatert? Har regelmessig mens og bruker p-piller. Dette har vart i flere måneder. Blir meget takknemlig for svar. Kan du fortelle meg om hvordan jeg kan sjekke om jeg har cøljaki. Hvilke undersøkelser og prøver MÅ tas? Har hatt store mage problemer i flere år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201869-sjekk-av-bryster-og-c%C3%B8ljaki/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 Vedr. cøliaki; Immunologisk lab ved Rikshospitalet har nylig kommet med "tilbud" om blodprøver som i stor grad kan fortelle om sannsynlighet for cøliaki. Blodprøvene viser HLA ( vevstypen) din; enkelte vevstyper er sterkere assosisert med cøliaki enn andre, så en slik prøve kan gi en god pekepinn. Men for sikker diagnose må det taes en vevsprøve fra tynntarmen vha gastroskop. Dette kreves for trygdeytelser til diett. Dersom du gjentatte ganger har observert forværrelse etter inntak av gluten, er dette også en sterk indikasjon. fastlegen din bør koordinere undersøeklsene. Jeg synes det er greitt å få tatt mammografier jevnlig; kanskje hvert annet år fra man fyller 40 år. Ømme bryster på begge sider har sjelden sammenheng med brystkreft. Kanskje blir du bedre ved å kutte ut p-piller noen måneder. Be fastlegen din undersøke brystene, så vil denne sannsynligvis lage en henvisning for mammografi. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201869-sjekk-av-bryster-og-c%C3%B8ljaki/#findComment-1439991 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.