Gå til innhold

Hvordan klare snu negative tanker om seg selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har klart å snu negative tanker om seg selv? Hvordan? Jeg har forsøkt spørre behandler men han gir ingen god nok fremgangsmåte. Jeg har tanker som at ingen liker meg virkelig, at jeg bare er til bry, at jeg er håpløs, et dårlig menneske osv.

Anonymkode: a8583...83a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Noen som har klart å snu negative tanker om seg selv? Hvordan? Jeg har forsøkt spørre behandler men han gir ingen god nok fremgangsmåte. Jeg har tanker som at ingen liker meg virkelig, at jeg bare er til bry, at jeg er håpløs, et dårlig menneske osv.

Jeg har akkurat de samme tankene. Jeg og behandler har jobbet med alternative tanker. Altså kognitiv terapi. Jeg kjenner på litt endring, men tankene er ganske inngrodde hos meg. Litium hjelper også litt.

Anonymkode: ab094...3ae

psykedeliker
Skrevet

Det har mye å si hvilket ytre sammenligningsgrunnlag man velger å bruke. Noen har et sammenligningsgrunnlag gjennom yrket sitt, f.eks. i håndverksfagene. Der kan man ikke late som man ikke har utrettet noe i løpet av en arbeidsdag, når man har resultatet rett foran seg. De samme mekanismene kan man benytte seg av hvis man praktiserer en hobby eller fritidsaktivitet med et kvantitativt fokus, ikke bare sosialt.

Drømmeautomat
Skrevet

Jeg ville gått for en terapiform som ikke primært fokuserer på tankene og logikk, som kognitiv terapi gjør. Bedre med terapiformer som også jobber med følelsene bak tankene og de delene i deg som har disse tankene, som f.eks. IFS. 

AnonymBruker
Skrevet
Drømmeautomat skrev (4 minutter siden):

Jeg ville gått for en terapiform som ikke primært fokuserer på tankene og logikk, som kognitiv terapi gjør. Bedre med terapiformer som også jobber med følelsene bak tankene og de delene i deg som har disse tankene, som f.eks. IFS. 

Jeg gikk i kognitiv terapi i 2 år for dette, men ikke mye endret seg tankemessig. Mulig jeg gjorde noe feil.

Drømmeautomat
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg gikk i kognitiv terapi i 2 år for dette, men ikke mye endret seg tankemessig. Mulig jeg gjorde noe feil.

Også mulig terapien bare ikke fungerte så godt. Å fokusere mest på tanker er utilstrekkelig, ikke sånn mennesket fungerer. Følelser og kropp må også med.

AnonymBruker
Skrevet
Drømmeautomat skrev (Akkurat nå):

Også mulig terapien bare ikke fungerte så godt. Å fokusere mest på tanker er utilstrekkelig, ikke sånn mennesket fungerer. Følelser og kropp må også med.

Jeg går i psykodynamisk terapi nå. Sånn en gang hver 3.-4.uke. Det kjennes mer meningsfullt ut.

wizwazwoz
Skrevet

Støtter meg til det @Drømmeautomatsier. I tillegg blir tanker om oss selv formet av relasjoner vi er i med andre og situasjoner vi er i. Være snill med seg selv, høres banalt ut men viktig.

AnonymBruker
Skrevet
wizwazwoz skrev (Akkurat nå):

Støtter meg til det @Drømmeautomatsier. I tillegg blir tanker om oss selv formet av relasjoner vi er i med andre og situasjoner vi er i. Være snill med seg selv, høres banalt ut men viktig.

Formet av relasjoner. Klokt sagt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bli mindre selvopptatt. Rett oppmerksomheten utover deg selv. Til familie, venner, kjæledyr, jobb, veldedighet, fritidsaktiviteter.

Gjør noe sammen med andre og gjør noe som gir mestring. Da kommer selvtilliten gradvis snikende. Jeg føler mest mestring hvis jeg gjør noe jeg er dårlig i. Da skal det lite til før jeg føler meg litt bedre. Dette føles bedre for psyken min enn å forsøke å perfeksjonere et eller annet.

Og hvis det er en depresjon, legg til medisiner. De hjelper masse. Men man må også ha et fundament for å føle seg verdifull.

Hvis du er innlagt: prøv å pusle et vanskelig puslespill sammen med en eller flere av de andre innlagte, evt ansatte.

AnonymBruker
Skrevet
Sokk skrev (7 minutter siden):

Bli mindre selvopptatt. Rett oppmerksomheten utover deg selv. Til familie, venner, kjæledyr, jobb, veldedighet, fritidsaktiviteter.

Gjør noe sammen med andre og gjør noe som gir mestring. Da kommer selvtilliten gradvis snikende. Jeg føler mest mestring hvis jeg gjør noe jeg er dårlig i. Da skal det lite til før jeg føler meg litt bedre. Dette føles bedre for psyken min enn å forsøke å perfeksjonere et eller annet.

Og hvis det er en depresjon, legg til medisiner. De hjelper masse. Men man må også ha et fundament for å føle seg verdifull.

Hvis du er innlagt: prøv å pusle et vanskelig puslespill sammen med en eller flere av de andre innlagte, evt ansatte.

Jeg jobber og det er det som gir meg mest mestring. Klarer du å jobbe i en liten stilling?

Everybody
Skrevet

Man får ikke hjelp med å endre tankene hos fact eller dps. Der er det bare en psykiatrisk sykepleier som spør om man sover, er psykotisk eller suicidal.

AnonymBruker
Skrevet
Everybody skrev (7 timer siden):

Man får ikke hjelp med å endre tankene hos fact eller dps. Der er det bare en psykiatrisk sykepleier som spør om man sover, er psykotisk eller suicidal.

Mener du på poliklinikk dps?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...