Gå til innhold

Fra attføring til rehabiliteringspenger

Anbefalte innlegg

Gjest emiliop

Hei!

For 5 år siden ble jeg sykemeldt p.g.a en ryggskade. Jeg ble gående lenge, og gikk over på rehabiliteringspenger. Det gikk jeg på i nesten tre år. Var ikke så strengt den gang som nå. Nå blir man fanget opp fort av systemet. Men jeg gikk der uten særlig oppfølging av noen.

I tillegg sliter jeg med angst. Det var ikke årsaken til at jeg ble sykemeldt, og heller ikke årsaken til at jeg ikke kunne jobbe. Jeg hadde en tungjobb, så det passet ikke med ryggskaden jeg hadde. Fikk den godkjent som yrkesskade.

Angsten min ble nevnt i alle papirer som trygdekontoret fikk når jeg søkte på forskjellige stønader.

Ettrhvert måtte jeg over på attføring.

Da ble det også nevnt angst og ryggplager.

Jeg hadde i mellom tiden utviklet mer angst og hadde/har et avhengighetsforhold til vival. Dette oppstod når jeg kom over på attføring og måtte ut i en arbeidstreningsbedrift.

Jeg trivdes godt, men var avhengig av vival for å være der og komme meg dit.

Etter 8 mnd avsluttet jeg praksisen. Jeg var lite borte. Men jeg klarte ikke jobben mye p.g.a ryggen, men også fordi jeg følte at angsten økte. Må nevne at jeg har vært hos pykologer og diverse andre behandlerere,men angsten min har blitt verre i det siste. Så jeg starter på nytt med behandling.

Så kaffet jeg meg selv en hospiteringsplass i nærheten av hjemmet mitt.

Etter kun to uker der fikk jeg voldsomme svimmelhetsanfall, aldri opplevd slik. Angsten forverret seg kraftig og pille bruket økte. Men svimmelheten er der hele tiden. Jeg kan ikke konsentrere meg, og fungere til noe omtrent.

Jeg har nå blitt sendt til ønh spesisalist, som igjen har sendt meg videre til en annen spsialist. Etter samtale med aetat sa de jeg kunne søke meg tilbake til rehabiliteringspenger mens jeg var under utredning.

Jeg venter også på plass på pykiatisk poliklinikk.

Jeg tok en tlf til tr.kontoret og en jeg snakket med der sa at jeg ikke kunne gå tilbake til rehabiliteringspenger penger igjen fordi det skyldes samme sykdom som jeg hadde fått det for før.?????

Senere ringte jeg en annen på tr. kontoret som sa at joda, jeg kunne gå over på det igjen når det var så lenge siden jeg hadde gått på det.

Jeg sendte inn en søknad til tr. kontoret. Men nå har jeg snakket med de og de vil ha skikkelige spesialist erklæringer før de kan tilstå meg noe. Det må skyldes noe annet enn det jeg opprinnelig ble dårlig for. Og det må bevises at svimmelheten min ikke skyldes angst.Går det an å bevise det da?

Nå har det seg jo slik at det er lange ventelister til alle de spesialistene jeg skal til. Og jeg trodde jeg også fikk rehabiliteringspenger ivente på behandling? Legen min har skrevet en erklæring og han første ønh legen jeg var hos. Men tr.kontoret mener de erklæringene er for vage. Jeg må være mye grundigere undersøkt. Så de sier jeg må antagligis gå på sosialen. For det er ikke sikkert jeg får rehabpenger eller attøring.

Jeg skjønne ikke noe av dette jeg. Jeg har jo blitt syk på en annen måte, og jeg kan absolutt ikke være i aktivitet i den tilstanden jeg er nå.

Er virkelig reglene sånn? Må man f.eks ha fått diabetes eller kreft for å kunne gå tilbake til rehabpenger? Det var det eks. hun på tr.kontoret ga meg.

Jeg har jo prøvd attføringstiltak i 8 mnd, og jeg har blitt anderledes syk.

Hvor kan jeg henvende meg for å få hjelp? Hun ene på trygdekontoret skjønner jeg ikke hva snakker om, og hun virker veldig rotete. Det er klart jeg sikkert kan anke og klage og alt det der. Men hadde jeg ikke vært syk så hadde jeg klart fly både hit og dit,og ringe overalt. Men jeg har holdt på i så mange år. Jeg klarer ikke mer. Bare det å dra til legen er en stor belastning for meg pykisk og fysisk.

Er det noen instanser jeg kan kontakte som kan ordne opp litt for meg?

Og er det slik når det gjelder rehab.penger som nevnt over?

Takknemlig for svar

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det ville vært stor hjelp med en god erklæring fra psykolog eller psykiater. I asker/Akershus finnes Friskvernklinikken; som gir grundige undersøkelser av pasienter som sliter med både muskel/skjelett/ og psykiske lidelser. På meg høres det ut som svimmelheten kan skyldes angst, men andre årsaker må utelukkes. Rehabilitering gies som hovedregel når man er under utredning eller behandling med utsikt til bedring. Ikke så vanlig at trygdekontoret stiller så strenge krav som i ditt tilfelle. Dersom du ikke har prøvd medisiner for angst/depresjon, så bør dette kanskje vurderes. For noen så gir det bedring av smertene og svimmelheten også. Kanskje kan det være en god ide at du, fastlegen og en saksbehandler på trygdekontoret setter av tid til et såkalt basis-møte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...