Gå til innhold

kan man bli helt frisk hvis man har diagnosen Schizofreni?

Anbefalte innlegg

Gjest Aniemal

Er det mulig for et menneske som har hatt schizofreni og har gått ut og inn av ulike psykiatriske institusjoner i åresvis, å bare kutte medisinene og bli frisk?

Vil den schizofrene personligheten alltid følge en selv om hallusinasjonene er borte?

Lurer litt på dette når jeg har hørt om mennesker som har hatt denne diagnosen og senere begynt å studere og fått seg en utdannelse...

De får det kanskje bedre etterhvert, men blir de helt friske?

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ca 3 av tusen innbyggere har til enhver tid schizofreni. Dvs ca 12000 nordmenn og omtrent dobbelt så mange svensker.

I hele min utdanning hørte vi om "Galefyrsten", en mann behandlet av sosionomen Barbro Sandin på Seter sykehus i Sverige. Denne hadde angivelig hatt schizofreni og var blitt helt frisk.

Nå har det visstnok dukket opp et tilsvarende tilfelle i Norge. En kvinne.

På samme måte dukker det fra tid til annen opp historier om langtkommen krftsykdom som plutselig har forsvunnet.

Jeg skal ikke si at det ikke er mulig, men det er ekstrem sjelden. Det blir mer som å vinne førstepremien i Lotto.

De aller, aller fleste må regne med å være i det minste noe plaget av sin sykdom hele livet.

Ca 3 av tusen innbyggere har til enhver tid schizofreni. Dvs ca 12000 nordmenn og omtrent dobbelt så mange svensker.

I hele min utdanning hørte vi om "Galefyrsten", en mann behandlet av sosionomen Barbro Sandin på Seter sykehus i Sverige. Denne hadde angivelig hatt schizofreni og var blitt helt frisk.

Nå har det visstnok dukket opp et tilsvarende tilfelle i Norge. En kvinne.

På samme måte dukker det fra tid til annen opp historier om langtkommen krftsykdom som plutselig har forsvunnet.

Jeg skal ikke si at det ikke er mulig, men det er ekstrem sjelden. Det blir mer som å vinne førstepremien i Lotto.

De aller, aller fleste må regne med å være i det minste noe plaget av sin sykdom hele livet.

kan det være at disse "tilfellene" har vært feildiagnostisert? At det ikke har vært schizofreni de har lidd av likevel?

Shizofreni er ikke kronisk.

I samme åndedrag; det er viktig å ikke gi et overdrevent håp og total friskhet.

Jeg ønsker og håper å gi et mer nyansert bilde av sykdommen.

30% av mennesker med lidelsen blir helt friske. Og ca30% blir så bra at de kan klare seg uten innleggelser ved hjelp av medikamenter og samtalebehandling. Shizofrene blir kontinuerlig fortalt, av helsepersonell, at lidelsen er kronisk og fratar dem i samme øyeblikk alt håp om bedring. Psykiatrien har i dag en determinisitisk, biologisk og snerver tankegang. Menneskesynet er redusert til diagnoser og "resten" av mennesket blir sjelden regnet med.

Som jeg sa i sted; håpet blir fratatt. Og håpet -er uten tvil den aller sterkeste kreften i oss mennesker når vi blir rammet av alvorlig sykdom.

Det som kan hjelpe Shizofrene til å bli bedre er om den syke, eksperten på seg selv og hvordan lidelsen påvirker hans/hennes liv, får ta en engasjert del i behandlingsopplegget. Videre kreves det at pasienten er viljesterk og har et sterkt ønske om å bli frisk. Og når meningen med tilværelsen glipper er det viktig at pasienten har et godt nettverk og dyktige behandlere som kan holde liv i håpet. Men man kommer ikke langt med dette om ikke primærbehovene er dekket; tak over hodet, mat, søvn og endeløse bekymringer om hvordan man skal betale hus- og strømleien.. alt dette må være dekket og stabilt. Deretter kan man begynne å jobbe.

Psykoser oppstår ved stress (indre/ytre/fys./psyk).

Antipsykotika demper som kjent psykotiske symptomer, men angsten blir værende og ny psykose kan inntre. Som team (behandler og pasient) må man gå løs på selve årsaken til at pasienten i utganspunktet føler angst. Men dette må selvsagt gjøres i en fase hvor pasienten er mottagelig for samtaler eller annen form for behandling (evt. alternativbehandling).

En annen bruker her inne, Liza, er virkelig god på dette og kan gi deg god informasjon ang shizofreni.

Hei

Jeg har ikke noe særlig peiling på Schizofreni, men som Nils Håvard Dahl sa.. så er det en kvinne som har blitt frisk her i norge ihvertfall.

Hun er nå utdannet psykolog. og har vært frisk i 8 år.

Og hun er en veldig flink psykolog.

Hun har nå skrevet en selvbiografi, som kom ut den 4 okt. Den heter " I morgen var jeg alltid en løve" og er skrevet av Arnhild Lauveng.

Anbefaler deg å lese denne boka.

Mvh

Gjest rozsella

kan det være at disse "tilfellene" har vært feildiagnostisert? At det ikke har vært schizofreni de har lidd av likevel?

Jeg kjenner en som er schizofren som er blitt helt frisk, fungerer helt supert. Han reiser rundt et par måneder i året nå og holder foredrag for sykepleiere, leger o.s.v.

Han har hørt mange fagfolk si at diagnosen må ha vært feil, men jeg er ingen tvil. Dette var en gutt som var dømt til et liv på sterke medesiner av alle fagfolk. Han var skikkelig syk i mange år, men tok kontrollen over sykdommen.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...