Gå til innhold

angst

Anbefalte innlegg

Gjest angsten

hei

Jeg er en ung kvinne som sliter endel med angst for hjertesykdom.

For 3 dager siden tengte jeg slik på hjertet at det begynte å komme endel ekstraslag og ganske høy puls

120 - 130. Varte i ett par timer. Kom meg til EKG som viste sindusrytme. Konklusjon:angst/stressutløst. Med en gang jeg for ut fra legekontoret gav hjertebanken seg. Nå er jeg så redd for at jeg selv skal klare med min angst å stimulere hjertet til kjempehurtig puls slik at det aldri gir seg, og at det blir farlig. 200 - 300 med farlige konsekvenser. At det varer i timevis og skader hjertet.. Jeg håper og tror innerst inne at det ikke er mulig. At kroppen vil ordne det slik at det ikke er mulig. Har hatt 4 -5 slike anfall som nevnt ovenfor de siste 4 årene, men de skaper slik redsel for å få det tilbake. Er eller sjekket for 4 år siden med EKG ultralyd osv som var normal.

Er begynt hos psykolog for å bearbeide angsten, og håper du kan gi meg noen gode råd med på veien.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20208-angst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Angsten.

Du synes å ha begynt med analytisk behandling, som nok vil kunne gi deg gevinst i form av bedre kontroll med din angst.

Du vil ikke klare å "stresse" ditt hjerte særlig høyere enn til en sinusrytme på 120-130.

Det er ubehagelig, men helt ufarlig, og vil ikke representere noen spesiell belastning for hjertet ditt. Du vil aldri kunne få angstreaksjoner som bringer hjertet ditt inn inoen akutt fare. Ekstraslagene er en naturlig følge av situasjonen, og er likeledes uskyldig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20208-angst/#findComment-88222
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...