Gå til innhold

IgE

Gjest ønsker svar

Anbefalte innlegg

Gjest ønsker svar

På min allergitest, fikk jeg svar at jeg hadde for mye IgE.

Jeg hadde ikke noe konkret allergi mot noe, men var veldig ømfintlig og mer utsatt for symptomer.

Jeg har hatt elveblest, som kommer og går nesten daglig i ca 4 mnd.

Går det an å minske mengden av IgE?

Evt. hvordan?

Hvorfor har jeg fått for mye av disse antistoffene (fremmedlegemene) i meg?

Kan det være at jeg har f.eks spist for mye av enkelte matvarer over lengre tid, slik at kroppen er blitt mettet på akkurat dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20209-ige/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære ønsker svar

Det at det er påvist forhøyet IgE i blodet ditt viser bare at du er disponert for allergi og allergiske sykdommer. Hvis du hadde vokst opp eller bodd et annet sted enn i Norge kunne det også ha betydd at du hadde innvollsorm.

Du påvirker IgE nivået lite ved å unngå spesielle matvarer og det er ikke fremmedlegemer du har fått i deg. IgE er et helt normalt antistoff som alle mennesker har, men allergikere har mer av det enn andre. Ettersom 30-40 % av befolkningen er disponert for allergi kan det ikke akkurat sies å være noe unormalt.

Elveblesten din kan ha med allergi å gjøre, men oftere er det helt andre ting som utløser elveblest (varme, kulde, trykk, stress osv). Den tilstanden som oftest gir høye IgE nivåer er atopisk eksem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20209-ige/#findComment-88175
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...