Gå til innhold

Skjeggvekst

Anbefalte innlegg

allenickhereribruk

Hei.Jeg er en gutt på snart 21 år som fortsatt ikke har fått noe særlig skjeggvekst. Jeg har små lyse, myke hår på kinnene nærmest ørene og et antall skjeggstubber på haka som jeg kan telle på én hånd. Denne situasjonen har vært uendret i et par år.Jeg har generelt vært uvanlig sent ute med puberteten (fikk ikke kjønnshår, utløsning eller stemmeskifte før jeg var 16 år gammel). Men skjegg har jeg altså enda ikke fått. Dette er virkelig plagsomt, og er ekstremt ødeleggende for selvtilliten - spesielt i forhold til det motsatte kjønn. Jeg har hele tiden tenkt at dette er en del av min usedvanlige sene pubertet, men når jeg nå snart er 21 år gammel begynner jeg seriøst å bli desperat. Noe galt må det jo være, når jeg ser gutter som er fem år yngre enn meg med full skjeggvekst. Er det noe som helst som kan gjøres for å finne ut hva som er galt, og finnes det noen form for behandling for dette? Har ikke lyst til å gå rundt som en barnerompe blant mine medstudenter i særlig mye lenger tid!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201991-skjeggvekst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg anbefaler:

1. Oppsøk din fastlege.

2. Fortell han/hun åpent om ditt problem og din bekymring.

3. Om han er "dårlig" el. "treg i nøtta" fortell han at du gir deg ikke før han har noe bedre å komme med, enn "bla bla bla".

4. Få han til å sende deg til videre undersøkelse, eventuelt undersøkelse vedr. testosteronnivå m.m.

Uansett, skulle ØNSKE jeg var deg:-) Å være ung så lenge som mulig, er alles drøm og om litt vil du selv innse dette, bare du blir litt eldre:-)

Hilsen

Area (nick)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201991-skjeggvekst/#findComment-1437848
Del på andre sider

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

det er ikke noe som er galt, og husk at sen modning betyr kvalitet. Alt som dyrkes frem kunstig og raskt er som regel dårlig på smak.

Har du sett 30 åringer uten skjeggvekst, sannsynlig ikke. Men det er variabelt hvor mye vi har, men det kommer nok også hos deg. Det meste her i livet er normalfordelt, og det betyr at noen skal ligge litt ute i ytterkantene, og der er sannsynligvis du.

Jeg prøver å bli kvitt dette skjegget hver eneste dag, og hvis du barberer det du har, er det ingen som tenker på din skjeggvekst som dun. Du er bare litt mykere å klemme på.

Det finnes med andre ord ingen behandling, og det bør det helle ikke være for noe som ikke er sykdom, men naturlig variasjon.

Stå på!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201991-skjeggvekst/#findComment-1445714
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...