Mihra Skrevet 12. oktober 2005 Skrevet 12. oktober 2005 Jeg synes det virker som at veldig mange får bipolar diagnose for tida? Forekomsten er vel sansynligvis stabil fra år til år, på grunn av arv osv. Jeg har selv fått bipolar diagnose, uten at jeg har hatt noen manisk eller hypoman fase. Jeg viste ikke om at jeg hadde fått den diagnosen en gang. Ser her at veldig mange sier at de har bipolar lidelse, og at veldig mange får Lamictal. Er det virkelig så mange som virkelig er bipolare, eller har det gått mote i det? Vet jo også at Lamictal er en svært dyr medisin, og at den ikke har noen konkurenter på det norske markedet. Blir litt mistenksom... :-) Hadde vært fint å høre andres synspunkter. 0 Siter
Gjest annsiak Skrevet 12. oktober 2005 Skrevet 12. oktober 2005 tror ikke det er en populær diagnose. Kjenner knapt noen med den diagnosen, men med diagnose borderline, der kjenner jeg MANGE. Men bipolar er en diagnose som er VELDIG viktig å få, om man har den, ellers får man feil hjelp og alt går til helvete. Lamictal er det mange som får fordi den er så bra ved en viss type bipolar. Er jo sikkert mange som ikke innser selv at de har hatt hypomani og mani, så ikke overraskende du sier det.Har vært innlagt med en mann som klart manisk uttrykker at denne tvangsinnleggelsen helt klart er helt feil, de tåler bare ikke at han skal kjøpe seg ny bil og drikker for mye kaffe, diagnosen er helt feil, han har aldri vært manisk , han, men depresjoner har han hatt ja, litium hjelper bare tilfeldigvis på depresjonene uten at han er manis depressiv... Men seff, feildiagnoser forekommer vel ved alle diagnoser... 0 Siter
Gjest unipolar Skrevet 12. oktober 2005 Skrevet 12. oktober 2005 Du kan ikke være bipolar hvis du har vært bare deprimert eller bare (hypo)manisk. Det ligger i ordet, to poler. Men jeg er ikke sikker på om man alltid har sykdomsinnsikt når man re manisk. Du kunne jo spørre legen din om hvorfor du har fått denne diagnosen. Riktig diagnose er jo viktig for riktig behandling. Hvorfor så mange har diagnosen aner jeg ikke 0 Siter
akba Skrevet 12. oktober 2005 Skrevet 12. oktober 2005 Hei. Merkelig at du skulle skrive det, ang bipolar.(Jeg fikk diagnosen i sommer) Jeg sa tidligere i dag til min mann at "jeg har ikke aldri vært manisk, bare ekstra gla!?" Å det var fordi jeg fikk hjelp! Ble innlagt, for første gang, tidlig i sommer. Grunnen, hadde ikke sovet mer enn 2 timer om natten på uker. (Min grunn) Nå må jeg tenke tilbake.... Uff fikk flashback... Den var ikke go`. vel klem 0 Siter
Mihra Skrevet 13. oktober 2005 Forfatter Skrevet 13. oktober 2005 tror ikke det er en populær diagnose. Kjenner knapt noen med den diagnosen, men med diagnose borderline, der kjenner jeg MANGE. Men bipolar er en diagnose som er VELDIG viktig å få, om man har den, ellers får man feil hjelp og alt går til helvete. Lamictal er det mange som får fordi den er så bra ved en viss type bipolar. Er jo sikkert mange som ikke innser selv at de har hatt hypomani og mani, så ikke overraskende du sier det.Har vært innlagt med en mann som klart manisk uttrykker at denne tvangsinnleggelsen helt klart er helt feil, de tåler bare ikke at han skal kjøpe seg ny bil og drikker for mye kaffe, diagnosen er helt feil, han har aldri vært manisk , han, men depresjoner har han hatt ja, litium hjelper bare tilfeldigvis på depresjonene uten at han er manis depressiv... Men seff, feildiagnoser forekommer vel ved alle diagnoser... Det står ingen ting i journalen min om hvorfor jeg skal være bipolar. Diagnosen dukket bare plutselig opp. Min nye behandler vet ikke hvorfor. Vi tok en sånn test, hvor jeg skåret 0... 0 Siter
vil bli borte Skrevet 13. oktober 2005 Skrevet 13. oktober 2005 Tror det er slik at mange har gått over år med en bipolar lidelse uten å få den diagnostisert fordi en før bare hadde manisk depressiv lidelse som diagnose. Den gamle diagnosen dekte bare de som i dag har bipolar I lidelse. Mens nå diagnostiserer en også mindre stemningssvingniger som en stemningslidelse. 0 Siter
fluxing Skrevet 13. oktober 2005 Skrevet 13. oktober 2005 Sakset fra et annet sted Mellom 1 % og 2 % av befolkningen har bipolar I lidelse. Tar man med de som har lettere varianter som bipolar II og cyclotymi kommer man opp i mellom 6 % og 8 %. Tilsvarende tall finnes for barn og ungdom. Ved 5-12 % av innleggelser i geriatriske avdelinger finnes bipolare lidelser. Grovt sett rammes like mange menn som kvinner, og lidelsen rammer personer fra alle samfunnslag. Ca. 30-50 % av alle som har tilbakevendende depresjoner har en bipolar lidelse. 0 Siter
Gjest sukami Skrevet 17. oktober 2005 Skrevet 17. oktober 2005 Det står ingen ting i journalen min om hvorfor jeg skal være bipolar. Diagnosen dukket bare plutselig opp. Min nye behandler vet ikke hvorfor. Vi tok en sånn test, hvor jeg skåret 0... hvis det ikke er den diagnosen du har nå (som gyldig om du skjønner hva jeg mener) er det vel ikke så farlig...? Er langt vanligere at bipolare IKKE får diganosen før etter altfor lang tid har gått. Det vet jeg, for går selv forebyggelseskurs for bipolare,der mange har strevd siden ungdommen uten å få riktig hjelp. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.